SUBURBICON: TEMNÉ PREDMESTIE

SUBURBICON: TEMNÉ PREDMESTIE

5.0

Suburbicon má úžasnú výpravu, kameru a od prvých minút vás rýchlo vtiahne do diania 50. rokov v pokojnom mestečku Suburbicon niekde v  USA. Všetko je tu pokojné, prúdia sem rodiny z mnohých štátov a užívajú si pokoj na predmestí, neďaleké biznis možnosti i obchodný dom. Pod tou pokrývkou sa však skrýva aj priestor pre nenávisť či nebodaj vraždu.

Nicky to pocíti na vlastnej koži i v blízkosti. Do susedstva prišla černošská rodina, čo sa okamžite znepáči okoliu. Aj on má isté predsudky, no napokon nemá problém skamarátiť sa s malým chlapcom. Jednej noci sa všetko zmení: tatko ho budí a dole dvaja lupiči zväzujú celú rodinu. Až sa im podarí zabiť jeho mamu Rose. Nicky vyrastá ďalej so svojím otcom Gardnerom a tetou Margaret, nepokoje v susedstve rastú a v jeho živote sa toho udeje ešte podstatne viac.

Prvých 15 minút vyzerá výborne a máte veľké očakávania: od fešnej upútavky na mesto Suburbicon cez úhľadne zoradené domčeky až po prvý cudzí element – černošskú rodinu. Zrazu sa dianie zvrtne na zločin, v ktorom vám bude od začiatku čosi podozrivé, no neviete určiť presne čo. Sledujete ďalej, no paradoxne sa po polhodine dianie akoby zastaví – veľa nových elementov neprichádza, stojíme na mieste, vyrovnávame sa so stratou mamy, nepokoje vedľa rastú a potom prídu akési ďalšie náhody.

Hoci sme znalí diváci, sme aj rýchlo podozrievaví. Zločin v rodine nám akosi nesedí, no ukazovanie vzdorovitej černošskej rodiny nechápeme. Áno, je tu nesmierne nenávistná forma rasizmu v roku 1957 a kypí v nás žlč, no rodina sa snaží fungovať. Obe línie majú prakticky iba jeden spoločný menovateľ – odohrávajú sa v jednom mestečku, rodiny susedia a chlapci sa kamarátia. No nič iné sa nedeje, hoci neustále čakáte a rysujete si možnosti, ako by sa dali prepojiť. V druhej polovici sa objavia ešte ďalšie postavy, no veľa z nich nechápeme. Ale na množstvo absurdít môže byť Suburbicon celkom hrdý.

Suburbicon: Temné predmestie Suburbicon: Temné predmestie

Čiastočne nesedí ani predostieraná nálada. Film balansuje na pomedzi drámy a čiernej komédie, azda by mohol zabrať ako spoločenská sonda, lebo sa príliš sústredí na postavenie černochov v spoločnosti. No v tom smere ostáva príliš pasívny a okrem stupňovania nátlaku veľa nepredostrie. Ani ako pozadie iného diania, ktorým je skôr čierna komédia pripomínajúca sčasti Fargo alebo niečo od Coenovcov.

Ten najväčší šok prichádza pri sledovaní záverečných titulkov a dostanete pecku medzi oči, lebo tento scenár skutočne napísali Coenovci (o čom som vopred nevedel a vy môžete) a Clooney iba režíroval. Je to trpké zistenie, Suburbicon má viaceré prvky ich tvorby, no nedokáže ich naplno kombinovať, využiť a potešiť diváka čiernym humorom, absurdnými situáciami alebo uspokojivým vyústením.

Je to akoby sa niekto snažil Coenovcov imitovať a pri písaní zistil, že má iba polovicu scenára na finálnu dĺžku, mávol rukou a nakrútil film aj tak. Bizarné náhody nechýbajú, no súčasne je tu množstvo dlhých scén, ktoré nikam nevedú, no sú luxusne natočené, solídne zahrané (Matt Damon sa spočiatku nezdá, ale vykryštalizuje sa, Julianne Moore opäť nesklame a Oscar Isaac má vynikajú, hoci menšiu roličku).

George Clooney sa snaží režírovať a držať tento celok pokope, no vo finále skladá predpísané scény. Všetci odohrajú, čo majú – doručia napätie, štipku humoru (najmä čierneho), no nechápavo čakáte na pointu, ktorá je celkom jednoduchá a veľa ráz videná. Mnohí budú pozerať so zaťatými zubami alebo sledovať čas, lebo riedka zápletka im na viac nevydá. Že sa odohráva v inej dobe a jej atmosféra je brilantne zachytená, to je formálne pozitívum. V obsahu čaká skôr nečakané sklamanie.

Suburbicon (UK/USA, 2017, 105 min.)
Réžia: George Clooney. Scenár: Joel Coen, Ethan Coen, George Clooney, Grant Heslov. Hrajú: Matt Damon, Julianne Moore, Oscar Isaac, Noah Jupe, Glenn Fleshler, Steve Monroe...

autor Michal Korec 19.11.2017