GEOSTORM

GEOSTORM

4.0

Dean Devlin je známy producent Rolanda Emmericha. Stoja za mnohými filmami 90. rokov i vlaňajším Dňom nezávislosti 2. Paradoxne pri Rolandovi nestál pri deštrukčných kúskoch ako Deň po tom či 2012. Možno aj preto si povedal, že by bolo po rokoch fajn nakrútiť opäť jeden taký katastrofický film, kde by sa preháňali hrdinovia, nepriateľské mračná či tornáda a bola by to zábava.

Aby to nebolo iba repete už videného, dostali scenáristi výborný nápad – posunuli reálie viac do sci-fi, takže titulná geobúrka je jav, ktorý dokážu vyvolať ľudia, resp. ich nový nástroj. Po katastrofách v roku 2019 totiž 17 národov spoločne vybudovalo systém satelitov nad Zemou, ktorý vie meniť počasie podľa potreby tam dole. Je v Afganistane príliš teplo? Trošku stupne znížime. Je na Aljaške príliš zima alebo treba zastaviť topenie ľadovcov? Prispôsobíme ich. A po vybudovaní systému došlo k vyšmareniu jeho konštruktéra Jakea Lawsona (bol príliš hubatý), dokonca jeho vlastným bratom Maxom. Lenže o tri roky sa začnú diať nečakané nehody (v púšti niekto zamrzne, na stanici iný poletí do vesmíru) a vtedy treba povolať do akcie strateného brata, poslať ho tam hore a začať konať skôr ako na Zemi nastane geobúrka.

Všetkým je jasné, že Geobúrka vznikla najmä kvôli efektom a scenár nie je príliš podstatný. Aj tak vás prekvapí, ako sa autori príliš málo snažili a narvali do neho všetky archetypy, aby to fungovalo. Bratia sa musia rozhádať, no je zrejmé, že rivalita nevydrží večne, odstrčenie hrdinu slúži na veľký comeback, utajovaný vzťah sa musí prevaliť, hľadanie nevďačných či záporných postáv tiež netrvá príliš dlho. Hore na stanici čaká medzinárodná posádka, ktorá núka ďalšie šablóny: svedomitá Nemka, vtipný Mexičan, vzdorujúci Angličan... A nikto nemá rád Američana, ale čo už. V instantne miešanom scenári sa okrem, bratského puta sa rieši vzťah s dcérou, nádej na zásnuby, kamarátstvo s Aziatom (v profile geeka).

Mávnete rukou nad dejovým pozadím a sústredíte sa na akciu a efekty. No prekvapivo ich veľa nepríde. Efektné nálety kamery a dunivá hudba Lorne Balfeho navodzujú dobrú atmosféru, ale čosi vám chýba. Viac akcie! Máme niečo na začiatku, časť času trávime vo vesmíre a dole si odbočíme na menšie akčné efektné katastrofy. Keď sa po 20 minútach rozpúta prvý raz poriadna akcia, lietajú kusy asfaltu či autá vzduchom a demoluje sa časť ázijskej metropoly, no po chvíli končí a ostane vo vás zvláštny pocit. Je to dobre natočené, emócia ani kúsok pobavenia vnútri sa však nedostaví.

Geostorm Geostorm

Akčné scény možno rozdeliť na dve skupiny – pozemské a vesmírne. Tie na Zemi chcú upútať veľkou mierou deštrukcie, no už v prvej zistíte, že idú na autopilot: mrakodrapy sa rúcajú ako domino. Mrznutie ľudí na pláži v Brazílii poráža aj videohry či komiksy. Finálna megascéna je natočená dravo, no všetkého je príliš veľa, až si nestačíte efekty vychutnať.

Nestačí mať iba všetko väčšie, aj Michael Bay sa naučil, že postupne treba akciu gradovať a nenechať ju iba napospas divákovi. Dean Devlin toto nechápe, asi sa od Emmericha nenaučil potrebné nuansy. Aj vesmírne zábery sú akési nepresvedčivé. Po Gravitácii, Interstellar či Pasažieroch čakáme jasne premakané momenty aj s atmosférou, ale tu ani necítite hrozbu vesmíru, len sa všetko odohráva na povel. Škoda, za 120 miliónov sa dala nakrútiť slušná zábava.

Geostorm Geostorm

Herecké výkony sú tu len do počtu – Gerard Butler je samozrejme borec, ktorý vtipné repliky i heroické momenty utiahne. Ostatní? Andy Garcia je OK US prezident, Ed Harris jeho pravá ruka, no Jim Sturgess sa sem vyslovene nehodí a Abbie Cornish nemá poriadne čo hrať.

Geostorm mohla byť dobrá akčná jednohubka, no slabá réžia a neoriginálny scenár ju ťahajú nadol. Ani tie triky nie sú presvedčivé. Ísť na film sa dá do IMAX či na Dolby Atmos, aby vás poriadne ohlušil, no ako nás už aj San Andreas pred dvomi rokmi naučil – ani najlepšia technológie dve hodiny nezachráni.

Geostorm (USA, 2017, 109 min.)
Réžia: Dean Devlin. Scenár: Dean Devlin, Paul Guyot. Hrajú: Gerard Butler, Jim Sturgess, Abbie Cornish...

autor Michal Korec 21.10.2017