Kino recenzia > Stratený v džungli
Ready Player One
The Untitled Deadpool Sequel
Paul, Apostle of Christ
Až přijde válka

STRATENÝ V DŽUNGLI

Pamätáte si ešte na známy americký film Útek do divočiny? Čerstvý maturant, ktorý pohŕda Harvardskou univerzitou sa jedného dňa vydá do neznáma, navštívi všakovaké miesta, no po čase mu dôjdu ...

Pamätáte si ešte na známy americký film Útek do divočiny? Čerstvý maturant, ktorý pohŕda Harvardskou univerzitou sa jedného dňa vydá do neznáma, navštívi všakovaké miesta, no po čase mu dôjdu sily a za svoje nerozvážne správanie sa dostane do výrazných problémov.

Teraz si predstavte kohosi podobného. Mladík, tentokrát Yossi, je izraelským cestovateľom s dobrodružnou dušou. Cestuje po svete s batohom na chrbte, tentokrát sa vydáva do Bolívijskej džungle. Tu sa stretne s kamarátmi - jeden je ambicióznym fotografom, chce to dotiahnuť do National Geographic, druhý švajčiarskym učiteľom. Raz na prechádzke v dedine Yossi stretne svojského Karla, rovnako dobrodružného pútnika. Dávajú sa do reči, pútnik spomína neprebádanú džungľu, stratené kmene a ukryté zlato. O pár dní neskôr sa začína expedícia troch kamarátov na čele s Karlom.

Režisér snímky Stratený v džungli, Greg McLean, známy najmä béčkovými trilerovými či hororovými snímkami s prímesou občasných psychologických prvkov (najmä Vraždy vo Wolf creek), sa v najnovšom filme rozhodol pre spracovanie skutočného príbehu. Tento prekvapivý krok bol správnou voľbou, keďže McLeanove príbehy a dialógy zvyčajne pokuľhávajú, chýba im potrebná dynamika a hĺbka. Na najnovšej snímke s režisérom spolupracoval scenárista Justin Mojno, známy najmä seriálovými počinmi. Zrejme práve vďaka spolupráci Mojna a knižnej predlohy (ktorá popisovala expedíciu štyroch dobrodruhov) je príbeh filmu Stratený v džungli silný, drsný, dynamický. Prierezovo sa tak snímka stáva najsilnejším z Mcleanových počinov.

No filmu Stratený v džungli predsa čosi chýba – spomínaná hĺbka. Divákovi totiž na druhý deň po vzhliadnutí filmu zostane v hlave len obraz vyhladovaného hlavného hrdinu. Ktovie, či za to môžu občasné klišé scény v úvode filmu (absolútnym vrcholom sú pohľady a smiech celej dediny nad holými zadkami troch mladíkov kúpajúcich sa v rieke) alebo presladeno-trápne vety rozprávača po príchode do Bolívijskej džungle. Možno je príbehová plochosť aj dôsledkom hrúbky knihy, z ktorej musel režisér vynechať viacero zaujímavých scén, aby film nepresiahol dĺžku dvoch hodín (no kto by nechcel vidieť Yossiho pretnuté medzinožie či červy pojedajúce jeho kožu?).

Prekvapivo si potenciál filmu naplno uvedomuje najmä Daniel Radcliffe, ktorému bola zverená hlavná rola snímky. Pre film sa rozhodol hladovať, naučiť sa americko-izraelský prízvuk a naplno sa vložil do príbehu, čím konečne dokázal svoje herecké kvality. A tak práve v momentoch, kedy sa stretávame s Yossim a jeho snahou prežiť sa potenciál filmu otvára najviac.

Vidíme mladíka, ktorý sa počas troch týždňov mení na dospelú osobnosť. Ďakuje Bohu za každú novú nádej, preklína momenty beznádeje a straty seba samého v halucináciách a krásnych snoch. Práve snové predstavy prelínajúce sa s temnou realitou a gradácia napätia vyúsťujúca v čosi nečakané predstavujú vrchol snímky. Na druhej strane sa McLean pod vplyvom predošlej tvorby uchyľuje aj k hororovým bizarnostiam (veľký podkožný hýbuci sa červ).

Nuž a tak film Stratený v džungli balansuje na pomedzí silného príbehu s veľkým potenciálom a blockbusterom s béčkovými scénkami. Zrejme práve preto snímka pôsobí ako napodobenina spomínaného Úteku do divočiny, filmu, ktorý napriek podobnému príbehu zanechal v ľuďoch viac než púhy obraz na ľudské utrpenie.

Jungle (Austrália/Kolumbia, 2017, 115 min.)
Réžia: Greg McLean. Scenár: Yossi Ghinsberg (knižná predloha), Justin Monjo (scenár)
Hrajú: Daniel Radcliffe, Alex Russell, Thomas Kretschmann, Lily Sullivan, Joel Jackson, Yasmin Kassim...