NOC V NEW YORKU

NOC V NEW YORKU

6.0

Bolo by príliš nespravodlivé vykričať, že Noc v New Yorku je iba lacnou kópiou Linklaterovej trilógie s duom Hawke-Delpy, že Chris Evans natočil slabý debut a nemal by režírovať ďalej. A rovnako nie je miesto ani na grandiózne ovácie, že toto je najlepšia prvotina o vzťahoch, akú nájdete dnes v našich kinách. (Bola by to istá urážka Teórii tigra, ktorú hrajú vedľa.) Ale je to svieža jednohubka v nočnom New Yorku, kde nie je núdza o nepekné náhody, zaujímavý dialóg a sympatickú dvojicu.

Brooke sa chcela dostať naspäť do Bostonu skôr ako jej manžel zo služobky, ale okolnosti boli proti a nasadili jej nasledujúce prekážky: okradnú ju, vlak zmešká, na stanici nemôže ostať. Súčasne sa jej osud podvolí a pošle jej sympatického záchrancu: hudobný Nick síce nie je NYC-rezident, no má dosť času (avšak nie peňazí), aby jej pomohol. Cieľ je jasný, ale cesta nevyspytateľná: musia zapojiť všetky možnosti, aby sa dokázali vysporiadať s nefunkčnými telefónmi, neprajnou nocou a náhodami. A popritom sa začnú rozprávať o sebe, životoch a zistia o sebe viac ako iní ľudia na prvom rande...

Ako často a rýchlo sa vám dokážu neznámi ľudia otvoriť a viesť siahodlhú konverzáciu? Extroverti bokom, toto nie je bežná behaviorálna postupnosť. Ale okolnosti a miesto niekedy majú svoje čaro, čo potvrdzuje Noc v New Yorku. Vtedy idú bežné praktiky bokom a nájde sa priestor pre rozpravu, aká sa tak ľahko nepočuje. Inšpirácia z Linklaterovej trilógie môže byť zrejmá, ale Chris Evans v debute nasadil iný element, ktorý ani Richard z Houstonu nepoužíva... Akási neohrabanosť, civilnosť, priama obyčajnosť. Kritici môžu namietať, že Evansov prístup je dokonca málo filmový, akoby herci išli na prvú, často improvizovali a šikovný strihač stvorilvýsledok. Točilo sa 19 dní; je to poznať, no stačí to.

Noc v New Yorku Noc v New Yorku

Nie je ani ťažko uveriteľné, aké postavy objavujú Brooke a Nick na nočnej púti. Sú to kamoši, bežné typy a publikum. Scenár sleduje dve línie: rozličné prekážky, ktoré musí hlavné duo zdolať a samotný dialóg, ktorý sa vinie naprieč celou nocou. Patálie majú formu samostatných epizód, ktoré sa odvíjajú a nájdeme tu uveriteľné nočné momenty: párty, hotelové izby, barmanov, kamarátov.

Atmosféra New Yorku zaberá naplno a dokonca je to ďalší film, pri ktorom sa netreba báť konštatovania, že mesto hrá vedľajšiu úlohu a sebecky nahovára, že v inej metropole by film nevznikol. Niečo na tom môže byť. Lebo hoci trable sú nastolené (aj smartfóny dostali na frak), nie sú nereálne (môže sa to stať aj vám) a film si udržiava silné minúty aj keď hrdinov sledujeme niekam ísť alebo si užívať istú idylku.

Noc v New Yorku Noc v New Yorku

V tomto smere je Noc v New Yorku naplno sebestačná a plní prísľub z názvu. Ale čo životný dialóg? Je úprimný, dobre sa odvíja a dokonca je obratne napísaný. Verbálny humor funguje lepšie ako slovný a keď sa otvárajú genézy lásky, posledných vzťahov a aktuálnej situácie, veľa sa dozvieme. Možno sa Brooke a Nick nepozerajú na lásku či rozpravu z takého šikovného nadhľadu ako kedysi Ethan a Julie. Prejavuje sa tu síce dobre napísaný scenár, ale debutantská réžia Chrisa Evansa, ktorý prehliada hluché miesta a tak sa mu celok občas rozriedi na menej kompaktný. Pri malej stopáži sa to dá zvládať, no je tu ešte jeden neduh a ten nemôžete v kontextu žánru veľmi prehliadať.

Chris Evans a Alice Eve hrajú totiž postavy tak civilne ako by ste videli dvoch kamošov na káve. Nie je to síce na škodu, ale tým pádom sa vytrácajú bežné filmové emócie a tie by Evans potreboval. Na malý debut tu nemá málo, no na nezabudnuteľný štart režisérskej kariéry by uživil viac ako jednu noc.

Before We Go (USA, 2014, 89 min.)
Réžia: Chris Evans. Hrajú: Chris Evans, Alice Eve, Emma Fitzpatrick, Mark Kassen, Beth Katehis, Elijah Moreland

autor Michal Korec 25.4.2016