MOONLIGHT

MOONLIGHT

8.0

Moonlight je film, o ktorom sa v súčasnosti veľa hovorí. Možno sa o ňom dokonca viac hovorí, než sa naň pozerá – a to je pri filmoch vždy škoda. Hovorí sa o ňom jednak v súvislosti s blížiacim sa rozdeľovaním Oscarov (má 8 nominácií), ale tiež kvôli neprehliadnuteľnosti (zjednodušenej verzie) jeho zápletky – jeho hlavným hrdinom je, totiž, černoch homosexuál.

Ak však nepatríte k fanúšikom škatuliek, vedzte, že je to v princípe film o emóciách, ktoré potláčame, o vzťahoch, ktoré si nemôžeme dovoliť a o ľuďoch, ktorými sa musíme stať, aby sme prežili. Obdivuhodne autentický a výborne zahraný, aj keď na nejaký hlbší dopad možno až príliš komorný a opatrný.

Chiron vyrastá na nevábnom predmestí Miami, kde sa to hemží násilím a drogami. Už od malička je svojim rovesníkom tŕňom v oku. Na čierneho výrastka z ghetta je, skrátka, až príliš jemnocitný a plachý, nebije sa, nenadáva, vlastne väčšinu dňa len mlčí a premýšľa. A tak sa mu často ujde nakladačka od spolužiakov, ktorí si takto už od malička zaisťujú svoje teplé miestečko v pouličnej hierarchii.

Ružové to ale nemá ani doma –matka je feťáčka a miesto toho, aby mu bola oporou, sama ho vyháňa z domu. Chiron má však šťastie v nešťastí, keď sa spriatelí s miestnym drogovým bossom Juanom a jeho priateľkou Teresou. Ich domov sa stane jeho útočiskom a Chiron po prvý krát získava do života mužský vzor aj ochrancu.

Juan tu však nebude večne a Chiron sa už onedlho musí so svetom popasovať sám . A nie len s tým vonkajším, ale najmä so svojim vnútorným svetom, ktorý ako by bol s okolitými reáliami v neustálom konflikte. Tú vôbec najťažšiu skúšku mu, napokon, nepripravia šikanujúci spolužiaci, ale jeho jediný skutočný priateľ Kevin, keď ich vzťah nečakane postaví do celkom nového svetla...

Chironov príbeh sledujeme rozdelený do troch dejstiev – Chiron ako zakríknutý chlapec, ktorého prezývajú „Little“; Chiron ako tínedžer, ktorý sa musí rozhodnúť, kým chce byť skôr, než to zaň rozhodnú iní; Chiron ako dospelý muž s prezývkou „Black“, ktorý okolo toho vyplašeného chlapca, ktorým býval, postavil nepreniknuteľnú stenu zo svalov a peňazí.

Moonlight Moonlight

Navzdory svojim dramatickým témam je to ale mimoriadne komorný a intímny film, v ktorom sa toho odohráva oveľa viac medzi riadkami, než pred kamerou. Moonlight je, napokon, film, ktorý môžete vnímať dvojakým spôsobom – ako plný paradoxov, alebo ako plný klišé.

Chiron sa narodil do sveta, ktorý slabosť a odlišnosť neodpúšťa – je pritom úplným anti-protoypom černošského hrdinu z predmestia tak, ako nám ho podsúva pop kultúra. Možno si pri pohľade na neho spomeniete na jednu z  postáv kultového seriálu The Wire, drsného gangstra a zároveň tiež homosexuála Omara (na rozdiel od Omara však Chiron nemá po ruke brokovnicu...).

Paradoxy prinášajú aj vedľajšie postavy. Miesto v matke nachádza Chiron oporu v gangstrovi, z ktorého sa však, prekvapivo, vykľuje najempatickejšia postava celého filmu. A, napokon, aj Kevin má diváka čím prekvapiť, napríklad v okamihu, kedy sa proti svojmu priateľovi nečakane postaví „v ringu“. Sú to pohľady, ktoré sú v americkej kinematografii naozaj jedinečné. Je rozhodne dôležité, že sa na plátno dostali a mimoriadne zaujímavé, aké silné reakcie vyvolávajú.

Chvíľami sa však môže zdať, akoby Barry Jenkins svoj druhý celovečerný film staval práve na týchto paradoxoch. Akoby bolo dôležitejšie obrátiť zažité stereotypy na ruby, než vyrozprávať jeden konkrétny príbeh. A tu práve vzniká priestor pre odlišný uhol pohľadu – že je to vlastne všetko jedno veľké vyprázdnené klišé.

Moonlight Moonlight

Áno, filmy o homosexualite a afro-americkej komunite k Oscarom (a iným prestížnym filmovým cenám) skutočne v posledných rokoch neodmysliteľne patria a  spojenie týchto tém teda nepôsobí príliš náhodne. Je ale Moonlight skutočne takým mega-ambicióznym „statement“ trhákom, alebo mu nálepka oscarového favorita skôr škodí?

Tento tichý film plný náznakov si v skutočnosti najlepšie vychutnáte bez všetkých tých veľkých očakávaní, možno kdesi v malom jednosálovom klube. Moonlight je krásne nakrútený, má výborný strih aj hudobný sprievod a vynikajúce herecké obsadenie, ktoré si nejakú tú cenu iste zaslúži. Má tiež obdivuhodne zvládnutú psychológiu svojich hrdinov, najmä bytostné outsiderstvo ústredného Chirona je až bolestne autentické.

Zároveň je ale film priplachý na to, aby naplno ukázal intimitu svojich hrdinov, príliš rozvláčny na to, aby vás v pravom zmysle slova „vtiahol“ a svojou úspornosťou pôsobí natoľko odťažito, že sa s jeho hrdinom (navyše, na míle vzdialenom našim miestnym kultúrnym reáliám) zrejme mnoho divákov nebude vedieť absolútne stotožniť. Film plný paradoxov. Alebo klišé..?

Moonlight (USA, 2016, 111 min.)
Réžia: Barry Jenkins. Scenár: Barry Jenkins, Tarell Alvin McCraney (story by). Hrajú: Mahershala Ali, Shariff Earp, Duan Sanderson, Janelle Monáe, Naomie Harris...

autor Hana Lippová 23.2.2017