MOLLY A JEJ HRA

MOLLY A JEJ HRA

8.0

Ako spoznáte scenáre Aarona Sorkina? Sú neuveriteľne ukecané, dialógy v nich prevažujú natoľko, že niekedy režisérovi stačí nechať pár hercov prednášať báječné repliky v uzavretej miestnosti a predsa sa v nich skrýva vnútorná dynamika, takže nemáte problém vydržať ani viac ako dvojhodinovú stopáž. Nie sú písané pre popcornového diváka (heeeej, tam sa iba kecá a je to už nuda), no poznatkov či motivácií obsahujú neúrekom. A teraz prichádza kardinálna otázka: môže sa taký autor chopiť aj réžie? Stalo sa.

Molly Bloom sa chcela dostať do olympijského tímu v lyžovaní vo voľnom štýle, no nevyšlo to zhodou nepekných okolností. A tak zdrhla radšej do Los Angeles, kde si začala privyrábať v rozličných džoboch a asistentský flek v jednom z nich ju priviedol na malé pokrové turnaje, kde rýchlo pochopila systém. Odtiaľ už nebolo ďaleko k usporiadaniu vlastných turnajov, keď už vedela, akí hráči sem chodia, čo od turnaja chcú (nie vždy je to iba výhra) a ako loviť ďalších. Los Angeles i New York boli miesta úspechu, no aktuálne sedí s právnikom, bola zatknutá kvôli údajnej spolupráci s mafiou a na rebríčku FBI trónila už dosť vysoko.

Aaron Sorkin sa po životopise Stevea Jobsa či Sociálnej sieti vrhol na ďalšiu reálnu postavu. A ako to má vo zvyku, keď začne makať na adaptácii istého scenára, ponorí sa doň a mechanizmov oblasti naplno (kto sa veľa naučil o baseballe z Moneyball?). Nie inak je tomu v prípade Molly Bloom, kde nás prenesie najprv na lyžiarsku kvalifikáciu, potom do kruhov plných pokrových turnajov. Ale celý príbeh Molly je rozprávaný v troch líniách, ktoré na seba nemusia lineárne nadväzovať a často sa tu skáče z detstva do dospelosti či súčasnosti (Molly hrajú inak tri herečky), takže divák má čo robiť, aby všetky ustriehol.

Sorkin nekompromisne chrlí monológy – Jessica Chastain je rozprávačka celého diania, pretože sa neraz deje toľko, že by zábery trvali ešte kratšie ako pri komikse. Hoci Sorkin režisér spočiatku bleskovo strihá v retrospektívach a potom zámerne spomalí pri dlhých dialógoch. Funguje mu to výborne, lebo Molly a jej hra má vynikajúce vnútorné tempo. Ak dokážete držať niť, vstrebávať informácie, držať krok pri postavách i časových líniách, užijete si ju naplno. No pozornosť treba našponovať, lebo niektoré postavy sa mihnú raz a potom možno o hodinu, iné sú tu na epizódky a pod. Kto miluje trošku gangsterské eposy, určite sa nestratí v prehľade, no Sorkin má ešte aj ďalšie ambície.

Molly a jej hra Molly a jej hra

Životopis Molly hrá primárnu úlohu a od detstva do súčasnosti prechádza mnohými fázami. Vzťah s rodinou a najmä otcom (Kevin Costner) má silnú pozíciu, dokonca i vo finálnej tretine. Paralelne s ním otvára súdnu drámu, kde dostáva priestor Idris Elba a divák spolu s ním pátra, či Molly skutočne hovorí pravdu alebo náhodou postupne neobjaví ďalšie stopy, ktoré by rozprávanie prevrátili naruby. Pýta sa hra s divákom, no Sorkin drží opratu a zbytočne nevymýšľa.

Tretia línia patrí pokru, úžasným herným sekvenciám, organizovaným partičkám, turnajom i vybraným hráčom – práve tu sa roztne hodnotenie viacerých divákov, lebo tí, čo pokru nerozumejú a nestačia vstrebávať (hoci aj s pomocou na plátne) čo kto uhral, prídu o istú časť parádne režírovaného trileru. Najdôležitejšie vykladané ruky sú síce našťastie vysvetľované, no zrejme si ich užijú regulárni hráči či účastníci turnajov. Nehovoriac o menších partiách – tam sa na plné kino rozrehoce iba pár hráčov, ktorí pochopia, čo kto uhral a čo je na tom také smiešne.

Molly a jej hra Molly a jej hra

Sorkin drží diváka v napätí 140 minút, čo je úžasný výkon na režisérsky debut, a objektívne treba uznať, že zatiaľ mu ide lepšie písanie dômyselných scenárov, ktoré nemajú takmer chybu. Istý bod odpočítam za finálnu dvadsaťminútovku, ktorá nerezonuje naplno ani nie kvôli tomu, čo sa stane, ale ako to vnútri vyznie. A možno ten jeden rozhovor na lavičke, ktorý je síce krásne napísaný, no akoby pristál náhodou.

Rozhodne sa tu však nedajú uprieť herecké výkony na čele s Jessicou Chastain, ktorá je zárukou kvality celé roky, no táto rola je v jej podaní bravúrne zvládnutá a už teraz mi je ľúto, že možno ostane len pri nominácii na Zlatý glóbus, hoci by si zaslúžila podstatne viac. Každopádne, milovníci dobrých scenárov a partičiek pokru, by tento film rozhodne nemali vynechať.

Molly's Game (Čína / USA, 2017, 140 min.)
Réžia: Aaron Sorkin. Scenár: Aaron Sorkin. Hrajú: Jessica Chastain, Idris Elba, Kevin Costner, Michael Cera, Jeremy Strong, Chris O'Dowd ...

autor Michal Korec 6.1.2018