PÄŤDESIAT ODTIEŇOV SLOBODY

PÄŤDESIAT ODTIEŇOV SLOBODY

4.0

Erotická trilógia súčasnosti končí a všetci sú zvedaví, koľko erotiky sa podarí dostať do finálneho dielu, či bude rozvinutá nejaká línia z minulosti, alebo sa nebodaj ešte raz zmení žáner (dvojka chcela ísť viac do krimi). Zároveň je to možno koniec istej éry, keď diváčky na Valentína čakali nový diel série, azda ešte dychtivejšie, ako keď komiksoví fanúšikovia vzhliadajú novú marvelovku...

Po požiadaní o ruku na konci dvojky máme blízko k veľkolepej svadbe, medovým týždňom a dennému životu manželov Grayovcov. Ana sa vracia k robote v SIP, Christianovi niekto ide po dátach vo firme, je tu priestor pre prvé nezhody a maniere (on je majetnícky, chce ju mať kontrolou, ona chce stále kúsok slobody). A z minulosti sa vynárajú starí známi, takže sa dočkáme aj naháňačiek na autách, vydierania a iných nových momentov.

Prvé minúty jasne ukazujú silné stránky 50 odtieňov: keď máte peniaze, dokážete luxusne natočiť hocičo. Rýchle minúty predvedú veľkú svadbu, odlet na Francúzsku riviéru, do toho šikovne vložené titulky a chytľavý soundtrack sa s ničím nebabre – prvý song pustí v tretej minúte! Vyzerá to ako drahý videoklip a na veľkom plátne peniažky cítiť. Už keď si myslíte, že chytľavé piesne z jednotky (Ellie Goulding) a dvojky (Taylor Swift) nič neprekoná, príde Capital Letters od Hailee Steinfeld i tucet iných. Áno, s odstupom času je jednotka stále v produkcii najlepšia, no ostatné diely nechcú zaostávať. Bonus pre najväčšie fanúšičky – luxusne natočenú trojku možno vidieť aj v IMAX (to mnohí asi nečakali).

Päťdesiat odtieňov slobody Päťdesiat odtieňov slobody

No opantanie formou nemusí vydržať dlho. Keď sa začneme zabárať do neskorších scén a má prísť nová zápletka, vynoria sa opäť staré známe neduhy. Motivácie postáv plachtia v nerozhodnosti: ani Christian, ani Ana sa nevedia často vyjadriť, o čo im ide alebo prenášajú svoje motivácie do erotických aktov (už som naštvaný, nechcem ťa vs. chcem sa pomstiť, zviažem ťa). Našinec by si myslel, že po dvoch filmoch a svadbe by už mohla mať ústredná dvojica v tom jasno, no nie je to úplne tak, čo zrejme znova odkazuje na nie príliš kvalitne napísanú prílohu. Civilné problémy (práca, založenie rodiny, kamaráti) vyznievajú trocha lepšie, ale nie oveľa. Zmeny vo vzťahu po manželstve by pritom boli výbornou témou na rozvoj.

Mnohé diváčky zrejme prekvapí, že finále dostalo sporú stopáž 105 minút. No je umenie naplniť aj tie, dej je relatívne riedky a hoci chce nasadiť krimi zápletku, nedokáže ju dostatočne rozvinúť. Vrcholí až v poslednej tretine, aj vtedy je riešenie relatívne zbrklé i záporák málo vykreslený. Sčasti sa autori snažia nahliadnuť do Christianovej minulosti, ale mohli sa v nej pohrabať ešte viac. Občas mám pocit, že táto séria ide ako auto s ručnou brzdou – má na viac, len sa drží pri zemi. Svedčí o tom autonaháňačka, ktorá mohla byť dramatickejšia. Netvrdím, že má vyzerať ako z Rýchlo a zbesilo (hoci Universal by sem vedel poslať špecialistov), no už keď ju tam režisér vložil, mohol z nej vyťažiť viac.

A ubúda nám aj erotika, čo asi nepoteší diváčky, ktoré sem prišli sledovať pikantné scény. Je ich menej, sú kratšie a na nezabudnuteľné momenty sa už príliš nehrá. Občas je tu vložená zhruba minútová scéna, do Červenej izby sa chodí bežne, napínavé objavovanie Christianových chúťok z jednotky sa neopakuje. Erotické momenty sú tu miestami už z povinnosti, scenáristi samozrejme našli priestor, kde ich vložiť, no niekedy by ste sa bez nich aj zaobišli. Hoci stále majú asi väčšie opodstatnenie ako vedľajšie scény, kde s inými postavami prežívame nákupy alebo výlety do baru.

Pretože sme na konci série, mnohí budú čakať niečo extra v záverečných minútach. Žiaľ, nič zásadné tu nedostaneme, je tu akurát koláž scén z celej trilógie zrejme s tou najlepšou piesňou a na záver epilóg, ktorý sem spadol akoby z iného žánru. Tento postreh platí prakticky pre celú sériu: každý film pôsobí inak (aj kvôli dvom odlišným režisérom) a cítiť, že väčšia kontinuita, práca s postavami i odhaleniami by tu určite pomohla. Kvalita ostáva na rovnakej úrovni a preto dávame zhodné hodnotenie ako minule.

PS – Natíska sa otázka, či sa po tejto trilógii vyrojí zástup klonov či ďalších erotických trilerov. Na tom fronte je podozrivo ticho, no fakt je, že rekordné návštevnosti 50 odtieňov napodobní asi málokto. Ak sa trojke podarí otvárací víkend na úrovni 100 tisíc divákov, naše kiná dostanú z biznis hľadiska potrebný príval divákov.

Fifty Shades Freed (USA, 2018, 105 min.)
Réžia: James Foley. Scenár: Niall Leonard. Hrajú: Dakota Johnson, Jamie Dornan, Eric Johnson, Eloise Mumford, Rita Ora, Luke Grimes ...

autor Michal Korec 9.2.2018