FERDINAND

FERDINAND

7.0

Blue Sky Studios je štúdio animovaných filmov pod patronátom Foxu. Mnohí začnú špekulovať, či spojenie s Disneym ovplyvní aj tento tím – a bola by to škoda, dlhé roky si idú tvrdohlavo svoje a sú opatrní pri hľadaní nových nápadov. Okrem Doby ľadovej skúsili Robotov či Kráľovstvo lesných strážcov. Väčší úspech priniesli dva Rio animáky a inak sú na stope originálnych kúskov. Ferdinand spracoval známu americkú knižku, u nás je úplne neznámy, o to viac dokáže upútať a chytiť za srdce.

Ferdinand vyrastá v Casa del Toro, kde sa chovajú býky, ktoré si vyberajú najlepší matadori pre svoje zápasy. Jedného dňa odchádza jeho tatko na zápas a už sa nevráti. Ferdinanda to poznačí a rozhodne sa ujsť, pričom si nájde novú rodinku – je v nej malá Nina, starostlivý otec a idylka pretrvá až do ďalších rokov. Keď Ferdinand vyrastie, zrazu je statný býk a už sa nemôže premávať po meste či kvetinovom festivale. Jeho ohrozujúci zjav i správanie ho po istej udalosti posielajú späť do Casa del Toro, kde nájde nováčikov i starých známych, no neopúšťa svoj vysnívaný život s dievčatkom a tatkom, nie vo veľkej aréne s nejasným výsledkom.

Na novom animáku je pútavé sledovať viaceré atribúty, pričom samotná tematika je dobre uchopená. Málokto by veril, že z býčích zápasov, resp. prípravy na ne sa dá urobiť samostatný film a dostane aj solídne napísané postavy. Vychádzajúc z neznalosti knihy či témy má lokálny divák istú výhodu, cez protagonistu sa dostávame do nevídaných zákutí. Málokto pri detskom filme bude čakať sondu do taju koridy a autori rátajú, že poznáte aspoň základy (kto je toreador, ako súperí s býkom, či ho na konci aj zabije) – súčasne sa však netreba vystrašiť, že Ferdinand je násilný animák. Do arény sa pozrieme iba raz a väčšinu času trávime skôr na malebnom španielskom vidieku.

Ferdinand Ferdinand

Áno, pyrenejské končiny sú výborne využité a potešia popri všetkých lacných rozprávkach, ktoré sa spoliehajú na opakované zábery tých istých lesov či mestečiek. Casa del Toro, lokálne mesto i Madrid sa na veľké plátno parádne hodia a hoci nemá animácia prešpekulované detaily pri prvých scénach, rýchlo jej prídete na chuť. Pôsobí inak a slnečné zákutia si dupľom užijete pri decembrovom dátume.

Ferdinand nemá vo finále ani príliš zložitý dej, prvých 20 minút vyzerá ako by mal dva začiatky a ešte sa nevie rozbehnúť, no je vhodne dávkovaný. V detstve spoznáme prvé postavy (ostatných býkov) a keď Ferdinand vyrastie, pribudnú ďalšie, resp. niektorí dospejú. Navyše nabehnú tri výborné zdroje humoru: koze Lupe ide papuľa neustále, dva vykrivené zuby a výborne využitý hlas (v origináli Kate McKinnon, v dabingu Barbora Švidraňová) idú dokopy, takú bláznivú postavičku sme tu nemali od Oslíka v Shrekovi (a pritom sa ho nesnaží úplne kopírovať). Výborne sa pobavíte aj na troch malých ježkoch, ktorí zosobňujú typické krpaté epizódne postavičky. A prakticky každá scéna s trojicou koní (so šialenými nemeckými prízvukmi) či tanečná bitka vás absolútne dostane.

Ferdinand Ferdinand

Veľké plus patrí aj za vykreslenie samotného hrdinu. Ferdinand je dobrák od kosti, čo pri živote býka ide ťažko dokopy s možnými cieľmi (skončiť na tanieri či v koride), autori sa pasujú s jeho povahou i obrovskými rozmermi (pamätná scéna v štýle „slon v porceláne“) a hoci nemáme v dabingu taký hlas ako pôvodný (John Cena), je celkom obľúbený favorit filmu. Najmä je neopozeraný, autori skúšali pri ňom pár dobrých prvkov a to platí aj pre ostatné býky či ich postoj k životu. Keď ide o humor, všetci sú rozmarní, blázniví, no pokiaľ ide o trošku vážne myšlienky, prídu k dobrým pointám. Ani dialógy nie sú samoúčelne napísané a potešia.

Ferdinand má akurát trošku dlhšiu stopáž, pár popových piesní by sme oželeli a niektoré opozerané chvíle vám vybavia iné animáky, no inak je to svieži originálny príspevok. Výborný tip na kino medzi sviatkami.

Ferdinand (USA, 2017, 108 min.)
Réžia: Carlos Saldanha. Scenár: Ron Burch, David Kidd, Don Rhymer, Robert L. Baird, Tim Federle, Brad Copeland

autor Michal Korec 27.12.2017