BLÁZNIVÁ PÄŤKA

BLÁZNIVÁ PÄŤKA

5.0

Keď máte chuť na bláznivú komédiu s kamošmi a vynecháte americké kúsky, neostane vám veľa možností. Siahnete po európskej produkcii, kde Francúzi a Taliani servírujú humor automaticky. No dnešný trend je inde, po neprístupných komédiách typu Prcičky začali mnohí vytvárať ich klony. Keď sa pridajú huliči ako ďalší subžáner, nedá sa odolať. Bláznivá päťka prišla mixovať nielen odlišné postavy, ale aj viaceré kategórie komédie... A zaberú len niektoré.

Ťažko by ste niekde našli takú nesúrodú päťku ako Samuela (optimista s prachatým tatkom), Tima (hulič per excellence), Nestora (dobrého študenta, no zároveň kurevníka), Vadima (zdanlivo normálny chaloš trpiaci obsesívnou poruchou) a Juliu (krásna kvetinka, čo nedrží nervy na uzde). Ich kvintet vydržal celé roky a žili pre spoločný sen: bývať v jedinom byte v centre Paríža. Samuel mal na starosti byt i nájomné, no jedného dňa mu tatko zatrhol prísun chechtákov a ocitol sa v nezávideniahodnej situácii: nemá prašule, no súčasne kamošom nechce povedať, že idylka skončí. Tak sa rozhodne riskovať a skúšať kaskadérske kúsky ako dohody s mafiou, dílermi drog či otváranie účtov s políciou, čo ho hádže do nepríjemnej pozície a nie je isté, ako dlho si udrží tvár v grupe.

Hodiť hrdinov do nebezpečných vôd a nechať ich tam plávať je obľúbený námet komédií. Pred dvomi týždňami sa Miles Teller a Jonah Hill pokúsili splašiť zbrane za stovky miliónov dolárov a teraz musí neborák zohnať tisíce eur na nájomné. Zdanlivo obrovský nominálny rozdiel, ale podobný princíp. Hrdina musí vyjsť zo zóny komfortu, dostať sa do nebezpečných situácií, riadne riskovať a prežiť.

Bláznivá päťka otvorí viaceré témy: nechá hrdinu spadnúť na kraj podsvetia, resp. ho mafiu či dílerov, no nikdy sa nedostane k rozvíjaniu poriadneho podfuku či krimilínie. Na jednej strane chce byť hrdina odvážny, na druhej nechce priznať tvár a vyznieť naplno päticu odlišných charakterov. Je super vidieť, akí sú všetci odlišní a túžia po spoločnosti druhých, na hutné jadro deja je to príliš málo. Nie nadarmo sa scenár rozbíja na isté epizódy podľa niekoľkých kategórií.

Bláznivá päťka Bláznivá päťka

Prvou sú pokusy Samuela zháňať peniažky či dostať sa kriminálnym živlom pod kožu. Vedie to iba k ďalším problémom a tento námet už bol viackrát spracovaný lepšie. Jednotlivé eskapády dokážete odčítať vopred a keďže autori chceli krimi iba načrtnúť, no nepotrebujú ho spracovať, rýchlo sa omrzí.

Druhou kategóriou – a tou najmocnejšou – sú samotné odlišné postavy a ich epizódky. Julia je najprv tmel, ktorý má držať skupinu pokope, ale je tvrdohlavá, takže neraz smeruje inam. Jej mužskou verziou by mohol byť Nestor v ideálnom kombe erudovaného študenta a sukničkára. Ich prítomnosť priamo láka vtipy týkajúce sa sexu či zvádzania, no neprinášajú nič extra. Hulič Tim dodá instantné vtipy i kopu matrošu, ale opäť platí: všetko sme už videli a lepšie. Vadimova porucha skôr zdržuje ako zabáva. Hoci celá päťka pokope má šmrnc, autori ich nevyužili.

Bláznivá päťka Bláznivá päťka

Treťou kategóriou na zábavu ostávajú rozmanité vedľajšie postavy, ale už keď si medzi nimi nájdete niekoho vtipného, dostane priestor iba na pár minút a vzápätí zmizne. Horšie je, že niektoré vedľajšie postavy sú využité iba ako terče pre vtipy ostatných (otravný sused) a dôjde aj na prízemný humor. To síce stále neradí Bláznivú päťku na úroveň grg-prd-šuk komédií, ale nemá od nej ďaleko.

Autori dostali veľký potenciál v podobe piatich dobrých postáv, ktorým to ladí, ale bez výrazného scenára sa o ne prestanete rýchlo zaujímať. Čaro uberá aj český dabing, ktorý nepatrí medzi vydarené – je ukričaný a k postavám ani nesadne. Na jedno videnie sa Bláznivá päťka dá zniesť, ale v kontexte ponuky dopadla aj slabšie ako júnové Prázdniny All Exclusive.

Five (Francúzsko, 2016, 102 min.)
Réžia: Igor Gotesman. Hrajú: Pierre Niney, François Civil, Igor Gotesman, Margot Bancilhon, Idrissa Hanrot

autor Michal Korec 3.9.2016