STAR TREK: DO NEZNÁMA

STAR TREK: DO NEZNÁMA

6.0

Obnovená frenčíza Star Trek mieri tretím titulom z temnoty do neznáma a J.J. Abrams len na producentský post. Režisérske kormidlo preberá Justin Lin a očakávalo sa, že na to pôjde rýchlo a ozaj zbesilo. Na jednej strane sa mu to darí, ale scenáristické hrátky potápajú ďalší očakávaný blokbaster. Sezóna je tento rok skrátka temná.

Enterprise je na sklonku tretieho roka z päťročnej misie. Na ceste za bádaním kotví loď v malebnom vesmírnom komplexe Yorktown, pýche Federácie. Kirk filozofuje o význame objavovania nových svetov, zvažuje kariérny postup, ktorý by však už nezahŕňal naháňačky na koráboch. Spock rieši vzťahovú dilemu s poručíčkou Uhurou a Scotty udržuje životné funkcie lode na maxime. Zádumčivú hegemóniu naruší nový obávaný nepriateľ Krall, ktorý baží po získaní starodávneho artefaktu s ničivou silou. Treba teda zachrániť celý svet, opäť!

Podobné príbehy sme videli v obmenených formách veľakrát. Čaro predošlých Abramsových filmov spočívalo aj v objavovaní krás vesmíru a chémiou medzi postavami, čo je tu utlmené plytkou zápletkou a sústredením postáv na jedno miesto. Krall je dokonca nevýrazným antihrdinom, čo je na škodu, keďže sa s ním nemajú možnosť zžiť zrejme ani praví Trekkies. Ak by jeho pohnútky, ktoré sú logicky trištvrte filmu neznáme, boli viac podporené tajomnom, zvýšilo by to atraktivitu postavy. Odhalenie podobné dejovému zvratu z filmu Sunshine tak nemá razanciu. Jednoduchá premisa bude ale pre zarytých fanúšikov dostatočným argumentom pre vychválenie filmu.

Približuje sa totiž viac k pôvodnej seriálovej schéme, je plná nostalgie a odkazov. Pre zvyšok osadenstva kina zostáva skôr vlažná, ba až nudná dejová kostra. Tým pádom neprináša Star Trek: Do neznáma obsahovo nič nového do portfólia letných hitov a v rámci vlastného univerza sa hrá viac na svojom piesočku. Nie že by šlo o výrazný prešľap, ale hra na istotu je okatá.

Star Trek: Do neznáma Star Trek: Do neznáma

Úchvatnou zostáva vizuálna stránka, i keď ju neriadi Abrams. Výrazne vyčnieva deštrukcia lode Enterprise, po ktorej sa posádka ocitne na planéte Altamid, rozdelená buď do viacerých skupiniek alebo zajatá Krallovým komandom. Tempo zničenia lode je priam šialené, z plátna srší napätie a na malý moment máte pocit, že Lin nakrútil ozaj niečo „zbesilé“.

Ale to nie sme ani v polovici filmu a nastáva tak spomínaná nuda, ktorej sa ušla nálepka „záchranná akcia“. Chýba duša a cit, chuť experimentovať s košatou paletou postáv. Scenáristická šablóna teda dostáva zelenú a film skĺzne do nezaujímavých priemerných vôd, akoby šlo znova len o vytrieskanie peňazí ďalším zbytočným pokračovaním.

Druhú polovicu zachraňujú aspoň herci. Kirk síce pôsobí unaveným dojmom a filozofovanie sa k divokej povahe veľmi nehodí, no Chris Pine ho hrá precízne. Vzájomnú chémiu so Spockom tiež akosi nevidno, hlavne skrz rozpoloženie postáv v príbehu, ale ani Zachary Quinto nezaostáva. Osobité vtipné vsuvky dvojice podporujú zo zálohy Karl Urban a samozrejme britské eso Simon Pegg. Priestor pre ženskú krásu si tentoraz delí Zoey Saldana s exotickou Sofiou Boutella.

Fanúšik si nový Star Trek nenechá ujsť aj keby ho nakrútil Uwe Boll, to je jasné. Na úspech u širšej masy by to chcelo údernejší príbeh, ktorý by siahal aj za hranice bezmedzného vesmíru Trekkerov. Takto je to dejová klasika s krásnym vizuálom, vypumpovanými scénami a sympatickými hercami. Skrátka hra na istotu s minimalizovaním možného totálneho fiaska.

Star Trek Beyond (USA, 2016, 122 min.)
Réžia: Justin Lin. Scenár: Simon Pegg, Doug Jung. Hrajú: Chris Pine, Zachary Quinto, Karl Urban, Zoe Saldana, Simon Pegg, John Cho

autor Lukáš Slovák 19.8.2016