Kino recenzia > Sloboda pod nákladom
Kingsman: The Golden Circle
The Little Hours
Cloak And Dagger
Gifted

SLOBODA POD NÁKLADOM

Rekordmanovi spomedzi slovenských filmárov v počte ocenení pribudla pred pár dňami ďalšia trofej. Pavol Barabáš získal na Medzinárodnom horolezeckom filmovom festivale v...

Rekordmanovi spomedzi slovenských filmárov v počte ocenení pribudla pred pár dňami ďalšia trofej. Pavol Barabáš získal na Medzinárodnom horolezeckom filmovom festivale v Tepliciach nad Metují cenu za Najlepší dokument a k viac ako 300 filmovým cenám tak pribudla ďalšia za najnovšiu snímku Sloboda pod nákladom.

Každý, kto uvidí film o najstarších tatranských nosičoch, pochopí, prečo si zaslúži obrovské uznanie. Nielenže zachytáva tému, ktorá je viac než hodná celovečerného filmu, ale hlavne je spracovaná jedinečne a čo možno vyzdvihnúť najviac, je skoncentrovaná pokora, ktorú cítiť z celého príbehu. Rovnako možno vycítiť osobný rozmer, vďaka ktorému sa tvorcovi podarilo zachytiť všetko podstatné, čo v sebe náročná práca nosiča skrýva.

Sám si v študentských časoch vyskúšal túto prácu a 9 sezón vynášal ťažký náklad na vysokohorskú chatu, až kým mu zranenie znemožnilo pokračovať. Neobvyklé letné brigády dokumentaristu hlboko zasiahli, formovali jeho nasledujúci život a svoju skúsenosť vo filme sprostredkováva aj cez optiku súčasných nosičov. Dlhé roky premýšľal nad tým, ako zachytí remeslo na kameru. Z nazbieraného materiálu vznikol prvý teaser ešte v roku 2002, no podľa jeho slov film nedokázal uchopiť a nevedel poskladať zaujímavý príbeh. Vraj až osud jeho problém vyriešil a následkom poškodeného harddisku jeho dlhoročná práca zmizla.

V porovnaní so starým teaserom možno skonštatovať, že to nebolo na škodu. V aktuálnom filme otvoril pohľad zrelého filmára, ktorý vie čo a ako vykresliť, aby divákovi hlboko vryl svoj odkaz a rozšíril mu tak horské obzory. Barabášove filmárske skúsenosti sa tu zúročili a okrem faktickej hodnoty je nevyhnutné zdôrazniť poetické momenty. Vďaka nim ako aj pre absenciu voice over (komentár v pozadí) dokument hraničí s umeleckým dokumentom. Zväčšil sa tak priestor pre štvoricu hlavných aktérov, ktorých hlboké i nadľahčené komentáre prekonali rozprávača.

Sugestívne intro okamžite strhne ružové okuliare o profesii spätej s prírodou so všetkými jej nástrahami, aby sa postupne odhaľovala krása výnimočnej činnosti tatranských šerpov. V postavách Viktora Beránka, Ladislava Kulangu, Petra Petrasa a Ladislava Chudíka je zosobnená múdrosť a nadhľad ľudí zrastených s ťažkou krošňou a s horami. Ich rozprávanie okamžite upúta, vtiahne i dojme. Kamera sleduje ich kroky s ťažkým nákladom aj na exponovaných miestach, kde si človek s ťažkosťou odnesie vlastnú váhu, nieto ešte 80 až 130 kg na chrbte. Výnimočné nie sú ani vynášky cez 200 kg.

Prečo sa rozhodli zanechať pohodlný život a vydať sa ťažkou, skalnatou cestou? Odpovede sú priame i medzi riadkami, neprvoplánová pohľadnicová kamera výstižne dokresľuje ich motívy. Každý z nich zanechal za sebou celkom inú minulosť. Od profesionálneho hudobníka Chudíka (76-ročný najstarší aktívny nosič), ktorého hudbu možno počuť aj v dokumente, až po rebelanta Beránka, ktorého vyhodili zo školy, pretože odmietal ruštinu a na zošit si v kolónke predmet napísal názov Okupantčina. Škoda len, že v dokumente nezaznie ani to, že ho z práce kuriča vyhodili preto, lebo rok po ruskej invázii napísal v Tatrách slogan: „Rusi, Rusi, to slovo sa mi hnusí“.

Rovnako ako oni aj film dáva otvorené odpovede, no dopraje priestor na vlastné interpretácie. Hlboké výpovede sa snúbia s dômyselným strihom a podmanivou kamerou a aj vďaka nim nosiči s ľahkosťou vynesú diváka až nad oblaky. Nad filmovou vynáškou bdie Pavol Barabáš, ktorý po mnohých významných objavných expedíciách zdokumentoval ďalší vzácny objav – vnútornú slobodu.

Sloboda pod nákladom (SR, 2016, 61 min.)
Réžia: Pavol Barabáš. Scenár: Pavol Barabáš.

2016-09-066.9.2016 | Barbora Bačíková