PREDTÝM, AKO SOM ŤA POZNALA

PREDTÝM, AKO SOM ŤA POZNALA

7.0

Existujú romantické drámy, ktoré sa vám snažia nahovoriť, že láska prekoná všetko a začne stvárať zázraky, za aké by sa ani evanjelisti v Biblii nemuseli hanbiť. A sú romance, ktoré vám hneď na prvú povedia, že tuná sa happy-end nekoná a môžete sa sústrediť akurát na pekné chvíle, čo sa urodia tej dvojici a potom sa rýchlo obrátia iba na prach spomienok. Predtým ako som ťa poznala patrí do druhej kategórie – a minimálne fanúšikovia Na vine sú hviezdy dostanú novú porciu krásnosmutnej story.

Louise viedla život síce istými dúškami, ale nie na sto percent. Vzťah s priateľom Patrickom bol len, aby bol a práca v bistre bola síce super, no prišiel deň, kedy ju stratila a začala si hľadať niečo nové. Stať sa opatrovateľkou šomravého Willa nebola spočiatku obrovská výhra, ale tento chlapík prežil autonehodu s ujmou na zdraví a možno aj chuťou žiť ďalej. Lenže náhody neexistujú a keď osud hodí oboch do jedného domu – ona, aby sa o neho starala a jeho, aby jej podľahol, ich životy sa zmenia nadobro, hoci hodiny sú neúprosné a za rohom číhajú ďalšie krásne náhody, aj bolestivé rany.

Na romanci nie je nič krajšie ako dať dokopy zdanlivo nesúvisiace páry, ktoré však majú spoločné chvíle napísané niekde hore vo hviezdach. Sú to osudové vzťahy, ktoré musia prísť, lebo lámu život i srdcia nadobro a z kategórii vzťahov si vyberajú tú „dôvodnú“. Existuje dôvod, aby sa títo dvaja dali (aspoň na chvíľu) dokopy, prežili najkrajšie chvíle a potom každý išiel po svojom. Napriek tomu sa pri tomto filme nechystajte naladiť na vlnu depresie...

Predtým než som ťa spoznala má umne napísanú predlohu, z ktorej si film berie všetko podstatné a je k nej lojálny. Nie náhodou scenár napísala priamo autorka a vycítila, čo do filmu dať a čo obetovať, aby ste azda po knihe siahli po videní. Predovšetkým má dve vynikajúco napísané postavy, ktorých sa vo filme zhostili dvaja nezabudnuteľní herci, čo je ultimátny recept na úspech. Nesprávajú sa vôbec neprirodzene, vo svojom jadre majú dobre nachystané protiklady, ktoré sa dajú tvarovať.

Predtým, ako som ťa poznala Predtým, ako som ťa poznala

Ona je najprv veselá a on smutný – ona nevie žiť naplno, ale keď v ňom prebudí jeho potenciál, ukáže jej krásne momenty. To je absolútny základ, ktorý dobre zosobňuje počiatočnú fázu každého vzťahu – magické pobláznenie sprevádzané nádhernými chvíľami, ktoré ešte nedusí monotónny poriadok všedných dní.

Výborná predloha má situácie, dialógy a postavy na správnom mieste a väčšinu stopáže navodzuje dobré pocity. Samozrejme, pašuje sem aj omieľanú tému, že je rozdiel prežívať život a ŽIŤ ho naplno. Prídu aj scény, ktoré žmýkajú potenciál na oboch frontoch – spočiatku pri vtipnej línii a opaku, že ona je veselá kôpka a on zadepkovaný džentlment, ktorý sa musí prebudiť. Ako diváci sa dokážete naplno ponoriť do jednotlivých scén, prežívať ich plnými dúškami a nechať pôsobiť potrebné emócie. Je tu priestor na humor, aký sa bežne nevidí, čo je určite veľké plus, ale o to výraznejšie dopadajú pocity smútku a drankania vašich sĺz. Ak vnútri tušíte, že v poslednej tretine sa nálada filmu otočí...

A predsa nie je tento film nevhodne cynický a nechce manipulovať divákom za každú cenu. Pomôžu mu niektoré výrazné scény a navodzovanie niektorých dilem, ktoré si môžete sami odniesť domov. Visí tu téma eutanázie ako remeň na opasku a do toho sa miešajú milé scény. Nehovoriac o britskom humore i celkovom štýle, ktorý sa tu náramne usalašil, ale posúva túto romancu o bodík vyššie.

Znalcov žánru nečaká veľa prekvapení, ale minimálne dvom sa podvolia. Emilia Clarke má vynikajúci talent pre malú romantickú dušičku i zmysel pre humor a jej herecký výkon prináša presne tú vhodnú mieru vtipu i srdečnosti. Sam Claflin sa ponoril ešte hlbšie do svojej postavy a zažíva nielen premenu, ale najmä statočne bojuje s osudom, čo mu zo života zobral väčšinu elánu. Obaja sú výborne obsadení.

Vysokému hodnoteniu bránia isté drobnosti. Réžia nie je taká celistvá a cítiť, že ide o debut. Scenár je síce silný, ale na Johna Greena v žánri nemá. A soundtrack má niekoľko nevhodne vložených piesní, ktoré uberajú z celkového zážitku. Všetko ostatné je na vysokej úrovni – toto bude romanca leta 2016.

Me Before You (USA, 2016, 110 min.)
Réžia: Thea Sharrock. Hrajú: Emilia Clarke, Sam Claflin, Janet McTeer...

autor Michal Korec 3.7.2016