ULICA CLOVERFIELD 10

ULICA CLOVERFIELD 10

7.0

J.J. Abrams lavíruje medzi Star WarsStar Trek, ako producent si nájde čas na menšie sci-fi kúsky. Pred ôsmimi rokmi priniesol prvý Cloverfield a bol to celkom originálny nápad, ktorý sa zviezol na found-footage vlne. Prichádza ďalší diel z tohto univerza – istým spôsobom nadväzuje, ale funguje aj samostatne.

Mladá Michelle odchádza z apartmánu s fľaškou vína a smeruje nevedno kam. Čoskoro sme svedkami jej autonehody. Prebudí sa uväznená v tmavej miestnosti a neznámom priestore. Dozvie sa zvláštnu pravdu: nachádza sa v podzemí, hore došlo k strašnému útoku, vzduch je kontaminovaný a môže byť vďačná obrovskému chlapíkovi menom Howard. V profesionálne pripravenom bunkri sa nachádza aj Emmett, ktorý sa sem dostal na poslednú chvíľu a spolu začínajú nažívať. V Michelle víri červík pochybnosti: nie je Howard iba šialenec, ktorý si ich väzní? Ako mu ujsť? A čo ak skutočne došlo k útoku? Chemickému šialenstvu ľudstva či nebodaj mimozemšťanov?

Nemôžem vám napísať k deji nič navyše, kvôli nemu sem prídete a budete očakávať vo finále pointu, ktorú vám nemožno podsunúť už v žiadnom prípade. Ulica Cloverfield 10 má isté nároky na diváka a servíruje očakávania. Skrýva v sebe viaceré žánre, ale nedokáže (ani nechce) skončiť iba v jednom. To je veľká ambícia. A ešte väčšia, ak beriete do úvahy nemilosrdné načasovanie: prísť štyri mesiace po Izbe, ktorá hutnou atmosférou prerážala kinosály. Cloverfield 10 pracuje s väčším priestorom (pár izieb), ale dusný pocit z minimálneho priestoru vás opakovane omráči. Dokonca sa objaví spomienka na kultový horor Kocka, čomu nahrá prvá epizóda, kedy sa Michelle snaží vymaniť zo svojej kutice.

Ulica Cloverfield 10 Ulica Cloverfield 10

Psychologická dráma je pre Cloverfield 10 žáner číslo 1 a využíva všetky jej atribúty. Väčšinu času sa odohráva film pod zemou (nie je to ani spoiler ako tip pre prípravu pred návštevou kina) s tromi ľuďmi, má čas pre vykreslenie ich charakterov, sondy do minulosti i tvorbu vzťahu. Neustále podozrievanie Howarda, otázniky nad Emmetom a určite sa niektorí stavia, že ani Michelle možno nebude úplne v poriadku. Ťažké emócie, hutná atmosféra a neustály strach z reakcií druhých.

Do toho sa miešajú prvky hororu a napätie prevláda v celej stopáži. Nebudete jediní, komu napadne, že odtiaľto treba zdrhnúť čo najskôr, ale Howard je magor, ktorý vás nepustí. Dusný pocit opantáva diváka pri každej scéne: spoločnej večeri, samostatnej chvíľke či rozvíjajúcej sa snahe presvedčiť sa, čo sa stalo tam hore a či je reálne utiecť. Prirodzene, autori si nechávajú odpoveď na finálny akt, kedy sa láme dej a celkový názor diváka: celý čas čakáte na prezradenie pointy, tá príde a je otázne, do akej miery vás uspokojí. Môžete tipovať rôzne možnosti, je celkom možné, že skupina divákov uhádne...

No nečakajte úplne megasofistikované sci-fi. Z trojice žánrov dráma-horor-sci-fi je posledný využitý v menšom rozsahu a hoci nie je úplne vylúčený, hrá menšiu rolu.

Pre Ulicu Cloverfield 10 je vhodné kino, ale nepotrebujete najväčšie plátno. Menšie sály s výborným zvukom budú ideálnym priestorom vďaka tesnému námetu. Hoci úvodná autonehoda robí parádny rámus (ľaknete sa prvý raz za 10 minút), neskoršie prostredia si vystačia. Solídna kamera (jej náhľad zvrchu je doslova nervydrásajúci), kvalitný strih a najmä vhodne využitá hudba dodávajú celku body. Najmä hudba je využívaná v dávkach: niekedy ju počuť stále ako vo filmoch 80. rokov, inokedy sa vytratí v prospech dialógov či zvukov.

Najväčším neduhom je malý priestor a fakt, že sa musíte pripraviť na etudu niekoľkých ľudí, zatiaľ čo čakáte na veľkú pointu. Niekomu to bude pripadať málo, ak sa pripravil na bombastické sci-fi. Preto nastavte správne očakávania na psychologickú drámu a dva výborné herecké výkony: Mary Elizabeth Winstead ťahá väčšinu filmu, ale John Goodman je prvotriedne zahraný divný chlapík.

10 Cloverfield Lane (USA, 2016, 103 min.)
Réžia: Dan Trachtenberg. Scenár: Josh Campbell, Matthew Stuecken, Damien Chazelle. Hrajú: John Goodman, Mary Elizabeth Winstead, John Gallagher Jr.

autor Michal Korec 14.4.2016