HĽADÁ SA DORY

HĽADÁ SA DORY

8.0

Koľko bodov dostal Hľadá sa Nemo? Uff, plný počet. To bude mať Pixar po 13 rokoch riadne ťažké, najmä keď prevára viaceré pokračovania a s výnimkou nových filmov sa zdá, že celková kreativita štúdia trošku klesá. Na vrchole sa nedá byť neustále, o priazeň sa hlásia Minioni a Scrat sa nevzdáva ani po 15 rokoch. Zavolajte späť Andrew Stantona (režisér Nema a WALL-Eho) a doručí silný film.

Malá Dory kedysi plávala v mori s rodičmi a už vtedy trpela stratou krátkodobej pamäte. Jedného dňa sa stratila a odvtedy ich neustále hľadá. Pýta sa mnohých, báda v šírom oceáne, pretĺka sa životom, nájde Nema a o rok si žije ďalej pri koralovom útese. Stratí sa znova a tentokrát sa oranžoví kamoši rozhodnú ísť hľadať na vlastnú päsť, zatiaľ čo Dory objaví v Kalifornii Morské akvárium i nových známych: oranžová chobotnica Hank zdrhá chránencom a vidí sa v Clevelande, krátkozraká veľryba Viera a Bailey sú dôležití radcovia a dôjde aj na pár tuleňov či operencov. Dvojaké hľadanie (Dory i jej rodičov) prináša životné dobrodružstvá pre všetkých zúčastnených.

Hľadá sa Nemo je kultový animák, ktorý využil kreativitu Pixaru naplno pri forme (animácia bola vskutku špičková) i obsahu. Akoby sa Andrew Stanton nechcel uspokojiť so zameraním na deti a do svojho animáku vložil perfektné myšlienky pre celú rodinu a všetky vekové kategórie. V tejto snahe pokračuje aj v druhej časti, o čom svedčí už voľba hlavnej postavy Dory a jej esenciálneho problému. Ruku na srdce, ktorý veľký film (nie to ešte animák) je ochotný venovať sa téme straty krátkodobej pamäte. Odložte pár indie pokusov bokom a máte ich spočítané. Stanton však modrú rybičku vykreslí do perfektných detailov, odhaľuje jej charakter od útleho detstva a ak ste ju mali zafixovanú iba ako vedľajšiu postavu, je na čase prehodiť výhybku.

Hľadá sa Dory Hľadá sa Dory

Intro filmu odohrávajúce sa v minulosti totiž veľmi sugestívnym spôsobom načrie do jej detstva a ide k jadru problému, ako trpí stratou pamäte a príde o rodičov. Je to mimoriadne empatická séria scén, aká tu nebola v animáku od čias... asi WALL-E. Stanton však nedoručí iba repete funkčného prístupu, ide oveľa hlbšie. Potrebuje vo vás vzbudiť trochu smútku hneď na začiatku – a potom bude aj zábava. Resp. bude striedať viaceré štýly a pekné emotívne scény si ušetrí aj do druhej polovice.

Žáner dobrodružnej komédie si uchovala aj Hľadajúca Dory. Je to svieži animák, ktorý rýchlo mení lokality a na dobré epizódy netreba čakať dlho. Sú tu vynikajúce nové postavy na čele s chobotnicou Hankom, ktorý má nielen parádnu animáciu (Pixar tvrdí, že je to najzložitejšia postava a netreba sa im diviť, dlho som mu hľadal vôbec, kde má ústa – lebo všade iba pchá chápadlá), ale aj charakter. Je to výborný nováčik, azda jedna z najsilnejších postáv v sérii. Dvojica Viera-Bailey je fajn na pobavenie, najmä vďaka svojmu dabingu (áno, kritik dabingu ako ja tentokrát chváli). Aj ostatné postavičky sem vhodne zapadli. Tulene na kameni či krátkozraký operenec? Budete sa baviť!

Hľadá sa Dory Hľadá sa Dory

Pri sledovaní Hľadá sa Dory nemáte dokonca ani pocit, že ide o typické pokračovanie, čo je skvelá vizitka pre Pixar a pochvala, že ku niektorým hrdinom sa oplatí vrátiť. Na rozdiel od jednotky sa však vytratila určitá celistvosť a celkový scenár nie je taký silný. Hrdinovia iba putujú, zažívajú skvelé veci a dostávajú sa každú chvíľu do novej šlamastiky, ale je to skôr epizódne skákanie na väčšie výzvy. Je tu síce centrálna línia hľadaní, ale na plné skóre je to málo. Zo dva razy som sa prichytil, že to dianie je super, ale neprispieva a naplno nedokáže uspokojiť očakávania.

Samozrejme, po audiovizuálnej stránke je všetko stopercentné, od bohatej animácie po top slovenský dabing. Repete pre Helenu Krajčiovú je vydarené, jej výkon pripomína excelentnú Moniku Hilmerovú vlani v hlave. Lukáš Latinák a Michal Hudák majú fantastické postavy a hlasov sa zhostili super.

Hľadá sa Dory bude jeden z najlepších letných filmov a animákov roka. Lepší ako Zootopia? Je to vzácna remíza, každý uspel inak.

Finding Dory (USA, 2016, 103 min.)
Réžia: Andrew Stanton, Angus MacLane. V slovenskom znení: Helena Krajčiová (Dory), Ján Gallovič (Charlie), František Výrostko (Marlin), Dagmar Sanitrová (Jenny), Zuzana Kronerová (Zuzana Kronerová), Lukáš Latinák (Bailey), Michal Hudák (Hank), Daniel Hudák (Nemo), Lucia Bugalová (Viera)…

autor Michal Korec 20.6.2016
8.0
7.7