PODFUKÁRI: 2 DEJSTVO

PODFUKÁRI: 2 DEJSTVO

7.0

Prví Podfukári patria medzi najlepšie filmy leta 2013. Uštedril som im celých deväť bodov a ostal som veľmi prekvapený po prvom videní. Ten film mal šmrnc, vypointované scény berúce dych a top pointu, ktorá nebola prekomplikovaná či bizarne nastavená. Parížsky most zaľúbených so zámkami som zaradil do bedekru na miesto povinných návštev filmových lokalít.

Dvojka má náročnejšiu úlohu, lebo zopakovať dynamiku jednotky je veľmi náročné. Čím lepší štart série, tým väčšie bremeno pokračovaní, lebo tu nejde o väčšie kaskadérske kúsky a silnejšieho záporáka. Inteligentné napínavé filmy, ktoré prinesú niečo nové, nevídané či vhodne pospájajú jednotlivé kusy a celú zápletku sú vzácne – a v ďalších dieloch nestačí predviesť to isté alebo čosi väčšie. Treba pridať, na postavách či wow momentoch a stále držať diváka v napätí.

Podfukári 2 vás na začiatku prekvapia výmenou ženského elementu: Isla Fisher je fuč, Lizzy Caplan je odlišná náhrada a chce byť vtipnejšia. A Dylan Rhodes stále funguje v FBI, akoby sa nič nestalo, hoci podozrievaví kolegovia sú mu na stope. Jeden z Jazdcov (Daniel) sa vytráca, aby na vlastnú päsť dostával príkazy od mocného Oka. Teraz sa mali všetci ukázať v dobrom svetle na uvedení nového smartfónu, ktorý mal nabúravať súkromie majiteľov. Lenže záhadný narušiteľ na rovinu vyklopil pár vecí: Jack nezomrel, Rhodes je FBI agent a aj tu zosnovali podfuk. Vytratia sa, no pristanú v Macau, čo je nečakaný zvrat udalostí a zrejme sa niekto sa začal zahrávať s nimi a ich presun nebol náhodný...

Podfukári: 2 dejstvo Podfukári: 2 dejstvo

Je to tak – dvojka Podfukárov mení pôvodné mystérium za priamy posun k cieľu: pod istou hrozbou sa musia Jazdci vydať do akcie na objednávku. Niežeby nebol priestor na nevídané veci, najmä v druhej polovici filmu, čo je potvrdenie, že v sérii ešte ostalo dosť nápadov na rozvinutie. Súčasne sa však treba rozlúčiť s predstavovaním, originálnym pachtením či super pointou. Druhé dejstvo pridáva síce nové postavy ako napríklad Merritovho brata alebo postavu z trailera v podaní Daniela Radcliffa a novú dámu, no už si ľahšie tipneme jednotlivé motivácie. Kto bude rival, kto zloduch a kto zapadne.

Prvý diel nasadil efekt(ív)nu štruktúru: ukázal bombastický akt, kedy nám padla sánka a potom prišlo vysvetľovanie, ako sa Jazdcom podaril. Týmto štýlom sme sa dopracovali k veľkému finále i odhaleniu. Dvojka má niekoľko podobných sekvencií, ale už nemá to pôvodné čaro. Je tu navyše aj plánovanie akcií, ktoré pripomína už Dannyho sériu a hoci realizácia je stále napínavá, ťažko vymýšľať čoraz väčšie eskapády. Niektorých azda zamrzí limitovaná voľnosť pre hrdinov: polovica filmu v Macau ich necháva pracovať na objednávku, čo znižuje šance na rozlet v scenári. Záporáci sú jasne definovaní, čo je fajn, no prví Podfukári nepotrebovali bojovať proti niekomu, mali svoj vlastný štýl a cieľ. Tu ho dostanú ako hráči videohier a idú splniť potrebnú úlohu. Posledná tretina filmu má lepšiu šancu vrátiť sa k originálu.

No realizácii niektorých scén trošku chýba ten zmysel pre detail. Scéna krádeže čipu je fantastická, ale finále také kohézne nie je, začína viac tlačiť na pílu, nevysvetlí všetko, hrá skôr na efekt ako pochopenie. Neustále zahmlievajúca postava Thaddeusa (Morgan Freeman) múti dej, kým sa vymákne s istým posunom, ale... Stále tu ostáva aj obrovský slon v porceláne, ktorým je intro a flashback do roka 1984. Na konci filmu (otvára dvere pre trojku) sa dostaneme na isté miesto, ktoré má dať nejaký zmysel, ale... autori očividne rátajú s trilógiou, čím film odsúdia na klasický stred trilógie, s otvoreným začiatkom i koncom. Súčasť puzzle, ale nie výrazný celok. Čo je škoda, sviežosť jednotky sa neopakuje.

Napriek istým výhradám však Podfukári stále výborne fungujú, len už to nie je počiatočná pecka. Nové postavy (aj Daniel Radcliffe) sú fajn, len neustále vracanie sa k istým elementom jednotky zdržiava. Nie je potrebné mať obrovské explózie a útok na prvú signálnu, Podfukári 2 vás stále nechajú aj myslieť a udržiavať mozog na plné pecky, čo sa cení. Trojka by mohla všetko vysvetliť a ďalšie otázky netvoriť.

PS – Premiéra v bratislavskom Auparku ukázala renovovanú sálu 1 so SuperScreen a Dolby Atmos. Z pohľadu diváka v predných radoch sa plátno javí ako veľké, no na IMAX nemá (to je mohutnejšie). Dokáže zarezonovať, ak vám ide o veľkosť a štandardné rozlíšenie. Dolby Atmos pôsobil ustráchane, osobne som zvyknutý na vyššiu hlasitosť. Azda iné filmy vyniknú viac, tento film môžete vidieť najmä na veľkej uhlopriečke, ale výraznejšiu pridanú hodnotu ako pri 4DX registrovať asi nebudete.

Now You See Me 2 (USA, 2016, 129 min.)
Réžia: Jon M. Chu. Scenár: Ed Solomon, Pete Chiarelli. Hrajú: Jesse Eisenberg, Mark Ruffalo, Woody Harrelson, Dave Franco, Daniel Radcliffe...

autor Michal Korec 16.6.2016