OKHWAN NA CESTE ZA SLOBODOU

OKHWAN NA CESTE ZA SLOBODOU

8.0

Nie je to žiaden zhýralý hipster, ktorého zlákali bohémske ideály a nechuť k stereotypu. A nezdá sa ani, že by ho hnala vpred túžba po štatúte výnimočnosti a sebaprezentácii. Čím a kým teda vlastne je Okhwan Yoon - muž, ktorý sa vzdal úspešnej kariéry a komfortného života, aby prejazdil svet na bicykli odkázaný na šťastie, pomoc neznámych a náhody..?

Juhokórejský dobrodruh a neúnavný šíriteľ osvety o spoločensko-politickom stave svojho rodného polostrova patrí k osobám, ktorým by sme asi všetci radi položili zo dve -tri zvedavé otázky. Marekovi Mackovičovi sa však podarilo nahovoriť hneď na spoločný celovečerný film. Ten sa po rokoch príprav konečne dostáva aj pred diváka. Treba povedať, že sa celkom podaril.

Prvé zábery Okhwana Yoona z kamery mladého slovenského filmára Mareka Mackoviča sme mohli vidieť ešte v roku 2011- v rámci originálnej globálnej koláže amerického režiséra Kevina MacDonalda Life in a Day, ktorú uvádzali na americkom Sundance. Tieto zábery vznikli v roku 2010 v Nepále a Mackovič už vtedy tvrdil, že neboli zďaleka posledné. Rozhodol sa o svojskom mierovom aktivistovi nakrútiť celovečerný film - a nie je sa ani veľmi čomu čudovať.

Ako často sa, napokon, filmár stretne zoči-voči s takým „atraktívnym filmovým materiálom“? Úlovkom dobrého námetu sa ale, našťastie, Mackovičova snaha neskončila, a tak ani jeho film nedopadol ako prvoplánový chyták na zvedavcov. Vlastne sa mu tomu obdivuhodnému podivínovi darí dostať celkom slušne pod kožu.

Okhwan na ceste za slobodou Okhwan na ceste za slobodou

Okhwan je totiž tak trochu enigma. Divák, samozrejme, tuší, že ani ten najušľachtilejší motív nedokáže nikoho vyhnať z pohodlného života na desať rokov do sedla rozheganého bicykla len tak, bez ďalších osobnostných či duševných predpokladov. Je krásne, že sa Okhwan rozhodol dať svojej ceste motív boja za mier a nemá zmysel pochybovať (obzvlášť po zhliadnutí záberov z jeho 41-dennej hladovky), že to myslí úprimne.

Povedzme si však pravdu – to, čo nás všetkých najviac zaujíma, sú odpovede na otázky: kým je on sám? čo sa stalo s jeho osobným a spoločenským životom? Ako zvláda ten diskomfort, izoláciu, každodennú neistotu a množstvo nebezpečných situácií? A práve po tomto Mackovičov film pozvoľna a nenásilne pátra.

Rozhodne však nejde o žiadne suché filmové interview, hoci otázok a odpovedí (či už v sedle bicykla, stane na Parliament Square v Londýne alebo v kresle ušmudlaného nepálskom holičstve) tu padne pomerne dosť. Film však okrem toho pracuje aj so skvelou kvalitou záberov, má jasnú a osobitú zvukovú (hudobnú) podobu, používa pekné vizuálne metafory (za všetky spomeňme záber, na ktorom sa Okhwan na bicykli zdanlivo „pretláča“ s rozbehnutým vlakom).

Snímka vie pracovať aj s pestrými grafickými prvkami (fotokoláže atď) – skrátka, oko, ucho ani myseľ diváka sa naozaj nemá kedy nudiť. Veľmi adekvátne pôsobí aj stopáž (68 minút), či už vznikla v dôsledku konštruktívnej selekcie, alebo skromnejšej kvantity použiteľných záberov.

Ak by sme silou mocou snímke Okwan na ceste za slobodou chceli niečo vyčítať, tak hádam len slabé využitie faktu, že Okhwan bol osobne počas svojej cesty aj na Slovensku. Úvodné animácie síce prezrádzajú, že tu dokonca dostal svojho času nový bicykel, vo filme sa už ale najbližšie možné osobné prepojenie hrdinu a diváka nijak ďalej nezúžitkuje. Ak aj z Okhwanovho prejazdu Slovenskom žiadne autentické zábery nevznikli, divák by podrobnejšiu pripomienku tohto faktu pravdepodobne vedel oceniť.

Okhwan᾿s Mission Impossible (Slovensko, 2016, 68 min)
Réžia: Marek Mackovič. Scenár: Marek Mackovič. Hrajú: Okhwan Yoon a ďalší.

autor Hana Lippová 10.6.2016