Kino recenzia > Záhradníctvo: Rodinný priateľ
Untitled Deadpool Sequel
Hostiles
The Post
I, Tonya

ZÁHRADNÍCTVO: RODINNÝ PRIATEĽ

Renomovaná dvojica súčasnej českej kinematografie Hřebejk – Jarchovský prichádza so svojím životným dielom. V trilógii Záhradníctvo mapuje osudy rodičov a príbuzných scenáristu...

Renomovaná dvojica súčasnej českej kinematografie Hřebejk – Jarchovský prichádza so svojím životným dielom. V trilógii Záhradníctvo mapuje osudy rodičov a príbuzných scenáristu Jarchovského. Ako dopadol očakávaný prequel Pelíšok? A ako obstál v porovnaní so slávnou tragikomédiou?

Status Pelíšok ostáva aj naďalej neohrozený. Pri sledovaní nového príbehu si len mnohí uvedomia, aké sú vlastne Pelíšky skvelé. Prvý film trilógie s názvom Rodinný priateľ nemá žiadnu šancu, aby sa dotiahol na svojho kultového predchodcu. Dôvodov je viac.

Nápad autora scenára zamerať príbeh na svoju matku, ktorá sa v Pelíškach neobjavila, má síce potenciál, no uchopiť jej osud prostredníctvom nenápaditej a topornej fabulácie pripravil jej part ako aj časti starej matky a otca o elementárne kvality. Osobný príbeh scenáristu sa rozplýva v neosobnom spracovaní, kde nájdeme len málo výnimočných momentov.

Jarchovský cítil akýsi dlh voči svojej matke, ktorá z príbehu Pelíšok vypadla. Išlo o Danu, staršiu sestru Jindřišky, a tá už s rodičmi nebývala. Rodinný priateľ vykresľuje jej detstvo na pozadí druhej svetovej vojny, v období keď vyrastala len s matkou, tetami a bratrancom. Otca ako i jej ujov zatklo gestapo pre aktívnu činnosť v odboji. Snímka je v prvom rade o čakaní na manželov a otcov, pričom sa nás snaží vtiahnuť aj do latentného milostného vzťahu medzi Danielinou matkou Vilmou a rodinným priateľom, lekárom Jiřím. Hoci sa takisto podieľal na protifašistických aktivitách, jeho neodhalili. S vďakou i oduševnením prijal úlohu ochrancu neúplných rodín. Jeho motivácia je o to silnejšia, že si k Vilme vypestoval silnejší cit.

Práve vďaka nenaplnenej láske uprostred pohnutých čias tvorcovia avizujú melodrámu. Takéto žánrové zaradenie však vyžaduje vygradovanejšie emócie. Rodinnému priateľovi však chýbajú a film tak uviazol na citovej plytčine. Príbeh síce naznačuje, že nás zavedie do pohnutých čias, no mikrosvet jednej rodiny nám pre svoj absentujúci výraz ťažkú dobu nedokáže sprostredkovať. Hoci snaha tvorcov vyhnúť sa citovému vydieraniu je záslužná, nebolo by na škodu vyhrotiť niektoré situácie a tlačiť charaktery do intenzívnejších polôh.

Stalo sa tak, že sestry obývajúce jeden dom pôsobia cudzo a vzdialenosť sa ani s pribúdajúcimi minútami neskracuje. Paradoxne napriek štedrej stopáži herci dostali malý priestor na herectvo. S výnimkou detských hercov a Sabiny Remundovej v postave Mařčí osadenstvo predvádza jalové výkony nehodné svojich mien. Chlad dýcha nielen zo vzťahov a hereckých predstavení, ale aj z kulís. Funkcionalistické obydlie, obývané hlavnými postavami, vybudované len na účely filmu akoby pohltilo vrelosť vo vzťahoch.

Technické parametre snímky sú kvalitné, no pravá filmová esencia sa rozplynula. Snaha o dokonalosť je dvojsečná zbraň a výsledné dielo rozsekala na kusy. Do detailov prepracované kostýmy, masky a výprava zatieňujú celok. Hoci sa spočiatku príbeh rozbieha sľubne, po úvodných dramatických momentoch sa vyčerpáva a bez vzruchu, vonkajšieho a vnútorného napätie plynie do prázdnoty. Nezachraňuje ho ani romantická linka. Utajovaný cit je natoľko utajovaný, že nevzbudzuje žiadne očakávania či zvedavosť.

Ortieľ je jasný - prequel kultovej tragikomédie neobstál. Je to škoda, ale tento príbeh upadne do zabudnutia. Z Rodinného priateľa sa kult nestane a nie je šanca, že by niektoré repliky zľudoveli. Dávam tomu deň, maximálne dva a na nezrelého Rodinného priateľa zabudnete. Môžeme sa len nádejať, že v ďalších častiach Dezertér a Nápadník trilógia dospeje.

Zahradnictví: Rodinný přítel (Česko, Slovensko, Poľsko, 2017, 130 min.)
Réžia: Jan Hřebejk. Scenár: Petr Jarchovský. Hrajú: Aňa Geislerová, Ondřej Sokol, Jiří Macháček, Martin Finger, Gabriela Míčová, Karel Dobrý...

2017-06-022.6.2017 | Barbora Bačíková