LONDÝN V PLAMEŇOCH

LONDÝN V PLAMEŇOCH

6.0

Ak si spätne nalistujete recenziu Pádu bieleho domu, nájdete tam azda neuveriteľnú osmičku a celkom pochvalný text. Áno, vraví sa tomu hriešne potešenie, v každom žánri ich nájdete niekoľko a keď film náramne sadne, ste k nemu štedrí. Prichádza pokračovanie, má rovnaký ansámbl i podobnú zápletku, akurát meníme metropolu, režiséra a stopáž nám schudla o 20 minút.

Všetky mocné hlavy štátov putujú do Londýna, kde sa má konať pohreb zosnulého premiéra. Je to riskantný výlet, ktorý však prezident USA nemôže odmietnuť, tak si berie tuhú partiu; nesmie chýbať Mike Banning z ochranky. V britskej metropole mu padne vhod: len čo viacerí vystúpia z áut, začnú páliť po nich rakety, prepadnú sa mosty, vybuchujú lode, schytajú to viaceré pamätihodnosti. Útočníci idú najmä po Asherovi a vyzerá to, že si podmanili polovicu Londýna vrátane časti policajného zboru, takže prežiť bude veľmi náročné. Ale Mike čaká domá bábo – oprie všetky sily do záchrany a hoci Londýn padá, oni dvaja nesmú!

Začína to byť celkom sympatická séria, ktorá si minule stanovila pravidlá a teraz hrá podľa nich. Stačí poslať US prezidenta do šlamastiky, pripraviť mu vypečené pasce a funguje to. Ani sa netreba snažiť o vykonštruovaný dej – je tu zločinec, ktorého identita je daná. Kto videl trailer, pozná už Barkáviho: dodáva zbrane, kde môže a teraz mstí západnému svetu. Keď na seba narazia odlišné národy a názory, môžu si vyrovnávať účty rôzne. Barkáví zvolil Londýn. Využije metro, naháňačku v centre, atentáty pri pamiatkach a barabizňu pre finále si nájde podľa potreby. Lokality sú zvolené typicky i efektívne: aby sa dokázali čo najlepšie snímať pre ničenie, krytie pred útočníkmi alebo nečakané výpady proti početne neprekonateľným presilám.

Londýn v plameňoch Londýn v plameňoch

Londýn v plameňoch má solídne tempo a stopáž 90 minút bez titulkov, čo vyzerá chudobne, ale ak vynecháme pár civilných scén, stále sme v očakávaní, napätí či uprostred akcie. Prvá tretina využíva naťahovanie napätia, čakáme na zlovestný moment otvorenia akcie – a fungujú zmamenito. Príprava na vypuknutie londýnskeho chaosu je zvládnutá a istým spôsobom má väčšie čaro ako samotná akcia, lebo čakáte, aký moment si útočníci vyberú. Následná deštrukcia vyzerá dobre, hoci neohúri. Ale pešiaci prezident-ochrankár vhodne lavírujú medzi nástrahami Londýna, hľadajú útočisko a odrážajú ďalšie vlny. Barkáví chce popraviť Ashera na YouTube a on si predstavuje inú smrť. Vopred daný časový limit vlastne nahráva vyzneniu akcie takmer v reálnom čase.

Sú tu pútavé zábery ako havária helikoptéry i dobré momenty (od čias Safe House sa dobre vyznáme v CIA terminológii). Je tu priestor pre zradu, pátranie a boj s časom. Finále je vygradované a hoci je dostatočne ohlušujúce, málinko stráca pozornosť – no vyťahuje efektné eso v podobe snímania akcie a la videoherné cover-shooter akcie. Kto hral Gears of War, bude sa cítiť ako doma. Čo znamená aj pochvalu pre dobrú kameru, ktorá sa drží hrdinov ako kliešť. Zaberá aj muzika Trevora Morissa, ktorý nazvučil minulý útok na Biely dom.

Londýn v plameňoch Londýn v plameňoch

Dobre zvolení herci vo vedľajších úlohách (nielen Morgan Freeman, ale aj tri dámy v akcii či domácej pôde) dopĺňajú kvalitne využité mená a šikovný casting. Iste, samotný režisér už nie je taký istý ako minule Antoine Fuqua, no snaží sa udržať všetky funkčné elementy: je tu napätie, dobrá miera akcie, nikde sa nezdržiava a ani civilné scény nie sú úplne márne. Keď prezident Asher vysvetľuje ako sa venovať výchove syna, nie je to redundantný moment – a vyznie oveľa lepšie ako o lekcie, čo dáva Moja tučná grécka svadba 2 vo vedľajšej sále.

Iste, môžete si povedať, že prezident v ohrození vypotí aj životné múdro. Ale vstane, berie kvér a ide do akcie. Budete sa baviť a ak film zarobí, hodil by sa parádny záver trilógie.

London Has Fallen (UK/USA/Bulharsko, 2016, 99 min.)
Réžia: Babak Najafi. Hrajú: Gerard Butler, Aaron Eckhart, Morgan Freeman