KNIHA DŽUNGLE

KNIHA DŽUNGLE

8.0

Koľko verzií Knihy džungle poznáte? Za Disneyho animák z roka 1967 body k dobru, za hranú 1994 verziu ani jeden a znalci predlohy sa môžu hlásiť automaticky.

V džungli žije mnoho zvierat a vlčia svorka má zvláštneho člena. Chlapec v červených gatiach sa volá Mauglí, chce vyhrať preteky a vyznáva vlčí kódex. V džungli snorí tiger Shere Khan, cíti človečinu a vie, že keď chlapec dozreje v muža, môže zabíjať. Cíti prirodzenú hrozbu a chce ho skántriť skôr ako bude neskoro. Medzi zvieratami vzniká rozkol a Mauglí sa radšej porúča na cestu k ľudskému obydliu a prekonáva množstvo nástrah. Džungľa má viaceré, samozvaných vládcov a hoci by Mauglí rád ostal, cíti, že asi patrí inam.

Disneyho hraná (či efektmi naplnená) Kniha džungli kladie viaceré otázky na dnešného diváka, najmä rodiča. Je látka stále aktuálna alebo archaická a zaujme skôr znalcov knihy/animáku? Osloví naše ratolesti? Určite nie je hravá, spevavá ako 74-minútový animák starý pol storočia! Je dynamická, kamera v nej švenkuje naplno, o džungľu bojujú všetci a keď si nedáte pozor, pár ráz sa zľaknete. Ale jedno sa uprieť nedá: stále je to úžasné pamätné dobrodružstvo!

Ak poznáte knihu, dobre. Ak skôr animák, čakáte, ktoré scény sa podarilo preniesť do hranej podoby a ako fungujú. Dobrá rada: nečakajte z animáku všetko, čitatelia budú spokojní, ako Kniha 2016 sleduje pôvodnú líniu. Pomyselné odškrtávanie si jednotlivých bodov a stretávanie starých známych v CGI podobe je jednou z devíz Disneyho novinky. Dej je roztrieštený na dobre fungujúce epizódy, ktoré si občas odskočia do minulosti (vysvetlenie ako sa Mauglí dostal do džungle) i k nevyhnutnému súboju so Shere Khanom. Inak postupne servírujú známe postavy. Vlčiu svorka na čele s Akelom, sprievodcu Bagheeru, nesmie chýbať had Kaa (so ženským podmanivým hlasom), bezstarostný Balú, kráľ Louie. Pri každej postave túžite spoznať tri stránky: ako vyzerajú, ako znejú a akú tému prinášajú do deja.

Kniha džungle Kniha džungle

Tematicky má Kniha džungle zaujímavé presahy. Budete prekvapení, koľkým zvieratám ide o moc. Preberajú ľudské vlastnosti vrátane neľútostnej pomsty (či je to u Shere Khana prevencia?) alebo chamtivosti (kráľ Louie chce vládnuť všetkým). Kaa má jednoduchú motiváciu – zhltnúť Mauglího. Téma moci je v kontraste so životom Balú a ľudia tu takmer nevystupujú (zmena oproti verzii 1994). Idea, že chlapec vyrastie a vráti sa do džungle ako vykorisťovateľ funguje aj v 21. storočí.

Vizuál absolútne berie dych a jednoznačne platí: čím väčšie plátno, tým lepšie! Úvodný beh štartuje veľkú vizuálnu šou, pôsobivú aj v maličkých detailoch ako keď Mauglí a Bagheera skáču cez malú priepasť a za nimi je malebná scenéria, nehovoriac o detailoch ako sivá džungľa pri nástupe Kaa alebo majestátny chrám kráľa Louieho. Jednotlivé scény vás chcú ohromiť nielen kvalitou zvierat, slúžia ako fantastická sonda do hlbokej džungle, kam sa nik neodváži. Má napínavé pasáže, kde sa stratíte v stáde byvolov, šplháte na vysoký útes alebo ste v zajatí nepriateľa a večne blčiaceho ohňa. Ale aj maličký moment ako bežiaci Mauglí s fakľou cez most dokáže chytiť za srdce.

Kniha džungle Kniha džungle

Na tému nostalgie nadviazal aj skladateľ John Debney; mieša do novej hudby staré motívy pesničiek. Nechá ich zaznieť v podaní hercov a vytvoril veľmi pôsobivú orchestrálnu časť. Žiaľ, u nás veľkú časť zvukovej častí zmarí dabing. Je jedno, kto nahovára postavy – vo výslednom znení je príliš plochý, nezapadá do diania a porovnanie vychádza nefér. Karol Čálik je síce dobrý Balú, ale nie je to Bill Murray. A Scarlett J nenapodobní nikto... Herecký výkon Neela Sethiho však oceníte v každom kine.

Kniha džungle 2016 je výborné dobrodružstvo pre znalcov. Sčasti je otázne, ako ju zoberú mladí diváci. Je napínavá, dravá, pôsobivá – výborná návšteva pre deti cca od 8 rokov.

The Jungle Book (USA, 2016, 105 min.)
Réžia: Jon Favreau. Hrajú: Ben Kingsley, Bill Murray, Giancarlo Esposito, Idris Elba, Lupita Nyong'o, Neel Sethi, Scarlett Johansson