TRI ŽELANIA

TRI ŽELANIA

7.0

Nová česká vianočná komédia Tri želania balansuje na pomedzí rôznych štýlov, no má prekvapivo pár nápadov, aké sa bežne nevidia. Spočiatku sa ladíte na nečakanú štylizáciu a navyše sa vám bude ťažko orientovať vo fiktívnom meste, neskôr sa ukážu jednotlivé postavy a ich roly v ľahko uchopiteľnom príbehu o partii troch kamošov, ktorí dostanú po jednom želaní a začínajú si ich postupne plniť.

Miesto, kde sa príbeh odohráva, budete hľadať na mape len ťažko a je jednou z najväčších devíz filmu – majstri výpravy sa mohli na ňom vyšantiť podľa predstáv, takže tu stále buráca lanovka, na kopci sa týči grandhotel (za ktorý by sa nemusel hanbiť ani Wes Anderson) a ulice pripomenú typické české mestečká, kde je v centre kaviarnička a kľukaté cestičky vedú do ďalších častí ako rieka s odstaveným kolotočom a dekorácie fičia naplno. Farby hrajú do zelena, červena, tvary sú najmä okrúhle – a tu zas platí, nestratil by sa tu ani Grinch z roka 2000. Producenti si vytvorili správnu lokalitu. Má základnú školu, kde chodia žiaci vo farebných uniformách (majú istý význam, no sami pátrate, kto má modrú, červenú, zelenú), takže je sčasti založená aj na realite. A nie sú tu žiadne súčasné technológie, mobily, tablety, takže film pôsobí nadčasovo a možno aj archaicky, ak sa necháte unášať trikmi kúzelníkov.

Nechýbajú však tradície, najmä predvianočné, vďaka ktorým zasadenie do decembrového mesiaca má zmysel. Atmosféra i viaceré scény od prvotnej crazy jazdy so stromom na streche dlhočiznej limuzíny nahrávajú komediálnej strune, pričom sa najprv budete predierať trošku silenými momentmi, ktorými sa chce zapáčiť fanúšikom grotesky. Nedajte sa odradiť, policajt je skutočne iba karikatúra a dvojičky vešajúce vianočné svetlá sú do počtu, no trio mladých hrdinov (ktoré neskôr získa želania) je solídne načrtnuté a neskôr aj ďalšie postavy, najmä ich rodiny či vybraní spolužiaci, čo zasiahnu do diania.

Tri želania Tri želania

Prvých 20 minút slúži na zoznámenie sa s hrdinami a ich životnou situáciou. Rodičia mladého Alberta zažívajú menšiu krízu, otec dvoch súrodencov, s ktorými sa Albert kamaráti, je neskutočný lakomec, aký by sa nestratil ani u Charlesa Dickensa a família Bosákovcov núka otca prahnúceho po poste prezidenta (pre českého diváka mimoriadne aktuálny film) a jeho syn sa mu snaží v niečom vyrovnať. Titulné tri želania prichádzajú a prvé dve sa pomerne rýchlo míňajú, takže väčšinu stopáže sa točíme okolo posledného, ktoré má Albert pre seba a nevie, čo si skôr želať: upokojiť situáciu doma alebo dať prednosť platonickej zamilovanosti do spolužiačky či zabezpečiť si lepšiu budúcnosť. Albert je však dobrák, a tak si chce všetko premyslieť, zatiaľ čo uvedie do pohybu vír náhod a sprievodných udalostí.

Nedajte sa odradiť niektorými názormi, že Tri želania chcú byť ďalšia tuctová vianočná komédia aká prichádza často z iných, aj amerických končín. Tento film je síce štylizovaný, občas má silený humor (no ten bude imponovať celým rodinám) a súčasne nesie životné múdra prednášané síce otrepanými replikami ako „láska je alebo nie je“, no zároveň aj peknými postrehmi (rozhovor otca so synom, či si má želať byť pekným chlapcom až do štyridsiatky sú mimoriadne trefné).

Tri želania Tri želania

Keď si spojíte dobrosrdečný charakter hrdinu, s ktorým sa oplatí stotožniť (ruku na srdce, ktorý chalan sa občas nebuchne do baby z vyššieho ročníka a nezačne o ňu bojovať všemožnými cestami) a čakáte, či sa správneho „osudu“ dočkajú aj ostatné postavy (tipnete si?), zistíte, že scenáristi odviedli dobrú robotu, všetko sa odohrá v zaujímavom prostredí a na chvíľu vzniká dilema – je to ešte magický príbeh alebo by sa mohol stať? Ten červíček pochybnosti je solídne načrtnutý tiež, čím vás nenechá nudiť sa. Tri želania majú navyše aj dobre obsadených hercov, deti hrajú neraz lepšie ako dospelí, tí majú tendenciu občas prehrávať. Bosák, Albert i Johana sú výborní, navyše aj postava malého brata a jeho plánov je uveriteľná.

České filmy treba chváliť tam, kde si zaslúžia, aj keď sa pokúšajú preberať témy z iných končín. Tri želania sú na pohľad klasika, no dobrá štylizácia, slušný scenár i detskí herci ho tlačia nad priemer.

Přání k mání (ČR/SR, 2017, 106 min.)
Réžia: Vít Karas. Scenár: Miroslav Adamec. Hrajú: Martin Myšička, Jitka Čadek Čvančarová, Jan Vondráček, Simona Babčáková, Filip Antonio, Jan Maršál, Vítězslav Jandák, Milan Šteindler, Lukáš Latinák, Marián Slovák, Ivan Romančík, Zuzana Onufráková

autor Michal Korec 12.12.2017
7.0
-