DEŇ NEZÁVISLOSTI: NOVÝ ÚTOK

DEŇ NEZÁVISLOSTI: NOVÝ ÚTOK

5.0

Medzi divákmi sa občas hovorí o pokračovaniach, ktoré nikto nechce. Bežne označeniu neverím, lebo niekedy sa podarí tvorcom vhodne resuscitovať či nakopnúť sériu. Nový Deň nezávislosti sprevádzajú slabé trailery plné efektov i prázdnych prísľubov a v spojitosti so zdĺhavou produkciou, dilemami typu robiť dva filmy naraz či iba jeden a odskočením hlavnej star (Will Smith) sa nečrtal najväčší hit leta. Obavy sa potvrdili – nový Deň nezávislosti je kvalitný ako druhá Alica.

Na Zemi sa pripravujú oslavy 20. výročia porazenia mimozemšťanov, ktorí si na nás trúfli zaútočiť. Za dve dekády sa veľa vecí zmenilo: využívame nové technológie, operujeme vo vesmíre a akurát teraz sa priblížila nová forma neznámej civilizácie. Zatiaľ čo prvý objekt sa nám podarilo zostreliť, zrejme to bol iba predvoj, lebo o pár dní neskôr sa valí obrovský kolos: šírka 5 000 km a usalašený nad celým Atlantikom, pripravený zaútočiť na svetové dominanty, manipulovať s gravitáciou a vrhnúť sa na to najcennejšie, čo tu máme. Našťastie vedci, vojaci a letci sú pripravení vydať sa do protiútoku a odraziť ho ako kedysi – lebo vôľa pozemšťanov má šancu poraziť aj extratechnológie.

Vykopávať staré série a hrať na nostalgiu u pôvodnej generácie alebo úplne nový zážitok pri mladšej, je nová devíza Hollywoodu. Pri Hľadá sa Dory funguje výborne, aj Jurský svet sa dal vidieť, hoci vykrádal sám seba. Deň nezávislosti je slabší pokus, čo môže poslúžiť ako letná jednohubka s veľkými efektmi. Emmerich má stále cit pre deštrukcie, ale tentokrát doručí málo sviežich scén a tie pamätné momenty budete hľadať len veľmi úporne.

Dej nie je zbytočne košatý, podľa predpokladov je prvá polovica prípravou na megaohromujúce zábery a tá druhá rozpúta vizuálne efektné hody. Všetko sedí – 40 minút čakáme v hluchých scénach na lepšie a keď začne dunieť celá kinosála s príchodom hlavnej lode (svetlý bod filmu), chceme si užiť akciu, akú Emmerich spoľahlivo zvláda. Lenže obe polovice sú slabšie ako v prvom filme a čo je horšie, dejový tmel je ešte slabší, dokonca horší ako v príbuzných sci-fi filmoch.

Deň nezávislosti: Nový útok Deň nezávislosti: Nový útok

Expozícia je pomerne nudná, slúži iba na oživenie starých postáv alebo uvedenie nových. V tom slede záberov sa ukáže jedna z najväčších slabín pokračovania: nikto nezaujme a konanie postáv je miestami až pitoreskné. Ťažko povedať, čo je horšie: vyťahovanie starých alebo uvádzanie nových. Len Jeff Goldblum obstojí so cťou. Bill Pullmann ako nepríčetný blázon i banda starcov sú skôr na posmech (profesor Okun či otec). Ich konanie je ako vystrihnuté z paródie, čo je zrejme dôkaz, že sa scenáristi neberú vážne, ale snaženie zúfalo nefunguje.

Ani nové postavy nie sú interesantné – mladí piloti sú toporní, Liam Hemsworth nie je hrdina, filmový syn Willa Smitha ako sympatický černoch zdržiava a len Maika Monroe ako Pullmannova dcéra núka isté sympatie, no rodinné pletky ich rýchlo zmaria. Fatálna absencia nadhľadu a jemného humoru je pretavená do kŕčovitých vtipov, čo je v protiklade k jednotke, kde sme postavy „žrali“ a držali im palce. O mizernom castingu svedčí dvojica Charlotte Gainsbourg (zbytočná vedkyňa) a Deobia Oparei (africký búchač čo bojuje s mačetami aj s emzákmi).

Skĺzavanie do paródie a zámerne odľahčeného tónu je časté a v poslednej štvrťhodinke ho akceptujete, aby ste si vychutnali aspoň niektoré scény. Obrovská akcia má svetlé momenty pri príchode lode, ale po čase sa vytratí a my sledujeme zbesilé pobehovanie postáv po rôznych lokalitách. Nečakajte ani žiaden inteligentný nápad na preľstenie nepriateľov, tentokrát stačí poriadna militantná sila chrabrých pilotov. Všetci revú a pália z kanónov ako v Matrix Revolutions. Od nostalgickej klasiky, čo dokázala gradovať, zabávať a mala aj priestor pre rozvoj postáv je to úplný krok vedľa. Áno, triky sa posunuli inde a vidieť tento film na veľkom plátne, tobôž v IMAX má svoje čaro, ale obsah je slabučký.

Autori sa ani nesnažia staviť na pravú nostalgiu. Vytiahnu pár postáv (dnes neznesiteľných), pre mladú generáciu nováčikov, ale to nestačí. Ani na rozvoj univerza, pridanie nových elementov a to už nehovorím o absolútne otvorenom konci, ktorý tu asi ostal z čias, keď pokračovanie ID-4 mali tvoriť dva filmy.

Independence Day: Resurgence (USA, 2016, 120 min.)
Réžia: Roland Emmerich. Hrajú: Liam Hemsworth, Jeff Goldblum, Bill Pullman, Maika Monroe, Sela Ward, Charlotte Gainsbourg...

autor Michal Korec 27.6.2016