CAPTAIN AMERICA: OBČIANSKA VOJNA

CAPTAIN AMERICA: OBČIANSKA VOJNA

8.0

Nad svetmi superhrdinov sa zmráka. V DC si obtierajú hubu o Supermana, X-Menov čaká apokalypsa a Avengeri sú zrelí na skupinovú terapiu, spôsobenú vnútornými konfliktmi. V minulosti spolu síce zachránili veľa ľudí, ale zomreli aj civilisti a zodpovednosť je za dverami. Politicky sa ich snaží kontrolovať minister vnútra Ross a to ich rozdelí na dve skupiny. Každá má pádne argumenty, prečo je jej postoj ten správny, no v čele sú dve egá, jedno väčšie ako druhé – Captain America a Iron Man. A čiernym koňom je znova Zimný vojak Bucky. Občianska vojna - práve vo vašich kinách.

Je to iná, netypická marvelovka. Bez čistokrvného hlavného záporáka, ale skôr s antagonistom Zemom, ktorý nastavuje zrkadlo konania jednotlivým hrdinom multiverza a posúva ich k epickému stretu záujmov. Scenáristicky má Občianska vojna oveľa väčší záber na charaktery, naplno využíva potenciál nastavený predošlými časťami, pričom vôbec nie je ďalším filmom s nálepkou Avengers (už len pre chýbajúceho Thora s Hulkom), i keď sa to tak zdá. V centre záujmu je neustále Cap a jeho vzoprenie sa voči plánovanej kontrole, priateľstvo s Buckym a viera, že práve jeho názor je ten správny.

Dlhá minutáž ponúka priestor na vyprofilovanie motivácii všetkých postáv (a že ich je ozaj mnoho), na pozadí ťahania nitiek Zemom. Jeho činy (vyvolané vice versa predchádzajúcim konaním Avengerov) nahlodávajú súdržnosť partie, pôsobia ako zhubný nádor, ktorý má za úlohu zničiť zvnútra. Je jasné, že samotný stret hlavných hrdinov nebude zároveň vrcholom filmu. Tie pravé dejové zvraty si nechávajú režiséri na záver, aby vás zaklincovali do sedadiel.

Kráčajú tam pomalým tempom, aby ste sa nestratili v tom návale postáv, ale finále stojí ozaj za to. Nečakajte rýchlu kadenciu, tu ide viac o atmosféru rozkladu a epické dozvuky problémov na pieskovisku superhrdinov. Hlavný rozkol pripomína minulosť z X-menov, ktorí boli chápaní podobne, ako sú teraz Avengeri. Uvidíme kam to Marvel posunie ďalej, ale vychádza mi, že MCU sa mení na MCM – Marvel Cinematic Multiverse.

Captain America: Občianska vojna Captain America: Občianska vojna

Režisérska dvojica Russovcov v akcii znova exceluje, podobne ako v Zimnom vojakovi. Nápad strieda nápad, lokality sú rozmanité, ich tempo je vražedné. Bitky sú osobné, nechýbajú škrabance na kostýmoch či Capovom štíte, duté zvuky úderov a krv. Z plátna to cítiť, esencia stretu medzi postavami je ozaj živelná. Hudba v týchto pasážach dotvára atmosféru, pri pokojnejších väčšinou úplne absentuje. Vrcholom je scéna na letisku. Roztavená veža, letiaca cisterna, polámané lietadlá. Deštrukcia je znova na maxime, tentokrát však bez nutných vedľajších nevinných obetí, ktoré v prvom rade dohnali superhrdinov do tohto bodu.

Ide o otázku zodpovednosti za dopady predošlých misií Avengerov, ktorá si už dlhšie pýtala zapracovanie do tohto sveta. A podobne ako má každá akcia svoju reakciu, aj Captain America: Občianska vojna mohol dopadnúť k nespokojnosti divákov. Našťastie finišuje vo veľkom, o čom svedčia aj zahraničné ohlasy.

S mierne potlačeným humorom (vynikajú najmä Ant Man a snaží sa aj Spiderman), skvelým predstavením nových postáv (znova mierne detinský Spidey, vynikajúci Čierny Panter) a tematickou demontážou niekdajšej neohrozenej partie ide bezpochyby o jednu z najlepších Marveloviek vôbec, s temnejším obsahovým nádychom. Môže za to hlavne odlišný prístup, prepracovanejší scenár a civilnejšia blokbasterová atmosféra, ktorá je však nesmierne epická. A k tomu predpremiéra 4. mája, na Star Wars Day....samozrejme s referenciou na piatu epizódu :)

Captain America: Civil War (USA, 2016, 146 min.)
Réžia: Anthony Russo, Joe Russo. Scenár: Christopher Markus, Stephen McFeely. Hrajú: Chris Evans, Robert Downey Jr., Scarlett Johansson, Sebastian Stan, Anthony Mackie, Emily VanCamp, Don Cheadle, Jeremy Renner, Chadwick Boseman, Paul Bettany, Elizabeth Olsen, Paul Rudd, Frank Grillo, Daniel Brühl, William Hurt, Tom Holland, Martin Freeman, Gene Farber, Surely Alvelo, Rafael Banasik, Alexander Yassin, Stan Lee, Ray Sahetapy

autor Lukáš Slovák 5.5.2016
8.0
7.5