TAJNÝ ŽIVOT MAZNÁČIKOV

TAJNÝ ŽIVOT MAZNÁČIKOV

7.0

Dobrá správa je, že Illumination Animation majú veľa nápadov popri sérii Ja, zloduch či Mimoňoch a dokážu ich naplniť. Čo je výborný prísľub do budúcna; už dnes z Maznáčikov vzniká nová séria (v USA je to megahit, dvojka príde o dva roky). Hovoriace zvieratká sú posunuté do inej polohy, máte komu fandiť a autori nasekali kopu zábavných postavičiek do hlavných rolí i drobných epizód.

Ústredný námet ráta so sľubnou premisou – čo robia zvieratká, keď sú sami doma a ich majitelia preč? Podľa ukážok že riadnu neplechu. Otázne je, ako k tomu prilepiť pútavý dej, čo by vystačil na hodinu a pol. Riešením je, že do života sympatického havkáča Maxa vstúpi veľký huňáč Duke z útulku, čím Max stráca istú pôdu jediného maznáčika a musí sa deliť na oko s dobráčiskom, ktorý mu berie jedlo či pohodlný pelech. Raz sa dostanú z apartmánu do sveta, banda mačiek ich zbaví obojkov, majú putovať do útulku a vzniká záchranná misia kamošov z činžiaku – Maxa s Dukom si nedajú, no tam vonku v New Yorku žijú rôzne druhy ako nebezpečná partia bez majiteľov i erudovaní lovci z útulku.

Veľa známych scén z ukážok (asi ste ich s deťmi videli desaťkrát) sa odohrá už v prvých minútach, čo je pozitívny signál, lebo sa tešíte na niečo nové. No prekvapivo je prvá štvrťhodina čiastočne okukaná vrátane Maxa prichádzajúceho o monopol miláčika. Ten námet bol spracovaný vo viacerých kraťasoch a iných filmoch.

Zaujímavý zlom príde vzápätí, keď prestanete rozlišovať stopercentne vykreslené charaktery. Max bol dobrák, no vplyvom Dukea začne robiť nepekné ťahy. Duke je havo z útulku, automaticky s ním súcitíte, no tiež sa vyfarbí aj v negatívnom svetle. Ich rivalita je solídne načrtnutá a kontrast pre putovanie nemôže byť väčší: nechať prežiť v divokom svete metropoly dvojicu, ktorá sa doteraz veľmi nemusí a bude stretávať rôzne prekážky, je napokon výživný. Hoci sa podľa očakávaní začne utužovanie vzťahu, zbližovanie či odkrývanie minulosti, na deti i dospelých zaberie.

Tajný život maznáčikov Tajný život maznáčikov

Ako zaujímavejšia sa rysuje posádka susedov v teréne. Od zaľúbenej susedky Gidget, vyžratej mačky X cez zdanlivo lenivého Mela až po väčšinou strateného škrečka. Nesúrodá, ale perfektne fungujúca zostava má šťastie aj na sprievodcov (hoci dravec by rád aj dakoho zožral a starý Pops sa veľmi často nehýbe z domu). Práve pri ich putovaní vznikajú najzábavnejšie scény, lebo sú vytrhnutí z pohodlia domova do terénu a zároveň ich čaká veľa vizuálnych gagov. Už len sledovať mimiku či ich gestá je vizuálna pastva, kedy Illumination cibria zmysel pre detail – opakované videnie bude aj deťmi vítané.

Pri nie príliš silnom deji (títo sa stratia, tamtí idú po nich, hentí sú naštvaní) vám jednotlivé postavičky udržia pozornosť v jednotlivých častiach filmu. Celá plejáda zvieratiek bez majiteľa je rovnako krásne animovaná, nájdete tu kopu zaujímavých postavičiek, až vám bude ľúto, že nedostali väčší priestor. Potetovaný sviňák nemusel mať iba pár gagov, krokodíl má top vizuál a tvoria riadne nebezpečnú bandu, ktorej by svedčil lepší námet ako naháňať iných. V tom smere scenáristi neboli príliš inovatívni a rozdelili zvieratká do kategórií a nechali ich behať po meste. Od čias Madagascaru vieme, že tento koncept funguje a platí to aj tentokrát, no iste bol potenciál ešte vyšší a nie stopercentne naplnený.

Pri produkcii navyše treba chváliť celý audiovizuál New Yorku, od úvodnej skladby od Taylor Swift (do intra sa hodí dokonale!) až po soundtrack od zvieratiek. Tie magické pohľady na metropolu, majestátne atmosférické večery či milióny svetiel sú krásne snímané; je tu opäť raz film, ktorý vám vsugeruje, že New York je najlepšie miesto pre život. Pre zvieratká priam dvojnásobne. Slovenský dabing je dobrý, hoci počuť znova Peťa Sklára ako hrdinu je už trošku obohraté, za to Dano Dangl ako Duke je výborný. Na rozdiel od originálu chýba sviežosť hlasov: v anglickej verzii znejú obľúbení stand-up komici, my sme stavili na dabingovú klasiku.

Tajný život maznáčikov je stávka na istotu. Dej mixuje tradičnú záchranu s nesúrodými postavičkami, na plátne si nájdete okamžite tucet nových obľúbencov a vizuálne gagy zaberajú naplno. No kreativita animátorov si pýta ešte lepší scenár – v júli 2018 ho budeme netrpezlivo očakávať.

The Secret Life of Pets (USA / Japonsko, 2016, 87 min.)
Réžia: Yarrow Cheney, Chris Renaud. V pôvodnom znení: Louis C.K., Eric Stonestreet, Kevin Hart...

autor Michal Korec 13.8.2016