ANJEL PÁNA 2

ANJEL PÁNA 2

6.0

Prvý Anjel Pána má už viac ako 10 rokov a často brázdi televízne obrazovky v predvianočnom období, určite sa aj tento rok dočkáte aspoň jedného vysielacieho času. Pokračovanie vyšlo z úspešného konceptu a snaží sa opäť navrubovať známe postavy na nový príbeh. Dostal mimoriadne silné obsadenie, stále sa borí s tempom a príbeh je relatívne stráviteľný. Cieľová skupina bude opäť medzi najmladšími – a možno sa potešia aj seniori.

Na nebesiach prebieha typická idylka. Občas niekto príde z očista na preskúšanie a posunú ho ďalej alebo ide naspäť. Malý Ježiško potrebuje veľa spať, Boh milosrdne sleduje čo sa kde deje, anjel Petronel a čert Uriáš sa naťahujú – a rozruch nastane po ich naháňačke, keď zrazu odtrhnú jablko zo stromu poznania, ktoré spadne až na Zem. Tu ho nájde malá Anežka, ktoré začína koledovať v mestečku a akurát jej chýba čert a anjel, takže sa jej príliš nedarí (má však dobré srdce a chudobnej mame by rada čosi doniesla) a ešte má zákernú konkurenciu, prezlečených zlodejov. A Petronel s Uriášom dostávajú od Pána Boha ultimátum, že to jablko musia vrátiť.

V čase písania recenzie a videnia filmu z ČR došla správa, že Anjel Pána 2 doma rozbil bank a prilákal za pár dní do kín viac ako 200 tisíc divákov. Na Slovensku sa asi nedočkáme ani desatinového otváracieho víkendu – domáca krajina Anjelovi Pána ako sérii fandí. U nás má ťažšiu pozíciu – boríme sa s lokalizačným neduhom: väčšina hercov je nadabovaná a od začiatku vám budú píliť uši slovenské hlasy a neveriaco si robíte úmornú synchronizáciu v hlave.

Je to rušivý element na prvých 20 minút; keď Trojan nehovorí ako Trojan a Bartoška má tiež iný hlas, Jiřina Bohdalová dtto a ešte sa tešte na to, že Vicu Kerekeš predabovala Táňa Pauhofová! Ak sa krížom-krážom dabujú štedrovečerné rozprávky z RTVS a ČT a máte cca polovicu hlasov iných, ešte sa to dá zniesť. Ak na Slovensku nebudete počuť v origináli 95% hlasov, prídete o veľký kus zážitku, ktorý sa dá porovnať s nadabovaním zahraničných produkcií, kde pravidelne nadávame na stratu pôvodnej identity filmu.

Anjel Pána 2 Anjel Pána 2

Po akceptovaní faktu, že Trojan a ostatní vyznievajú inak, sa začnete sústrediť na scenár, kde sú tiež pripravené výzvy. Štvrtinu filmu sa veľa nedeje, intro v nebi akože nastoľuje atmosféru, na zemi nabehne do akcie poltucet postáv a je zrejmé, že dva svety musia na seba naraziť a vznikajú paradoxy, že Petronel s Uriášom sú na zemi dosť konsternovaní – hoci ľudkovia ich celkom akceptujú. Ich súperenie s falošnými postavami má dobrý ráz.

Celkom podarený je aj Bolek Polívka v kreácii koštiaľa, hoci dabing ho posúva skôr do pitoresknej postavičky. Na druhej strane sa mu darí vytvoriť akoby dickensovskú postavu vykorisťovateľa v českom mestečku, je to krutá a uveriteľná postava, ktorej by ste dopriali ťažší osud ako iba návštevu troch vianočných duchov či ľahkú príručku. Hoci občas trepe, je to dobrá postava, čo sa stará o napätie, neprávosť a vytvára prekážky pre hrdinov.

Celé mestečko na vás dýcha smutnou predvianočnou atmosférou, kde mnohí trú chudobu, iní sa snažia preraziť na trhu, zamestnať a zopár vagabundov sa ich snaží okradnúť. Opäť, komparácia s viacerými dielami Charlesa Dickensa nie je na škodu – zrejme tam čerpali tvorcovia inšpiráciu, akurát ju premiešali s českými reáliami a do toho ešte namiešali nevyhnutnú porciu biblického humoru.

Anjel Pána 2 Anjel Pána 2

Autori skúšajú vtipné jednovetné narážky typu „náš syn sa stratil na 40 dní“ či vzývanie svätých. Isté prvky sa sem nehodia a pôsobia trápne ako slabučké vtipy z Kameňáku, iné dokážu veľmi dobre vyznieť, hravo pracujú so znalosťami divákov. (Postačí solídny základ z náboženstva.) Osobne nevnímam túto verziu ako bezchybnú, inovačnú a prepracovanú, no snaženie autorov je občas sympatické (a inokedy dosť mimo).

Na konci dňa je Anjel Pána 2 milá česká rozprávka a veľa veci sa jej darí naplniť. Naťahovaný dej sa vám darí akceptovať, má jasne vykreslené postavy. Zlo má byť potrestané, niektoré činy odpustené a aj šťastie sa na neborákov usmeje. Casting je silný, hoci nie stopercentný. Formálne prvky fungujú: triky, hudba, kamera, atmosféra. Ak raz bude Anjel Pána 3, treba ho písať opatrnejšie a ustrážiť si tempo filmu. Pre deti od 7 do 12 rokov a starých rodičov ideálny film adventu.

PS – Ak neprehryziete nadabované hlasy celý film ako ja, odpočítajte si bod.

Anděl páně 2 (ČR/SR. 2016 , 90 min.)
Réžia: Jiří Strach. Scenár: Marek Epstein, spoluúčasť na scenári Jiří Strach. Hrajú: Ivan Trojan, Jiří Dvořák, Vica Kerekes, Anna Čtvrtníčková, Jiří Bartoška, Bolek Polívka, Vojta Dyk, Pave Liška, Marián Labuda a iní

autor Michal Korec 9.12.2016
6.0
-