LABYRINT SMRTEĽNÁ LIEČBA

LABYRINT SMRTEĽNÁ LIEČBA

6.0

Na sériu Labyrint niektorí nechtiac zabudli, pretože pauza medzi druhým a finálnym dielom sa zrazu natiahla na 28 mesiacov (kvôli zraneniu hlavného herca sa premiéra posunula o rok). To je dosť dlhá doba pri mládežníckych sériách, ktoré sa snažia vrtkavých divákov udržať v pozore. Autori sa však nenechali opantať rozdelením poslednej knihy na dve časti ako iní a držia ju v jednom celku. Akurát si dopriali príliš veľkú dĺžku – 142 minút je na finále veľa, mnohí čakajú bombastický epilóg a...

Určite je dobré naštudovať si alebo aspoň pripomenúť postavy a dianie druhej časti, inak budete prvé minúty stratení. Vo veľkej akčnej scéne niekde v púštnom prostredí všetci po sebe majestátne pália, no hoci uhádnete, že zločinci budú maskovaní a hrdinovia v oslabení so zaťatými zubami, bude lepšie vedieť viac.

Thomas prišiel o pár kamošov (Minha uniesli, Teresa je dakde mimo) a s tými ostatnými sa snaží prežiť nápor a vyraziť na miesto, kde by mali byť v bezpečí a azda začať normálne žiť. Proti nim je organizácia SKAZA, ktorá sa snaží nájsť liek na nebezpečný vírus, ktorý mení ľudí na zombie a zdá sa, že Thomas a jeho skupina sú kľúčom na nájdenie protilátky. Lenže ten sa dobrovoľne vzdať nechce, a tvrdohlavo sa vydá nájsť Posledné mesto, kde môžu byť známi i šanca zvrátiť osud ľudstva.

Je neuveriteľné vidieť, ako sa v jednej sérii dokážu tri filmy od seba líšiť. Prvý Labyrint mal svieži nápad, kde sa partia mladých ľudí snažila aspoň prežiť. Dvojka už pridala nielen elementy precitnutia a dejové pozadie futuristického sveta, no nasypala zem zombies a nekonečné naháňačky skoro ako z Resident Evil. Trojka akoby sa posunula k Divergencii, pridá trošičku futuroprvky Blade Runnera, aj repete Resi zombie akcie.

Žánrový mix má spoločné menovatele v solídnych hercoch, hoci mnohým stále ostáva iba zadávať príkazy po vzore videohier: uteč-zaútoč-schmatni-infiltruj-vybombuj. Stále mám pocit, že Labyrint by sa zrejme oplatila viac hrať na PS4 či Xbox One a nesledovať iba v kine.

Labyrint smrteľná liečba Labyrint smrteľná liečba

Je to plus i mínus zároveň. Svedčí to o veľkých interaktívnych možnostiach, no súčasne je divák iba otrokom nalinkovaného deja, ktorý neprináša veľa nového a všemožné kombinácie nákazy, lieku, partie i protivníkov (búchač a ambivalentná teta) sme videli inde. Z počiatočného výborného idey sa stáva x-tá dystopická odysea hrdinov, ktorí nemajú čo stratiť (okrem života, čo za nič nestojí) a vrhajú sa do bláznivých misií, ktoré by pomohli im a súčasne možno aj ľudstvu.

Oni sú zvyknutí bojovať o prežitie z Labyrintu, preto sú kaskadérske kúsky občas stráviteľné, lebo už čosi adrenalínové zažili. Vedia narábať so zbraňami a nie je to umelé. Dokážu myslieť v teréne, akurát budete otupení, keď zbadáte x-tú verziu prežívajúcich či lídra bandy, ktorý je iba ďalšou vedľajšou postavou do počtu.

Na druhej strane, kto chce postupne vidieť, čo zo sveta ostalo, aké pustatiny, mesto či frakcie, ten by si mohol ďalší Labyrint vychutnať. Posledné mesto je skvostná lokalita, len si z neho neužijeme a už sa mení na bojisko pre známych. Akcie je veľa: púšť, tunel, mesto, prostredia sú variabilné a pokiaľ to na veľkom plátne duní a hýbeme sa vpred, nie je to márne.

Črtá sa tu aj možný milostný trojuholník (no nerozvinie sa naplno) a pretože sme v poslednej časti, musia prísť aj nevyhnutné obede kamošov, čo urazili veľký kus cesty. Zatiaľ čo tú prvú sme mohli vytušiť, je tu aj jedna pecka medzi oči, ktorá vás chytí za srdce, ak budete správne naladení v bombastickom finiši. Len samotný záver by si zaslúžil aj niečo pamätnejšie ako malé resumé vo finálnej lokalite...

Akosi sa mi vytratili aj herci, ktorých som ešte v jednotke chválil. Dylan O’Brien, Kaya Scodelario i Thomas Brodie-Sangster zrazu hrajú iba bežný štandard, stratili pôvodnú charizmu. Patricia Clarkson je však stále výborná a určite dopadla lepšie ako v Divergencii. Wes Ball, ktorí pred Labyrintom točil iba krátke filmy, sa vyučil na tejto trilógii celkom umne, no jeho ďalší projekt bude potrebovať niečo viac aby nezapadol iba medzi priemerných režisérov. Čím ďalej, tým súkal menej nápadov.

No v januárovom suchu akčných hitov má Labyrint svoje miesto a vidieť ho na veľkom IMAX plátne je stále ľahko nadpriemerný zážitok. Netešil som sa na trojku zbytočne, no jej koniec je troška mdlý.

Maze Runner: The Death Cure (USA, 2018, 142 min.)
Réžia: Wes Ball. Scenár: T.S. Nowlin, James Dashner novela. Hrajú: Dylan O'Brien, Ki Hong Lee, Kaya Scodelario, Thomas Brodie-Sangster, Dexter Darden, Will Poulter, Jacob Lofland...