TICHÉ MIESTO

TICHÉ MIESTO

8.0

Asi ste za posledných pár týždňov počuli, že Tiché miesto je nečakaný hit. Premiéra na SXSW festivale podnietila novinárov písať fantastické kritiky, otvárací víkend v USA prekonal očakávania, mnohí sú filmom nadšení a pasujú ho za veľké prekvapenie i žánrové osvieženie. Pritom Tiché miesto napísal, aj zrežíroval John Krasinski, známy doteraz skôr komédiami či Sundance kúskami.

Tiché miesto je vskutku netradičný kúsok, ktorý si vystačí s poltucom hercami a od začiatku nasadzuje brilantnú atmosféru i jasnú premisu. V blízkej budúcnosti je Zem zdecimovaná príšerami s vyvinutým sluchom a dokážu na diaľku identifikovať ľudskú reč, pád predmetu, hrmot či škrabot. Liek pre prežitie ľudstva: udržiavať ticho, čo znamená absolútne zmeniť existujúci štýl živobytia.

V intre sledujeme istú rodinu na výlete do mesta, kde potrebuje splašiť pár liekov či zásoby a postupne objavíme, že majú aj nepočujúcu dcéru, ktorá v tomto bizarnom kolorite, kde jediný zvuk priláka beštie, má ešte ťažší život. Brodia sa pustatinou, snažia sa vyvarovať chýb, ale... O nejaký čas neskôr vidíme celý životný kolorit: ako bosí chodia po piesku, snažia sa pestovať plodiny, loviť, prať či večerať – ba čo viac, o pár týždňov sa im má narodiť nový prírastok. Majú šancu prežiť v tomto nehostinnom prostredí plnom ticha?

Je jasné, prečo má Tiché miesto úspech medzi návštevníkmi kín a bude predstavovať výzvu pre našich divákov. Filmu totálne dominuje ticho, absolútne pri zobrazovaní sveta nepočujúcej dcéry alebo tlmené pri vnímaní ostatných postáv. A ticho si vychutnáte jedine vo vybalansovanej sále, kde nebudete počuť rev Avengers z vedľajšej sály, šramot vašich susedov alebo vyžieranie popcornu a nachos v tej vašej. Seriózne, neberte si jedlo na tento film, lebo odplašíte pôžitok ostatných – a treba držať aj klapačky.

Väčšina stopáže je založená na minimálnych zvukoch, o to viac dominujú tie agresívne, keď sa už melie príšera s obeťou alebo nastane náhoda podnecujúca útok. Ticho a zvuk sú dva protiklady, ktoré si forma starostlivo mixuje, na nich je postavený zážitok z filmu. Oscarová nominácia za zvuk by bola zaslúžená.

Tiché miesto Tiché miesto

Približne 20-30 minút budete vstrebávať atmosféru i ekosystém, aký sa v tomto svete naučila dodržiavať rodina. Dbá o malé detaily, je zrejmý nápor na ich psychiku, ktorá nemôže vždy vydržať a vidíme civilné situácie, kde nevinná stolová hra dokáže vyvolať veľké emócie. Je obdivuhodné, že Krasinski odhaľuje najprv málo, aby dokázal neskôr vygradovať kopu ďalších scén, kedy zatajujete dych.

Režisér servíruje vypäté scény, testuje jednotlivé postavy i vaše emócie: sú tu skvelé momenty, kde postava Emily Blunt dostáva maximálne zabrať a my autenticky vstrebáme jej emócie bolesti. Zatiaľ čo ona nemôže kričať, my sa strhávame v scéne, kedy Krasinski nabaľuje ďalšie výzvy, Na tomto mieste treba priznať, že hoci element tehotenstva sa zdá byť pritiahnutý za vlasy v celom kolorite, hrdinovia s ním statočne bojujú.

Celá druhá polovica vrství adrenalínové scény: rozbíja rodinu na sólo členov, postaví im nové výzvy, nechá bojovať o prežitie či na diaľku a nechýbajú ďalšie brilantné momenty. Je obdivuhodné vidieť, že vybraní herci žmýkajú zo seba maximum, využívajú posunkovú reč, šepot a hrajú naplno.

Tiché miesto Tiché miesto

Krasinski tu nie je žiadny vtipný chlapík, Emily Blunt je výborná v roli matky, bojovníčky i odhodlanej ženy, detskí herci majú veľa priestoru a veľmi uveriteľné scény. Práve posunková reč v kombinácii s tichom vytvára u diváka novú výzvu – herci využívajú americkú posunkovú reč, ktorú je potrebné preložiť do titulkov, inak nemáte šancu pochopiť, čo sa deje (alebo si to zvolíte ako ešte väčšiu výzvu).

Momenty napätia dominujú, pridajú sa aj isté momenty akcie (našťastie sa film nezvrhne na strieľačku) a hoci ku koncu sa objaví pár klasických momentov, Tiché miesto si udrží vysokú mieru originality, aká sa dnes nevidí. Chváliť treba audiovizuálnu stránku i obsahovú náplň, vysokú mieru hororovej intenzity a spojenie komorného nápadu s agresívnym efektom. Mix ticha/zvukov je využitý v kine na sto percent.

Znalci žánru poukážu na rôzne 50-ročné klasiky či podobnosť s inými filmami, málokedy však príde vyvážený celok a navyše od nečakaných tvorcov. Toto je film do kina, nikde inde nevyznie, ako má!

A Quiet Place (USA, 2018, 90 min.)
Réžia: John Krasinski. Scenár: Bryan Woods, Scott Beck, John Krasinski. Hrajú: Emily Blunt, John Krasinski, Millicent Simmonds, Noah Jupe, Cade Woodward, Leon Russom...