ROCK N ROLL

ROCK N ROLL

7.0

Kam až môže chlapa dohnať kríza stredného veku? Ako to vyzerá, keď si zo seba strieľajú najväčšie hviezdy súčasnej francúzskej kinematografie? A aký by bol seriál Lassie, ak by bol o krokodílovi? Asi by vám ani v najdivokejšom sne nenapadlo, že sa odpoveď na tieto tri prapodivné otázky môžete dozvedieť v jedinom filme. No presne tak to je. Bláznivá komédia Rock´n´Roll Guillauma Caneta, životného a v tomto prípade aj filmového partnera Marion Cotillard, vás zavedie do paralelného vesmíru, kde sa jeho život starnúcej celebrity celkom slušne zvrhnol. Bude v tom sex, drogy aj rock´n´roll, ale najmä množstvo neuveriteľných absurdít, pri ktorých sa chvíľami budete chytať za hlavu - a niekedy, hádam, len nechápavo pozerať s otvorenými ústami…

Štyridsaťštyri ročný Guillaume Canet chcel kedysi byť profesionálnym parkúrovým jazdcom, no kvôli zraneniu sa z neho napokon stal herec a filmár. A to celkom úspešný. Na konte má početnú zbierku francúzskych aj hollywoodskych titulov, druhým filmom z vlastnej réžie (Nikomu to nepovedz, 2006) si vyslúžil aj „francúzskeho Oscara“ - cenu César. Nemenej známy je však Canet aj impozantným výpočtom svojich slávnych partneriek – päť rokov bol ženatý s Diane Kruger, neskôr stránky bulváru plnil randením s Carlou Bruni a posledných 10 rokov žije s hviezdnou Marion Cotillard, s ktorou má aj dve deti. Je to, skrátka, chlap, ktorý sa môže sám na seba v zrkadle spokojne usmievať.

Paradoxne, v snímke Rock´n´Roll, kde Guillaume stvárňuje seba samého (rovnako ako celá plejáda jeho kolegov vrátane Marion, Gillesa Leloucha, Bena Fostera či len pred dvoma mesiacmi zosnulého barda Johnnyho Hallydaya), je všetko inak. Filmový Guillaume je sám so sebou totiž taký nespokojný, až sa odhodlá na niekoľko šokujúco radikálnych zmien. Všetko sa to vlastne začne celkom nevinne, keď má Guillaume vo filme stvárniť otca vychádzajúcej hviezdičky Camille (Camille Rowe). Jeho chabé pokusy urobiť na ňu dojem však vyústia do jej vyhlásenia, že Guillaume pre svoj imidž nudného ženáča nemá u dievčat ako je ona žiadnu šancu.

Miesto toho, aby zrelý chlap s rodinou nad prostorekosťou mladej herečky len mávol rukou, začína Guillauma nahlodávať skľučujúce presvedčenie, že má Camille pravdu. Naozaj je z neho úplný suchár, ktorý navždy prepásol šancu stať sa machom, rebelom, rockerom, sexsymbolom!? Teraz mu už ostáva len pár stereotypných rolí otcov a deduškov. A na záver potupné upadnutie do zabudnutia. Ale možno ešte predsa len nie je neskoro na to, aby Guillaume svojmu životu dodal trochu šťavy. A tak sa začína oddávať bujarým večierkom, škandalóznym výstupom pri nakrúcaní aj extrémnym skrášľovacím procedúram, aby dobehol neúprosne bežiaci vlak vlastnej mladosti. Čo to však urobí s jeho vzťahom a kariérou..?

Rock n roll Rock n roll

Bizarná pseudo-autobiografická komédia Rock´n´Roll je rozhodne jedným z najoriginálnejších a najodvážnejších francúzskych filmov, ktoré sme v posledných mesiacoch mali možnosť v kine vidieť. Jeho špecifický situačný (niekedy priam zemitý) humor a niekoľkominútové karaoke vsuvky určite nesadnú každému. A nepochybne by mu výrazne prospelo skrátiť stopáž aspoň o 15-20 minút menej dôležitých či vydarených scén.

Sledovať, ako si medzinárodné celebrity a uznávaní umelci sami zo seba pochabo strieľajú je však naozaj veľmi zábavné a osviežujúce. Najmä ak divák dokáže oceniť až schizofrenicky poprepletanú fikciu s realitou – napríklad vo chvíľach, keď sa Marion doma zanietene pripravuje na svoje skutočné role (trebárs vo filme Je to len koniec sveta Xaviera Dolana), alebo keď si hlavný hrdina uľavuje od ťažkostí života v tieni slávnejšej partnerky (vo filme ho susedia dokonca oslovujú „pán Cotillard“). Nie je ťažké si predstaviť, že nakrúcanie snímky nebolo pre jej aktérov len zábavné, ale aj katarzné a oslobodzujúce.

Rock n roll Rock n roll

Treba však povedať, že pod celým tým nánosom komediálnych skečov a bizarných zrkadlení reality je vo filme Rock´n´Roll tiež celkom poctivo a plasticky spracovaná jeho ústredná téma – teda téma mužského starnutia a krízy stredného veku. Guillaume je síce vo svojej všemožnej snahe zastaviť čas vrcholne smiešny (ba až trápny), ale zároveň sa divákovi celkom dojemne a obdivuhodne vydáva so svojimi obnaženými slabinami napospas, čo vyvoláva nemalé sympatie. Kus z tejto úprimnosti nakoniec možno v divákovi ostane aj dávno potom, čo sa dosmeje na poslednom z Guillamových zúfalých výčinov.

Zopár bodov k dobru si film určite zaslúži aj za svoje totálne uletené finále. Ale aj za skutočnosť, že ani v závere nepodľahol štandardnému filmovému nutkaniu moralizovať a odvážne kráča až do extrémov, z ktorých niet návratu. Vo finále sa tak vlastne dopátrame aj celkom optimistického posolstva, že je vlastne celkom jedno, ako veľmi sa pri hľadaní samých seba vzdialime od toho, ako nás vnímajú ostatní. Šťastie nájdu len tí, ktorí vedia byť v mieri sami so sebou.

Rock'n Roll (Francúzsko, 2017, 123 min.)
Réžia: Guillaume Canet. Scenár: Guillaume Canet, Rodolphe Lauga, Philippe Lefebvre. Hrajú: Guillaume Canet, Marion Cotillard, Philippe Lefebvre, Gilles Lellouche, Kev Adams ...

autor Hana Lippová 24.2.2018