7 SESTIER

7 SESTIER

6.0

Ukážka na 7 sestier okrem inak preloženého názvu nastolí zaujímavú premisu, navnadí na dystopický triler, naznačí slušné herectvo Noomi Rapace a medzi to akčné scény, kde si agenti dávajú nepriestrelné vesty alebo vykopávajú dvere. A trailer neklame – všetko sa na ploche 123 minút podarí rozvinúť, akurát je zrejmé, že niektoré veci lepšie a iné slabšie.

Nápad je výborný a ten pocit vám neberie ani celý film. Spoločnosť prejde do módu jedného dieťaťa v rodine, ostatné treba uložiť do kryospánku, aby sa zobudili do svetlej budúcnosti. Istej žene sa narodia sedmorčatá, no pri pôrode umiera. Ujme sa ich dedko, rozhodne sa vychovávať ich naraz, čo je náročná úloha: kým ich drží vnútri, ešte sa to dá zvládnuť. Keď sú staršie a chcú vyjsť aj von, musí zvážiť nový systém fungovania, takže ich púšťa von postupne – pomenuje ich podľa dni v týždni, takže každá môže vyjsť von raz, potom sa podelí o zážitky s ostatnými a na ďalší deň ide do terénu druhá atď. Takto žijú až do tridsiatky, zvládnu školy, pohovory i nástup do práce, kde čaká možné povýšenie. Jedného dňa sa však Pondelok nevráti a šesť sestier (už bez dedka) musí zvážiť čo robiť. Je ich tajomstvo prezradené?

Keď sa hlbšie zamyslíte nad možným rozvinutím zápletky, vyjde vám pár faktov. Je zaujímavé sledovať sestry vyrastať, skúšať obísť systém, dostávať sa von do sveta a ako to celé to funguje. Pohľad na detstvo i fungovanie s dedkom (výborne hrajúci Willem Dafoe, ktorý v oscarovej sezóne ide bojovať o Oscara, len za iný film) sú spracované do flashbackov, ktoré rozbíjajú bežné rozprávanie mapujúce lineárne nasledujúce dni v týždni (začína sa v nedeľu, ako v britskom kalendári). Tým, že sestry sú neustále na hranici života (ak by odhalili ich identitu, neminie ich trest či kryospánok), je iba otázka času, kedy celé bezpečie pominie a príde niečo väčšie, šokujúcejšie a eventuálne niečo ohrozí roky budovaný systém.

7 sestier 7 sestier

Súčasne je jasné, že nie každá sestra má tam vonku predpoklady na prežitie. V žiadnom prípade sa nedá rátať, že sa zvyšných šesť žien vyrojí von a ako komando pobije zlých agentov či postaví systém naruby. Výborné je však stvárnenie všetkých sestier – Noomi Rapace hrá jednu ako bezstarostnú, druhú rebelku, ďalšej idú počítače, iná má skúsenosti v biznise, ostatná dbá o imidž viac ako ostatné. Zrejmé aj ich city a angažmán tam vonku je iný, čo čiastočne vyvolá pochybnosti, čo to stále môže fungovať celé roky.

V istej chvíli musia byť viaceré sestry vydúrené von (svedčí o tom už trailer), čo je najpútavejšia časť filmu – kto to zistí, ako sa ich lož prevalí a čo nastane. Solídne sú aj scény, keď sa snažia pôsobiť ako kolektívna myseľ, pomáhať si a využívať svoje silné stránky, no v teréne to budú mať ťažké. Rovnako sú na tom aj diváci, lebo v tom momente sa film postupne mení na sériu akčných scén, ktoré pripomenú Matrix, Divergenciu či kopu iných dystopických sci-fi z posledného obdobia. Pôvodne dobrý námet sa zrazu začína strácať v akčnej spleti, ktorá je adekvátna, no nič nové neprináša.

7 sestier 7 sestier

Pre diváka je lepšie, keď sa môže sústrediť skôr na fungovanie systému a riešenia základnej otázky: čo chce dosiahnuť senátorka Glenn Close, keď sa snaží o ďalšie zvolenie a zmenu zákona? Prečo je mesto rozdelené na zóny ako napríklad vo Vymedzenom čase? Ako sa podarí vyriešiť esenciálny problém, že sa Zem preľudňuje, ako k tomu prispeje finálna pointa? Žiaľ, tieto otázky film nerieši, sústredí sa iba na survival akciu sestier, čo je obrovská škoda, lebo nejedno dobré sci-fi by sa popasovalo aj s nimi, aby si aj neakčný divák prišiel na svoje. Namiesto nich tu máme zopár morálnych otázok o správaní sa ľudstva a porovnávania možností a ekonomickej existencie. Škoda, do štedrej stopáže by sa určite hodili.

Vo finále je 7 sestier ľahko nadpriemernou akčnou sci-fi, ktorá by si zaslúžila skrátenie o 20 minút alebo ich nahradenie neakčnými scénami o existencii sveta. V jadre stále ostáva snaživá akcia, ktorá využila vynikajúce herectvo Noomi Rapace v sedmorakej podobe a jej boj o život v bizarnom systéme. No taký Andrew Niccol či iný borec by z neho určite vyťažil viac ako Tommy Wirkola s priemernou réžiou.

What Happened to Monday (UK / France / Belgium, 2017, 123 min.)
Réžia: Tommy Wirkola. Scenár: Max Botkin, Kerry Williamson. Hrajú: Noomi Rapace, Glenn Close, Willem Dafoe

autor Michal Korec 3.12.2017