Kino recenzia > Nocturama
Black Panther
Roman J Israel, Esq.
Replicas
Wonder Wheel

NOCTURAMA

Pred piatimi rokmi skrsla v hlave výrazného francúzskeho tvorcu myšlienka nakrútiť film o terorizme. V čase, keď ešte nebol Paríž poškvrnený útokmi šialencov, vizionársky režisér začal ...

Pred piatimi rokmi skrsla v hlave výrazného francúzskeho tvorcu myšlienka nakrútiť film o terorizme. V čase, keď ešte nebol Paríž poškvrnený útokmi šialencov, vizionársky režisér začal písať scenár. V súčasnosti sa tak spočiatku abstraktný námet premenil na pálčivú a hrozivo aktuálnu tému.

Výrazný autorský režisér Bertrand Bonello poňal tému podľa očakávaní svojsky a inovatívne. Príbeh zostáva v úzadí, do popredia vystupujú najmä forma a atmosféra. Znepokojujúci a mätúci tón udáva najmä nevykreslený motív brutálnych skutkov partie mladých teroristov, ktorí sa rozhodnú vystaviť francúzsku metropolu sérii výbuchov a vrážd. S chladnokrvnou istotou a odhodlaním diváka sprevádzajú stanicami metra a za cieľ cesty si volia turisticky najatraktívnejšie štvrte Paríža.

Trochu netradičné putovanie Parížom zacielia na obchodný dom, kde plánujú prečkať noc a zavŕšiť svoje vyčíňanie. Miesto predstavujúce vrchol konzumu sa stáva vďačnou kulisou na tvorcove viac či menej vypointované zámery. Verný svojej dekadentnej štylizácii sa pohráva so svojimi antihrdinami a vystavuje ich narastajúcej neistote a strachu. Počiatočné sebavedomie aktérov stráca na sile a postupne sa prepadá do apatie. Mladícka revolta vybičovaná do extrému, extrémizmu až teroru postupne vyznieva povrchne a iluzórne ako miesto, kde trávia noc.

Bonello zvolil príhodný názov pre svoj autorský film. Výraz nocturama pochádza zo zoologického termínu pre nočné videnie zvierat, v prenesenom význame označuje aj nočné mory. Režisér priznáva inšpiráciu názvom albumu Nicka Cavea, ktorého požiadal o povolenie pomenovať svoj triler rovnako. Caveovu hudbu však nepoužil, tú si ako pri väčšine svojich filmov skomponoval sám. Atmosférická elektronika dokonale sprevádza choreografiu terorizmu a eskaluje napätie. Používa aj existujúce popové skladby, pričom Call Me od Blondie či My Way v prevedení Shirley Bassey získavajú v tomto kontexte celkom iný význam.

V Bonellovom režijnom prevedení má každý detail svoje miesto. Opäť dokazuje, že je výnimočný vizuálny tvorca. Podobne ako v prípade predchádzajúcich snímok Nevestinec a Saint Laurent hrá na efekt. Štýlovosť zo sveta kurtizán či módy dokáže preniesť aj do terorizmu bez toho, aby utrpel žáner. Hoci predviedol ukážkovú hru s obrazom, fabulácia často mizne a divák sa stráca v efektných záberoch.

Artová žánrovka predstavuje kompaktný celok a vedie svoje postavy v dokonalej synchronizácii. Ako názov hovorí, je ako nočná mora. Pre udržanie dôvery diváka je však potrebné občas prebudiť aj realitu. Bonello očividne nechce analyzovať terorizmus a už vôbec nie ho racionalizovať. Kráča po línii vlastnej invencie a všetko podriaďuje svojmu rukopisu.

Režisér nie je milosrdný k ničomu, čo symbolizuje francúzsku spoločnosť, upaľuje Johanku z Arcu, nemá zľutovanie s inštitúciami ani s jednotlivcami. Anarchiu a revoltu doviedol v tomto filme ad absurdum, ale zato štýlovo.

Nocturama (Francúzko, 2016, 130 min.)
Réžia: Bertrand Bonello. Scenár: Bertrand Bonello. Hrajú: Vincent Rottiers, Adèle Haenel, Finnegan Oldfield, Luis Rego, Manal Issa, Hamza Mezziani, Rabah Nait Oufella, Eric Herson-Macarel...

2017-04-022.4.2017 | Barbora Bačíková