OROL EDDIE

OROL EDDIE

8.0

Niektoré olympijské sny sa plnia nečakaným rojkom. A zimná olympiáda v Calgary umožnila štart nielen jamajskému bobovému tímu (stal sa témou pamätných Kokosov na snehu), ale aj britskému chalanovi, ktorý najprv uvažoval o letnej olympiáde, neskôr o zjazde a napokon sa rozhodol byť prvým skokanom na lyžiach.

Eddie Edwards pritom nemal predpoklady stať sa športovcom. Nie práve atletická postava, mizerný zrak a polovičná odozva u rodičov (mamka ho podporuje, pragmatický takto je proti). Eddie sa sna nevzdáva a na olympiádu sa dostať musí. Hoci ho olympijský výbor pri zjazde nechce, pri skokoch bojuje o svoju šancu naplno a neváha odísť do Garmischu naučiť sa pár trikov. Objaví aj zapadnutého šampióna (fiktívna postava Bronson Peary), ktorý sa mu nechce venovať, no keď vidí odhodlanie a opakované pády na hubu, ujme sa ho. Cieľ je jasný: kvalifikovať sa na olympiádu (výbor stále nachádza prekážky) a potom na ňu prísť.

Ak v kine hľadáte filmy, z ktorých sála dobro (tzv. feel-good movies), máte u Orla Eddieho jasného favorita. Pozvánku si zaslúžia aj milovníci filmov 80. rokov; autori sa rozhodli preniesť nielen príbeh z rokov 1987-88, ale aj celkové spracovanie či viaceré prvky, ktoré sa dnes bežne nepoužívajú. Nejde o autobiografiu,
autori si do scenára vložili zaujímavé postavy, aby mohli obsadiť zvučných hercov a posunúť sa do správnej filmovej roviny. Nič to nemení na náročnej púti Eddieho slúžiacej ako veľká inšpirácia.

Orol Eddie Orol Eddie

Scenár chronologicky mapuje snahu od mladšieho veku cez opantanie skokmi na lyžiach a moment, kedy Eddie nevedel poriadne zdolať prvý mostík. Rozhodne nechýba až naivné odhodlanie a tréning, hoci výbava či možnosti hovoria o opaku. Nájdete postavičky, ktoré vychádzajú zo známych šablón, a sú dobre vložené do kontextu a netrpia syndrómom archetypov. Pomáha šikovný strih, ktorý sa nezdrží v jednotlivých scénach príliš dlho. Nepotrebuje na čašníčke Petre a jej pomoci Eddiemu postaviť tri trapasy, stačí jeden. Nemusí budovať obrovskú rivalitu s Nórmi, vopred je jasné, že Eddie s nimi súťažiť nebude, skôr bude rád, ak sa ocitnú na jednom mostíku. Práve kombinácia úpenlivého tréningu a nových prekážok tvorí dobrú symbiózu na prvú hodinu, ktorá prináša vtipné scény i menšie momenty drámy.

Keď dorazíme do Calgary, stále nás čaká známa trajektória hrdinu. Od prvého skoku cez získanie popularity až po dobré momenty zamyslenia sa a vzájomné výzvy. Nie nadarmo hovorí tréner Peary, že treba ísť na olympiádu vtedy, keď je športovec riadne pripravený, je to jeho životná šanca a má sa ukázať v profi štýle a nie byť za šaša. Treba to myslieť aj vážne, súhlasia autori, a preto strihajú každú scénu skoku dramaticky, fantastickým využitím kamery na prilbe či z pohľadu vlastných očí. A na finále si chystajú vynikajúcu scénu skoku, ktorá vyrazí radostné slzy do očí – ak nie ste cynici a chcete fandiť!. Vzácnej kombinácii moderných a old-school prvkov svedčí hudba, kde songy a inštrumentálka, ktorá vypadla priamo z roka 1988 a hrá sa jemne so syntetizátorom i klavírom.

Orol Eddie Orol Eddie

A bod navyše za každého dobre obsadeného herca. Malé roličky Christophera Walkena a Jima Broadbenta, a najmä hlavné duo. Hugh Jackman síce nemá veľké sóla, ale niekoľko scén (najmä výučba s využitím Bo Derek) sa vám uloží v pamäti. Taron Egerton vystrúhal silnú postavu. Najprv sa vám bude zdať, že berie mimické stvárnenie až príliš vážne a zbytočne krúti tú sánku, no keď si počkáte do záverečných titulkov a skutočného Eddieho, pochopíte jeho presný výkon. Nezlezie z plátna a získava si vás okamžite.

Orol Eddie je o plnení si amatérskeho sna na veľkom podujatí. Taký film sme tu nemali 23 rokov, takže je na čase vrátiť sa do Calgary a zažiť ďalší outsiderský príbeh.

Eddie the Eagle (UK/USA/Nemecko, 2016, 106 min.)
Réžia: Dexter Fletcher. Hrajú: Taron Egerton, Hugh Jackman, Tom Costello