Kino recenzia > American Honey
Captain Underpants: The First Epic Movie
Hurvínek a kouzelné muzeum
Špina
The Belko Experiment

AMERICAN HONEY

Ani v 55-ke nezabudla Andrea Arnold na výbuchy čírej úprimnosti. Pretavenej do myšlienky (nielen) amerického sna. Kerouac už ako dharmov tulák neskacká po skalách, netvorí impulzívne...

Ani v 55-ke nezabudla Andrea Arnold na výbuchy čírej úprimnosti. Pretavenej do myšlienky (nielen) amerického sna. Kerouac už ako dharmov tulák neskacká po skalách, netvorí impulzívne. Novodobí road triperi spájajú nevyhnutný zárobok s ostatkom voľného času a snažia sa len okrajovo kradnúť väčšinovému systému spoločnosti jeho existenčnú mustru. Večné opletačky s tým, ako veľmi byť nezávislým, slobodným, jednoducho čo najviac sám sebou, sa v American Honey rozbujneli do parádnej vyše 2-hodinovej jazdy o jednoduchom prístupe k vlastnej identite bez zbytočných spoločenských konvencií.

Britská režisérka má za sebou dva výrazné počiny – Red Road a Fish Tank. Úprimné skvosty anglického panelákového poetizmu s uhrančivými ženskými predstaviteľkami. Sasha Lane ako Star dominuje aktuálnej snímke strhujúco autenticky a výrazovo nádherne plasticky. Star jedného dňa zanechá súrodencov ich osudu s tupou odpudivou matkou a vyráža s novou partiou predávať časopisové predplatné do zazobaných amerických štvrtí.

Andrea Arnold spojila pätnásť čerstvých hereckých duší (okrem Shii LaBeoufa a Riley Keough) a nechala ich uvoľnene prezentovať civilný prejav v natrieskanej dodávke. S charaktermi a najmä vizážou sa ale príliš rozkokošila, v komunite je badať násilné spájanie čo najrozličnejších úchyliek, aby každá postava bola nasilu niečím výnimočná, hoci podľa zastrešujúcej myšlienky sú si akože všetci rovní (hlavne pri súzvučení s piesňou American Honey). Predsa však zahulená dodávka spoločne srší úprimným, trocha naivným, optimizmom a šťavnato vyzýva spokojnú obtlstlú, pokryteckú a otupenú Ameriku do súboja zoči-voči jej skutočným snom.

Hlavným rysom britsko-americkej road dramédie je permanentné narážanie na seba dvoch rozdielnych svetov. Sveta tých, ktorí kývli na hmotný prepych a dodržiavanie predpísaného spôsobu života. A sveta ich nasierania, stierania zbytočného spoločenského make-upu v uspokojovaní bežných potrieb. V komunite to vrie našľapaným rapom, bezservítkovou komunikáciou a drogami nabudenými výpadmi do každodenných predajných pochôdzok.

S krásnou víziou Star, ako sa bez obchodných kecov dá realizovať jednoduchý princíp predaja obyčajného predplatného. Vlastne všetky základné prístupy v komunikácii sú medzi predajcami okresané len na to základné predanie informácie a práve pritom dochádza k osekaniu košatého kecania a jednoduchého vyblafnutia toho, čo vlastne chcete.

American Honey predostrela režisérka číru radosť zo slobody, ktorá sa dá mladým duchom spokojne akceptovať. V divákovi sa nesnaží o zbytočné moralizovanie, prosto ho pozýva zapojiť sa do cesty oslavy jednoduchosti v atraktívnom revoltujúcom balení. S vynikajúcou symbolikou okolitých drobností (ktoré hlavne poletujú vzduchom), nekompromisným a tepavým hudobným soundtrackom. V mladistvom opare ľahkých drog a uvedomením si svojho miesta v prezentovanom podnikateľskom mikrosvete.

Nebojte sa stopáže, odsedený čas v kine negatívne nezaevidujete, lebo na plátne bude prebiehať možno práve vaša predstava voľnosti, ktorú si potom napokon odložíte v hlave do pomyselného šuflíka na horšie časy. Aby vám bola vždy naporúdzi, keď si uvedomíte, že ten váš svet až tak úplne v poriadku nie je.

American Honey (UK/USA, 2016, 163 min.)
Réžia: Andrea Arnold. Scenár: Andrea Arnold. Hrajú: Sasha Lane, Shia LaBeouf, Kiley Keough, McCaul Lombardi

2016-10-3131.10.2016 | Zuzana Ondrišová