LÁSKA STOJÍ ZA VŠETKO

LÁSKA STOJÍ ZA VŠETKO

5.0

Tragické romance začínajú byť v kinách solídne zastúpené. Nárast mládežníckej literatúry a nádejných autorov spôsobil export do Hollywoodu a John Green nemá monopol na žáner, hoci má stále tie najlepšie predlohy. Štúdia tak hľadajú iných autorov, ktorí majú za sebou aspoň jeden bestseller a mohli by pre tínendžerov sfilmovať niečo nové. Hrdina v núdzi, nepravdepodobný pár, nerovný boj, všetko sa počíta.

17-ročná Madeline má doma pestrý život. Stovky kníh, krásny barák, úžasnú izbu, premyslený dizajn. No tam vonku nič nepozná, pretože má vzácny druh choroby, ktorý jej znemožňuje opustiť dom. Teraz sa do susedstva prisťahoval nový chalan, ktorý ju neskutočne priťahuje a začína s ním komunikovať. Je otázkou času, kedy jej internetový kanál či zrak nalepený na smartfóne prestane stačiť a začne túžiť po klasickom osobnom kontakte. Môcť sa mu pozrieť do očí, dotknúť sa ho, byť s ním v jednej miestnosti a možno prekonať úskalia svojej choroby a objaviť v živote oveľa väčšie zážitky...

Námet novinky je nádejný. Uzavretá hrdinka pred dosiahnutím plnoletosti nepozná svet vonku? Ideálna štartovacia pozícia pre jej vykreslenie a sugestívne navodenie situácie, kde sa môžeme s ňou vydať spoznávať dôležité životné momenty. Lenže to nie je možné, takže Maddy sa stáva väčšou expertkou na abstraktné ponímanie sveta a dlhoročná izolácia jej mentálne ako-tak pomáha prežiť. Štart je výborný a rýchlo pochopíme ako si Maddy žije – a že ani najnovší Mac či iPhone vám negarantuje skvelý život.

Všetko sa mení, keď dorazí fešák, ktorý si ju všimne hneď na prvý raz. Už to je akosi podozrivé, že si scenáristi dlho nelámali hlavu a spárovali hrdinku s krásavcom veľmi rýchlo. Bez prvotných prekážok, stačí, že prišiel na scénu. Prirodzene, tie prvotné tu sú – môžu komunikovať iba na diaľku, rýchlo sa im tento spôsob zunuje, hľadajú si cestu k sebe a... ona príde. A rovnako rapídne sa dočkáme prvého bozku či iných dôležitých momentov.

Scenár síce dáva hrdinom isté výzvy, ale nenecháva ich trápiť sa príliš dlho a rýchlo im vyčaruje riešenie. To je síce filmovo príťažlivé, no strháva to neskoršie možnosti tvorby napätia a najmä nahráva hrdinom, že všetky trápenia aj tak zvládnu. Láska stojí síce za všetko, v tomto prípade sa však prekonávajú všetky prekážky prakticky na prvý pokus! Čo je síce milá romantika, dosť však vzdialená silnejším etalónom žánru alebo príbehom, kde sa bojuje o lásku či chvíle strávené v páre.

Láska stojí za všetko Láska stojí za všetko

Zrejme je to chyba predlohy, lebo podobných výčitiek vykúzlite viacero. Týmto tínendžerom ide akosi všetko od ruky – vybaviť si kreditku, zohnať neuveriteľné veci, čerpať nevídané možnosti. Pre divákov však nevrhajú úplne najlepší príklad, lebo napríklad bezodné míňanie peňazí len tak nie je práve najlepší príklad správania. Je jasné, že tvorcovia a tínendžeri sa predsa len budú chcieť dostať z domu aj preč do sveta, no zvolený spôsob nie je úplne najšťastnejší. A navyše niečo podobné sme už neraz videli.

Kým sú uväznení v izbách či v izolácii, film sa pokúša o príťažlivé zobrazenie komunikácie. Bublinky so správami na plátne už nie sú ničím novým, pokus o ich prepis do vizuálneho dialógu v hračkárskom domčeku vyzerá pomerne jednoducho – skrátka sa herci v ňom ocitnú akoby v snovej sekvencií a kecajú ako by sa už skutočne stretli. Má to prirodzene jednu chybu – keď sú takto naživo, ako im budete veriť emócie pri reálnom stretávaní sa a objavovaní toho druhého? Vizualizácia sa nedá preniesť jednoducho, ale tento spôsob je dosť otrocký a pri opakovaní neraz už aj nudný.

Nehovoriac o kvalite dialógov, ktorá je pomerne nízka a viaceré myšlienky či frázy občas už aj otrepané. Stále platí, že scenáristi asi nemajú čo zachrániť, ale adaptujú knižný bestseller, čo bude asi príliš jednoducho koncipovaný.

Samozrejme, v druhej polovici začne film gradovať a na finálne minúty si šetrí pointu, ktorú niektorí z vás možno z fleku uhádnu. Ako by to mohlo celé dopadnúť a čo robiť? Dozviete sa, ale neuspokojí vás to, lebo riešenie je akoby príliš instantné. Finále potvrdzuje, že tento film ťažko zvláda veľké chvíle.

Herecké výkony sú priemerné a nikto príliš nevyčnieva, no všetci sa náramne snažia. Možno až príliš. Niečo podobné platí aj pre hudbu: orchestrálny sprievod je relatívne dobrý, no skladby sú ošúchané. Všetko speje k finálnemu rezultátu, že Láska stojí za všetko – jej stvárnenie iba za priemerné hodnotenie.

Everything, Everything (USA, 2017, 96 min.)
Réžia: Stella Meghie. Hrajú: Amandla Stenberg, Nick Robinson, Anika Noni Rose....

autor Michal Korec 23.7.2017