ZÁHRADNÍCTVO: NÁPADNÍK

ZÁHRADNÍCTVO: NÁPADNÍK

5.0

Trilógia Záhradníctvo mala úžasný potenciál, no odhrýzla si príliš veľké sústo. Byť predpokračovaním Pelíšok bol obrovský prísľub, no už po prvej časti bolo zrejmé, že nielen výmena historického obdobia a hercov nám zrazu doručila odlišný film. Naťahovaný, málo zaujímavý, občas sa snažiaci o novodobé kultové scény. Druhé Pelíšky sa nekonali, nízka návštevnosť vôbec nepomohla. Druhý diel (Dezertér) sa niesol v podobnom duchu, akurát sa sústredil na inú postavu. A trilógia pomaly končí.

Odohráva sa koncom 50. rokov a jeho výhodou je, že už nemusí predstavovať postavy. Sestry a ich osudy už poznáme: jednej manžel zomrel a vychováva syna, ďalšej (Aňa Geislerová) sa vrátil z vojny, no už ho nemiluje, skôr tíško trpí, ako mu komunistický režim zatvrdzuje srdce, čo sa najviac prejaví pri výchove dvoch dcér. Mladšia Jindřiška (to bude násťročná hrdinka v Pelíškach) sa len prizerá ako je tatko prísny na staršiu sestru Danušku, ktorá je v puberte a počas prázdnin si nájde dobrého chalana. Už to vyzeralo iba na letnú lásku, no Mirek má výdrž a dokáže aj po lete stále jazdiť vlakom do Prahy každý víkend. Ako rozlúsknuť generačné rozdiely a najmä city mladej dievčiny v takej divnej rodine?

Nápadník pokročil nielen v časovej ére – čím má bližšie k Pelíškam, tým sa akosi vyjasňuje ústredná postava, okolo ktorej je trilógia vybudovaná: prísneho otca Jindřicha. V budúcnosti ho hrá Jiří Kodet, v Záhradníctve sa s ním pasuje Martin Finger. Rolu posúva ďalej na stupnici nepríjemnosti postavy, takže čím je staršia, tým je menej znesiteľná a divák ho už ani neľutuje ako v prvom či druhom filme, no skôr ho má chuť odpísať, svojou tvrdohlavosťou robí zo seba vola a znepríjemňuje život ostatným. Nulová miera empatie a prehrávajúce scény nám uľahčujú odpísanie postavy. Finger sa naplno snaží, no hrá inak – a znalci v ňom asi ťažko uvidia predchodcu Kodetu, je natoľko odlišný.

Pri hereckých výkonoch však výborne hrajú ženy a najmä Anna Fialová ako Daniela si ide veľké sólo. Scenáristi naplno využili jej postavu a problémy zamilovanej vysokoškoláčky: čas, možnosti, prísny otec, lavírovanie vo vzťahu. Fialová hrá vynikajúco v duete s Fingerom (a ich neustálych konfliktoch), no doručí aj milú etudu ako napríklad medzimestský telefonický hovor. Sestry sú kvalitne obsadené, Geislerová opäť nesklame, má náročnú úlohu. Ostatné majú už menší priestor, len Sabina Remundová hrá prakticky stále to isté (napcháva sa, zabúda, je samoľúba) a už to začína byť dosť otravné.

Záhradníctvo: Nápadník  Záhradníctvo: Nápadník

Je dobré vidieť, že film sa sústredí už iba na jednu líniu: trampoty otca, matky, dcéry a nápadníka. Už tu nie je toľko vojnových línií a trúchlenia, vzdialení sme takmer 15 rokov od konca vojny a na nálade to cítiť. Aj spomienky sú skôr sporadické a nadáva sa skôr na aktuálny režim, no ani toho nie je veľa. Lepšie tak vyniknú problémy mladých a nezlomnej nátury otca, ktorý sám seba ženie do absurdných situácií. Občas sa objavia postavy z minulých dielov, no paradoxne sa dá film pozerať aj sólo.

Lenže stále obsahuje vlečúce sa scény, ktoré smerujú k nejakej pointe či anekdote, no trvá to príliš dlho. Vo filme sú stále minúty, ktoré by sa dali strihať či krátiť. V televíznom filme by to bolo jedno a stále tvrdím, že na Vianoce 2018 môže byť trilógia ideálnym projektom na tri večery (alebo aj na šesť, ak sa rozdelia po hodine), no na kinopomery toho obsahujú málo. Bez problémov by sa dali tri príbehy využiť v jedinom filme: každej postave dať 45 minút a basta, ani tretí film neobsahuje oveľa viac zápletky ako na necelú hodinku. Môžete spomínať i obdivovať dobové reálie, ale je to málo.

Divák odchovaný Pelíškami bude čakať kultové scény či nové repliky, no máloktorá sa vám zapíše do pamäti. Môžete si budovať empatie k hrdinom, no na záver sa nedočkáte ani nejakého špeciálneho epilógu, čo je škoda, lebo prvý film mal šikovný prológ a patrilo by sa uzavrieť celú ságu. Nápadník má lepší scenár i herecké výkony oproti prvým dvom, no tempo je pomalé a potenciál bol veru väčší.

Záhradníctvo: Nápadník (Česko / Slovensko / Poľsko, 2017, 113 min.)
Réžia: Jan Hřebejk. Scenár: Petr Jarchovský. Hrajú: Anna Fialová, Ivan Lupták, Tereza Hladíková, Aňa Geislerová, Martin Finger, Filip Březina, Gabriela Míčová, Klára Melíšková, Sabina Remundová...

autor Michal Korec 18.11.2017