ROGUE ONE: A STAR WARS STORY

ROGUE ONE: A STAR WARS STORY

7.0

Rozšírenie Star Wars univerza skúšajú autori kníh, seriálov i videohier. Disney mení stratégiu; popri hlavných filmoch chce núkať vedľajšie filmy, ktoré zdieľajú rovnaký vesmír, no majú iné vyznenie a môžu nadviazať na známe udalosti. Balansovanie medzi hlavnými porciami a inými chodmi začína...

Rogue One sa odohráva tesne pred Epizódou IV: v centre pozornosti sú tajné plány Hviezdy smrti, čo sa dostali do rúk viete-koho. Predstavuje nové postavy: Jyn Erso poľujúcu po plánoch, jej otca Galena, ktorý Hviezdu smrti navrhol, Cassiana a povstalcov. Trošku zistíme, ako Galaxia vyzerá pred obdobím Novej nádeje, pod akým útlakom sa žije na niektorých planétach a budeme svedkami boja rebelov so zlodušským riaditeľom Krennicom. A ukáže sa aj Darth Vader...

Nápad zasadiť dej Rogue One do tohto obdobia je výborný, zaručuje okamžitú orientáciu v ságe a má iným spôsobom doplniť kus dejovej mozaiky. Scenár je prekvapivo jednoduchý; otec plány vymyslel, dcéra ich hľadá. Všetko okolo je výplň jediného kusu zápletky. Darmo predstaví poltucet nových postáv a chce, aby ste ich poznali po mene. Cassian (Diego Luna) je nevýrazný, droid K2 zábavný, ale neveľmi originálne, slepý ázijský typ vyznávajúci Silu bojujúci s bakuľou i jeho kamoš pripomínajúci Mickeyho Rourkea sa sem takmer nehodia a rovnako Forest Whitaker ako Saw Garrera. Rád by som napísal, že bohatá súpiska dáva zmysel a rozširuje univerzum o niečo nečakané. Všetci skôr zdržujú od jednoduchej a nie príliš výdatnej hlavnej línie. Strašne rád by som sa objavil iné udalosti ako jednu misiu povstalcov a ich plány, ale nič tu nie je.

Rogue One zároveň bojuje s tým, či má byť riadnym Star Wars filmom alebo sa líšiť. Úvodné titulky sú inak koncipované (nemajú znelku), aby ste nadobudli pocit, že to nie je hlavný film. Že lavíruje pri hudobnom sprievode, bolo zrejmé od momentu, keď sa John Williams rozhodol skladať hlavné filmy. Alexandre Desplat odskočil kvôli načasovaniu a Michael Giacchino mal na hudbu dva mesiace, takže nechá ju najmä burácať. Keď občas zaznie klasický JW, rozdiel je markantný!

Rogue One: A Star Wars Story Rogue One: A Star Wars Story

Rogue One túži nastoliť dravší, drsnejší tón. Prejavil sa na spôsobe natáčania – Gareth Edwards má rád ručnú kameru, čo pomáha dodať odlišné akčné scény. Rogue One chce byť o vojne, dramatických pádoch povstalcov a inom type hrdinstva. Tie elementy spracuje chvályhodne, sčasti je akcia iná ako v číslovaných Star Wars. Samotné finále angažuje známe elementy: bitku vo vesmíre, ďalšiu na zemi, misiu v interiéri a prelínanie. Na to, že sa film snaží odlíšiť od hlavnej ságy na začiatku, sa napokon dostane k rovnakej štruktúre na konci. Budete asi prekvapení, že sa strieľa blasterom do hlavy, občas objaví troška krvi a humoru je menej. Film pre deti? Azda od 9 rokov.

Zrejme si ho mladí diváci ani neužijú ako vlaňajšiu sedmičku, kde boli jasne pripravené a obľúbené postavy ako Rey i Kylo Ren. Tu sa hrá vo veľkej miere na pôvodnú znalosť, čo sa prejaví pri kulisách či formálnom spracovaní. Fanúšikovia sa môžu kochať starou architektúrou, ktorú rozpohybujú dnešné výkonné mašiny. ATAT Walkery sú plynulejšie ako v starej trilógii, Star Destroyer vyzerá aj dnes úžasne a Hviezda smrti v prvých skúškach dokáže zobrať dych. V tomto smere je ideálne vidieť film v IMAX; veľké plátno je pri Star Wars povinnosť, akčné sekvencie výborne vyznejú a zvuková stopa je výrazná, priestorový zvuk si užijete naplno. 3D je občas badateľné, dominuje najmä obraz a zvuk. Spočiatku si to neuvedomíte, ale keď film začne gradovať k lepšiemu koncu (prvá polovica je citeľne slabá), vtedy oceníte poriadnu kinozostavu, zvuk prakticky neutíchne.

Ako prvý veľký vedľajší film Rogue One zaujme, no neplní všetky očakávania. Letí k stanovenému koncu, po ceste predstaví kopu nováčikov, no nerozvíja ich. Drsnejšia forma vzbudí nádeje, ale pri absencii humoru nie je stopercentnou kompenzáciou. No mierne sklamanie prináša najmä riedky dej – partia rebelov hľadajúca plány je síce sľubný námet, a 133 minút skákania po galaxii by uživilo viac.

DRUHÁ STRANA MINCE: Ortodoxní fanúšikovia Star Wars a občasní návštevníci kina budú oveľa spokojnejší. Dostanú výbornú expanziu a dianie im pekne nadviaže na obľúbenú štvorku. Tým, že nie sú presýtení modernou produkciou, sa budú tešiť zo všetkých asociácií a postáv. Nepotrebujú hlbšie prepojenie, stačí ich prítomnosť v pár scénach. Ich hodnotenie bude triafať medzi 8-9/10.

Rogue One: A Star Wars Story (USA, 2016, 133 min.)
Réžia: Gareth Edwards. Hrajú: Felicity Jones, Diego Luna, Alan Tudyk, Donnie Yen, Wen Jiang

autor Michal Korec 15.12.2016