CENTRÁLNA INTELIGENCIA

CENTRÁLNA INTELIGENCIA

6.0

Calvin Joyner mal pred 20 rokmi všetko. Makal na svojom vzdelaní, bol športovým esom a robil saltá na počkanie. Vedľa seba babu snov, s ktorou tvorili pár na záverečnom plese. No o dve dekády neskôr je priemerným účtovníkom, ktorému teraz ubziklo povýšenie i väčší kancel, manželka ho núti ísť na stretávku a neskôr do manželskej poradne. Zrazu mu na monitore svieti žiadosť o priateľstvo od spolužiaka Boba Stonea a volá ho na pivko. V pube čaká namiesto vypapkaného kamoša hora svalov, čo nosí ľadvinku a zrejme nemá problém nikomu rozmlátiť hubu. Je iný na pohľad, ale vnútri stále podobný. Ťažko odhadnúť, čo robí, ale ide po ňom CIA...

Centrálnej inteligencii netreba vedieť veľa vopred. Hrá tam hromotĺk Dwayne Johnson a papuľnatý Kevin Hart. The Rock sa točí okolo CIA, buď v nej je alebo bol, Hart je civilista a do akcie sa zapletá náhodou. Scenár nie je príliš objavný, ale dokáže nastoliť solídnu zápletku, ktorá vytvára dobré scény na vyniknutie zúčastnených. Nie je tu jasne vykreslené všetko, celková nevedomosť najmä v prvej polovici ostáva dôležitým faktorom a nahráva vašim tipom – vidíme všetko pripravené alebo sa nás niekto snaží úmyselne obalamutiť v prospech deja? Prečo nie je vopred určený záporák? Ubralo by to z čara neznámeho, ktoré sa nám Centrálna inteligencia ako nová značka snaží predstaviť.

Hoci si dokážete tipnúť zaradenie hrdinov, predsa ostáva zaujímavý ich nástup. Či ide o Kevina Harta, ktorý konečne dostáva maximálny priestor na verbálnu improvizáciu ako Zlatý Šíp v dialógoch s manželkou či inými postavami. Hart je špička stand-up comedy a skvelých vystúpení a vybrané scény ho ukazujú v najlepšom svetle. Mimika, dikcia i výber slov, všetko pretaví do kvalitných scén – akurát sa treba pripraviť na černošský humor či rôzne narážky.

Rock hrá prostého chlapíka, pri ktorom dlho neviete, za koho sa vydáva. Je nevinná tvár skutočná alebo je to súčasť jeho expertízy? Búchač rozdá rany na počkanie, ale aká je jeho motivácia, na ktorej strane zákona skutočne stojí? Môže byť dvojitý agent? Že sa dokáže infiltrovať na rôzne miesta, je príjemný bonus – ale pozor, Dwayne Johnson má aj čo hrať! Jeho postáva získa výborné momenty, kombináciu jednoduchého a premysleného chlapíka – a počkajte na finálne sólo!

Centrálna inteligencia Centrálna inteligencia

Prirodzene, to najlepšie vychádza zo vzájomnej interakcie – Rock i Johnson naplnia správnu chémiu dvoch odlišne vyzerajúcich i správajúcich sa chlapíkov. Ich spoločné scény a neskôr aj akcia pokryje očakávania, veľká huba i správny búchač sú jasne definovaní, a majú prekvapivé momenty. Každý doručí iný typ humoru: Rock najmä vypointuje jednotlivé situácie vďaka pohybu na scéne – Hart je veľká huba, čo zaručí verbálnu stránku. Ak ich spojíte, vznikne napríklad nezabudnuteľná scéna na súkromnom letisku, kde idú obaja naplno svoje roly.

Hoci je tu veľa dialógov a mnohým sa bude zdať film riadne ukecaný (aby obe postavy dostatočne vynikli), nechýba ani akcia. Zaberú najmä prestrelky, úniky v poslednej chvíli alebo výborná chvíľa v lietadle. Sú skôr výplňou ako plnohodnotnou súčasťou, o trošku akcie v Dolby kine neprídete. Kvôli akcii sem netreba liezť, ako menšia výplň medzi inými scénami postačí.

Istým elementom filmu ostávajú aj 90. roky, využívané štylizáciou stretávky i soundtrackom. Výber piesní nie je náhodný, vhodne vypĺňa celý kolorit. Malé scény, čo na pohľad zdržiavajú, sú vítaným spestrením a fungujú aj cameo roličky pre Melissu McCarthy či Jasona Batemana.

Vďaka výslednej stopáži 100 minút bez titulkov sa Centrálna inteligencia dostáva na solídnu úroveň. Má dobré tempo, skvelých hercov, obstojný dej a viaceré nezabudnuteľné scény na pobavenie. Silný základ pre novú sériu – a koho napadlo dať dokopy Johnsona a Harta, si zaslúži metál!

Central Intelligence (USA, 2016, 104 min.)
Réžia: Rawson Marshall Thurber. Hrajú: Dwayne Johnson, Kevin Hart, Danielle Nicolet ...

autor Michal Korec 16.6.2016