Kino recenzia > V utajení
Untitled Deadpool Sequel
Hostiles
The Post
I, Tonya

V UTAJENÍ

Teroristi zaútočili aj v našich kinách. Na krk im dýcha ako CIA, tak MI6. V napínavom britskom thrilleri V utajení režiséra Michaela Apteda divák nemá šancu zistiť, kto je na akej strane...

Teroristi zaútočili aj v našich kinách. Na krk im dýcha ako CIA, tak MI6. V napínavom britskom thrilleri V utajení (Unlocked) režiséra Michaela Apteda divák nemá šancu zistiť, kto je na akej strane. Reťazec predávania chúlostivých informácií dostáva trhliny zásahom oficiálnych bezpečnostných jednotiek alebo zainteresovaním pofidérnych poslov z druhej strany barikády.

Do britskej komunitnej agentúry dosadená bývalá profíčka CIA v odhaľovaní teroristických útokov Alice Racine sa musí vzoprieť vlastnej ťaživej skúsenosti z útoku v Paríži a znova napredovať v lámaní vĺn nebezpečnej teroristickej komunikácie. Potrebuje čas a spoľahlivých partnerov, aby sa opäť nemusela pozerať na „úspešné“ zabíjanie civilistov, obzvlášť detí, tých najnevinnejších obetí beštiálneho vraždenia v mene Alláha.

So spolupracovníkmi sa kontaktuje šikovne pomocou šifier či presmerovania liniek. Do prísne stráženého priestoru sa ale takisto šikovnosťou protistrany dostáva odberateľ informácií. Únik dôležitých správ nenecháva hlavnú hrdinku Alice (Noomi Rapace) na pochybách, že v blízkosti bezpečnostných služieb šarapatia nastražené nepriateľské entity. Snažia sa stiahnuť časti komunikačného reťazca do internej mozaiky správ, potrebných na zahájenie pustošivej akcie.

V súkolí predania informácie svoje party rozohrávajú „nahrávači“ terorizmu, ale i špičkovo školení bezpečnostní experti. Práve u nich je pravá identita patrične ambivalentná a dodáva smršťovitému thrilleru elegantne gradované napätie. Pre atraktívne rozvrstvenie dôležitých postáv má divák k dispozícii či už riadiace centrá CIA (John Malkovich), MI6 (oni Collette), ale i nenápadných pešiakov v teréne s nemenej dôležitými misiami. So stabilitou dôveryhodnosti to Alice nemá ľahké ani pri svojich najbližších parťákoch.

Takže v kľúčových situáciách Rapace svoju Alice solídne potrápi okúzľujúcimi bojovými praktikami. Musí ju ako hlavnú hrdinku previesť celou štruktúrou informačnej siete. Musí nechať diváka vymáchať sa v dokonalo naplánovanom a morálne absolútne neakceptovateľnom svinstve v kolosálnom testovaní biologickej zbrane.

Pre diváka sa sprvu neprehľadná situácia hierarchizovaných bezbečnostných štruktúr zdá ťažko pochopiteľná. Akonáhle sa Alice dostáva k svojej prvej pracovnej skúsenosti po dlhšom čase, vidíme elegantnú prácu s okamihmi prekvapenia i s jej výbornými reakčnými nápadmi.

Okrem brilantnej Noomi Rapace – herečka stavaná práve pre takúto akčnú thrillerinu – sa epizódne zaskvel i Orlando Bloom a svojho Jacka Alcotta reprezentuje pútavým vzhľadom, ľachtikárskymi replikami a zahmlenou minulosťou. Do hviezdneho hniezda si sadá i Michael Douglas. Ten bravúrne tónuje svojho Erica Lascha a napomáha filmu v budovaní prekvapivých momentov.

V utajení je lahôdkou pre tých divákov, ktorí možno s pukancami v rukách, ale pozorne a racionálne vstrebávajú nebezpečnú naháňačku za zamedzením katastrofálnych dôsledkov použitia biologických zbraní. Film bez zbytočného komunikačného balastu odkrýva krkolomnú cestu naháňačky s časom, s náboženskými zapredancami pomocou osobného pohľadu jednej agentky. S patričnými apelmi na amorálnosť terorizmu ako takého, keď budovanie takejto deštrukčnej udalosti stojí účastníkov strašne veľa síl, podozrievania všetkého, čo dosiaľ poznali, no napriek tomu celé ich úsilie musí stihnúť odvrátiť hroziacu katastrofu.

Unlocked (UK, 2017, 98 min.)
Réžia: Michael Apted. Scenár: Peter O'Brien. Hrajú: Noomi Rapace, Orlando Bloom, Toni Collette...

2017-07-1313.7.2017 | Zuzana Ondrišová