THE BIRTH OF A NATION

THE BIRTH OF A NATION

7.0

V januári v Sundance to bol jasný víťaz a len čo pominuli vlaňajšie Oscary, začalo sa o ňom hovoriť ako o veľkom favoritovi novej sezóny. Navyše by sa vzoprel všemožnému prekliatiu #oscarssowhite. Čo je pri téme (otrokárska revolúcia) celkom tematické prirovnanie. Zrodenie národa patrilo na 18. MFF v Bratislave k jedným z najočakávanejších filmov, konečne sa môžeme presvedčiť, či je film skutočne taký silný, aby sa vyhol kontroverzii režiséra obvineného zo znásilnenia a možnému bojkotu, že si nezaslúži bojovať o ceny. Takže okolnosti bokom, aké sú kvality Zrodenia národa?

Nat Turner nebol obyčajný otrok. Už v detskom veku pričuchol ku knihe a nadobudol gramotnosť, vďaka čomu mohol začať čítať Sväte písmo a stal sa z neho aj černošský kazateľ. A aj vďaka dobrej rodine sa stal iným členom statku a keď prišla šanca kočovať po krajine a zarobiť si cez kázanie iným otrokom, spolu s pánom Samuelom sa do toho pustili. Obaja síce rýchlo zistili, že na to nemajú čistý žalúdok, ale fungovalo to. Lenže krehké súžitie pána a otroka dostane zabrať pri ohavných činoch, kedy Nat vidí, koľko si jeho súputníci musia vytrpieť a napokon sa dostane neprávosť na ich statok či do súkromia. Posilnený Slovom Božím berie spravodlivosť do rúk – v roku 1831 dochádza k pôvodne malej revolúcií s väčším dosahom...

Len tri roky po 12 rokoch otrokom prichádza ďalší film o otrokárstve a neľahkom údele černochov v 19. storočí. Nate Parker si celý film napísal, zrežíroval i produkoval – a jeho snahou bolo priniesť silnú výpoveď podľa skutočnej udalosti, ktorá nechala istý odtlačok v americkej histórii. Lenže osobne si myslím, že prichádza príliš skoro po oscarovej dráme 2013 a mnohí budú nevyhnutne porovnávať...

Scenár skrýva najprv isté prekvapenia, od začiatku vkladá magické scény navodzujúce istý element a po ňom sa udomácnime na bavlnenej plantáži. Vzápätí však prichádza štandardný očakávaný priebeh – rýchlo pochopíte dočasnú idylku, ktorá musí skončiť a je otázne, aké zverstvá ju navodia. Aby sa prebudil revolučný duch, musí sa stať niečo strašné na potulkách krajinou, aj osobné. Zrodenie národa je najmä osobný príbeh Nata Turnera a hoci sa dlho rysuje ako vyrovnaný charakter so osudom, vytrpí si príliš veľa, aby nekonal. Čakajú nás surové scény, ktoré donútia slabšie povahy odvrátiť zrak – ale netrvajú príliš dlho a nie sú rušivé. Na navodenie dusnej atmosféry, vnútornej nenávisti a odhodlania postačia – a navyše aj samotná revolúcia prinesie riadne jatky.

The Birth of a Nation The Birth of a Nation

Tu a tam príde zaujímavá línia. Napríklad manipulácia otrokmi a využitie černošského kazateľa na PR v prospech majiteľov fariem je silne spracovaná. Každá jej ukážka patrí medzi najsilnejšie scény filmu a to nemusia plieskať biče alebo sa bieli mstiť otrokom len za ich číru existenciu. Aj línia viery, ktorá je cez kázania podsúvaná a napokon predsavzatá za nástroj činu je vhodne zakomponovaná. Môže za to vhodný výber citátov a používania replík – nie je ich príliš veľa a zarezonujú. Zobrazenie hodnoty života človeka, parazitovanie na iných či nezmyselné príkazy ako chodenie s lístkom po večeroch či pravidlo vzdaľovania sa od domu, to sú všetko momenty na zamyslenie ani nie spred dvoch storočí.

Herecké výkony sú na dobrej úrovni, no nevyhnutné porovnanie s 12 rokmi otrokom ukáže, že tam sa hrali väčšie sóla (a nemyslím preceňovanú Lupitu Nyong’o). Podobná komparácia sa viaže na ďalšie technické finesy – napríklad hudba Hansa Zimmera je neprekonaná. Ale kamera je v Zrodení národa solídna a pamätné zábery na pole bavlnené, vidiecke lokality či finálne boje sa vám zapíšu.

Ako osobný príbeh Nata Turnera dokáže Zrodenie národa zabrať. Paradoxne neplní prísľub samotného názvu filmu – ťažko pochopíte, či na základe týchto udalostí mohla vzniknúť veľká Amerika ako ju dnes poznáme.

DRUHÁ STRANA MINCE: Zdalo sa vám 12 rokov otrokom monotónne a vhodne uzavreté? Tu čaká iný príbeh, s čiastočne širším záberom i potenciálom, hlbším vyznením. Všetko podľa reálnej udalosti, interpretovanej s drsným zámerom a posolstvom. Téma otrokárstva je stále silná. 8/10.

The Birth of a Nation (USA, 2016, 120 min.)
Réžia: Nate Parker. Scenár: Nate Parker. Hrajú: Nate Parker, Armie Hammer, Penelope Ann Miller

autor Michal Korec 29.11.2016