Kino recenzia > Sámska krv
The Little Hours
Cloak And Dagger
Gifted
The Man with the Iron Heart

SÁMSKA KRV

Väčšina prírodných národov čelila rovnakému osudu. Pod tlakom silnejšej a expanzívnejšej kultúry stratila svoju identitu i hodnoty. Sámovia, etnikum obývajúce severnú Škandináviu, boli takisto ...

Väčšina prírodných národov čelila rovnakému osudu. Pod tlakom silnejšej a expanzívnejšej kultúry stratila svoju identitu i hodnoty. Sámovia, etnikum obývajúce severnú Škandináviu, boli takisto vystavení útlaku a poníženiu zo strany majoritného obyvateľstva. 20. storočie sa pod vplyvom celoplošnej segregačnej politiky podpísalo na ich potupnom odmietnutí.

Aj o tom je celovečerný debut švédskej režisérky a scenáristky Amandy Kernell, ocenený na festivale v Benátkach. Na pozadí univerzálneho príbehu prírodného etnika vykresľuje individuálny osud 14-ročnej dievčiny, ktorá sa nedokázala zmieriť so svojím predurčením. Uniká pred svojím pôvodom i pred blízkymi, aby splynula s tými, ktorí ju ponižujú. Pastierka sobov sa už v období raného sebauvedomenia rozhodla, že bude žiť inak ako jej rodina a predkovia. Popiera hodnoty svojich prarodičov a odmieta byť viac považovaná za menejcennú bytosť. V súlade so svojím vekom však koná navzdory mnohým obdivuhodným krokom aj tie menej pochopiteľné.

Z temnej kapitoly švédskych dejín vystupuje ambivalentná hrdinka a na jej príklade je predstavený osud Sámov 30. rokov. Ponižujúce praktiky, akým boli vystavovaní, potupná teória o tom, ako nemôžu študovať, pretože ich mentálna kapacita je nedostatočná, sú len malou ukážkou dôvodov ich segregácie. Elle Marja pritom chcela len študovať a milovať, a preto volí neľahkú cestu vzdoru. Hoci nechce byť ponižovaná, na dosiahnutie svojich cieľov sa musí sama často ponižovať.

Mladá švédska filmárka si zvolila za námet svojej prvotiny tému blízku jej životu. Po otcovi jej koluje v žilách sámska krv, a preto v spracovaní cítiť hĺbku autentického nazerania. Presvedčivo skĺbila faktografické prvky plné etnologických motívov, aby nám priblížila relatívne neznáme národné spoločenstvo bez štátnosti, a osud nekonformného jednotlivca. S maximálnym pochopením interpretuje osud silnej a odvážnej osobnosti, ktorá sa nevzdáva kráčať za svojím cieľom navzdory mnohým príkoriam.

Príbeh retrospektívne vystavala na spomienkach starej ženy. S trpkosťou v srdci plného ničivých spomienok sa minulosť hlavnej hrdinky prihlásila o slovo a čaká na odpoveď i zmierenie so samou sebou. S hrdosťou vlastnou žene, ktorá opustila miesto, kam patrila, a ľudí, ktorí ju milovali, sa bráni opäť vstúpiť na nežiaduce územie sámskej krvi. Stigma v podobe jazvy čaká, aby sa konečne vyrovnala so svojím životom i s údelom v minulosti ponižovaného národa.

Hoci snímka neprináša žiadne nóvum v naratívnom štýle, sila príbehu vykompenzuje štandardný filmársky postup. Autorka sa vyhýba prvoplánovým súdom a hodnoteniam konania postáv. Do popredia posúva účelovú motiváciu, ale aj prirodzené inštinktívne impulzy.

Surový i pohlcujúci je švédsko-dánsko-nórsky film, ktorého odkaz je trvácny. Absencia hluchých miest ako i využitie bohatosti námetu z neho robia kvalitu sprostredkujúcu divákovi neznámu škandinávsku mrazivosť. Tento film navyše vyplaví pravé emócie a dovolí okúsiť trpkú príchuť sámskej krvi.

Sameblod (Švédsko, Dánsko, Nórsko, 2016, 110 min.)
Réžia: Amanda Kernell. Scenár: Amanda Kernell. Hrajú: Lene Cecilia Sparrok, Mia Sparrok, Maj Doris Rimpi, Julius Fleischanderl, Olle Sarri, Hanna Alström, Andreas Kundler, Anders Berg

2017-02-2323.2.2017 | Barbora Bačíková