SULLY

SULLY

8.0

Nikto ich nevaroval. Nikto im nepovedal, že stratia oba motory. Nikto nepovedal, že budú musieť ako prví pristať na rieke. My, diváci, máme inú východiskovú pozíciu. Ukážka nás navnadila. Hanksa už poznáme – vieme, že podáva oscarové výkony. Eastwood točí čoraz lepšie s pokročilým vekom. Pri skromnej stopáži 96 minút tušíme, že robustná dráma sa konať asi nebude – skôr komorná.

Sully je primárne autobiografický film a adaptácia knižky pilotov US Air 1549, ktorá nám ukazuje, čo sa dialo nielen počas pomerne krátkeho pobytu vo vzduchu (náraz do kŕdľa vtákov prišiel po pár minútach, nasledoval improvizačný sled rozhodnutí kde a kedy pristáť), ale najmä počas nasledujúcich dní, kedy sa kapitán Sullenberger zúčastnil série vyšetrovaní, nútených chvíľ v uliciach New Yorku či pár vystúpení pre najväčšie médiá.

Jeho vnútro je konfrontované zo všetkých strán: vlastné výčitky sa derú navonok pod ťarchou ovácií, aký je hrdina (skutočne sa za neho môže po toľkých rokoch a letoch považovať) či pod paľbou kritiky vyšetrovanie, ktoré neustále omieľa dookola, že mohol pristáť na inom letisku a že jeden motor bol čiastočne v prevádzke (hoci on tvrdí, že bol kaput). Sully je hrdina, no súčasne manžel a otec rodiny, ktorú potrebuje zabezpečiť a hoci jeho sivé fúzy signalizujú skôr blížiaci sa dôchodok, on bojuje aj za živobytie a niečo, čomu sa už venuje 42 rokov.

Len štyri roky po oscarovej dráme Let s Denzelom Washingtonom prichádza ďalší skvelý režisér a ide skúmať vnútorných démonov i silnú rekonštrukciu medializovanej udalosti pilota, ktorý síce zachránil všetkých, ale... Sully ponúka totálne fragmentovanú naráciu, ktorá vám takmer neumožní vychutnať si ani samotný priebeh letu, lebo vám ho rozpovie niekoľko ráz. Z iného pohľadu, inej perspektívy, iného uhla. To neznamená, že prídete o efektné zábery lietadla nad New Yorkom či pôsobivé momenty, ale sú podriadené Sullyho pocitom a on núka rekonštrukciu toho, čo sa stalo, navyše osvieženú o zlý sen, nočnú moru či vidinu post-traumatického zážitku.

Sully Sully

Sully je v jadre komorná dráma odohrávajúca sa vo veľkom meste tesne po veľkom akte. Točí sa okolo jednej osoby (a jeho co-pilota), je mu naplno podriadená a dáva možnosť vyniknúť istému fantastickému hercovi a katapultovať ho medzi potenciálne oscarové nominácie. Tom Hanks dodáva výborný výkon, no súčasne budete prekvapení, že v celej stopáži nemá ani typickú oscarovú scénu, kde by trieskal do stola, dával tzv. oscarové prejavy, nahadzoval odlišný prízvuk alebo masku. Vystačí si so sivými fúzikmi a prelivom vlasov, zvyšok ťahá na vlastných pleciach a takmer nezlezie z plátna a chce vás sprevádzať neskutočným martýriom, čo ho čaká po fenomenálnom pristáti.

Je tu aj typická séria telefonátov s manželkou, úmyselne tlmená a sekaná rapídnym strihom (človeku sa až nechce veriť, že tak telefonujú manželia v krízovej situácii, ale prečo nie), ktorá ešte posilní charakter Sullyho postavy. Dobrák od kosti, svedomitý makač, unikátny pilot a expert, ktorého začínajú spochybňovať a na vás sa prenáša pocit krivdy aj za neho. Tom Hanks ho hrá na doraz – je otázne, aké výkony prídu v najbližších troch-štyroch mesiacoch, ale momentálne má šancu na ceny.

Sully Sully

Samotný film však stopercentná tutovka byť nemusí. Vrstvenie pocitov, rekonštrukcie a vyšetrovaní ešte viac tlmí Sullyho ako malú drámu, ktorá takmer nemá kde vyniknúť. Niektoré scény sa zdajú byť príliš filmové a nie je ich málo: rozhovory s Laurou Linney (skoro nemá čo hrať), finále vyšetrovania s istým zvratom či jednotlivé argumenty. Na druhej strane, ak si zoberieme éru, kedy sa film odohráva (začiatok hospodárskej krízy), pozíciu jednotlivca proti veľkému úradu či aerolinkám (kto by chcel prísť o lietadlo v rieke za ťažké prachy?!) a najmä vykresľovanie situácie odzadu; ani sám Sully si nie je istý, či sa nedalo konať inak – ale porovnajte si 208 sekúnd vo vzduchu a dlhé hodiny na zemi.

V tomto smere je Clint Eastwood skrytý majster, ktorý z malej drámy robí napínavý film. Naplno sa ponoril do postavy Sullyho, v jeho koži vám dá prežiť momenty počas letu, každý telefonát aj behy po New Yorku. Hoci sa po videní zdá, že ten film je najmä o snahe dokázať Sullymu, že mohol bezpečne pristáť inde, ku koncu vychádza na povrch pravda: nedalo sa to inak a o zázraku polemizovať netreba. Sully je na Oscara síce nevýrazný, ale sezónu štartuje sľubne.

Sully (USA, 2016, 96 min.)
Réžia: Clint Eastwood. Scenár: Todd Komarnicki podľa knihy Chesley Sullenbergera a Jeffrey Zaslowa. Hrajú: Tom Hanks, Anna Gunn, Laura, Linney, Aaron Eckhart, Autumn Reeser, Sam Huntington, Jerry Ferrara

autor Michal Korec 10.9.2016
8.0
7.6