ZOOTROPOLIS

ZOOTROPOLIS

8.0

Disney prináša sofistikovaný príbeh, nie iba typickú rozprávku o zvieratkách. Celá rodina nájde široký presah, viaceré témy a množstvo inteligentne vložených kultúrnych odkazov. Takto sa robia animáky!

Zootropolis je unikátna metropola zložena z tucta rozličných štvrtí (snežná, púštna, daždivá, prales) a vedie jasným prísľubom, že tu všetky cicavce spolunažívajú bez konfliktov. Každý si môže splniť svoj sen a stať sa kým chce. Judy Hoppsová sa od malička snažila stať policajtkou a hoci na tréningu hneď neexcelovala, postupne sa dokázala presadiť v ročníku a za odmenu putuje rovno do zóny 1, samotného centra Zootropolisu. Čaká ju tu veľká úloha, len sa musí etablovať medzi kolegovcami či prísnym šéfom – a postupne začína pátrať na záhade zmiznutých zvierat...

Už aj pri disneyovke platí: čím menej viete, tým lepšie. Úžasne poskladaný scenár Zootropolisu totiž po skečoidnej ukážke prináša nečakaný plný obsahový zážitok. Prvá tretina až po príchod a prvý deň v Zootropolise síce mapuje typickú cestu hrdinky za svojím snom (príručka v detstve, tvrdý školský dril až po promóciu), ale už aj tá je vhodne poskladaná, nápadito zostrihaná a celkovo zábavná. Vstup do Zootropolisu je maximálne efektná sekvencia, kde vám padne sánka a zamýšľate sa, kto, prečo, ako tento svet postavil, aby všetky časti na seba takto nadväzovali. Ale to najlepšie ešte len prichádza.

Zootropolis Zootropolis

Druhá tretina je skvost za plných desať bodov, funguje ako parádne natočený film o vyšetrovaní. Judy sleduje stopy na vlastnú päsť, získa nečakaného parťáka Nicka (je lišiak a tí zajačiky moc nemusia, resp...), nájdu podozrivých, dostanú sa na záhadné miesta. Druhá tretina je variabilná, každých pár minut sa dostávame ďalej a netušíme, k čomu vyšetrovanie smeruje. Kto ťahá za nikty? Typický zloduch v prestrojení, organizácia či zlá firma? Netušíte ani po skončení aktu číslo dva, ale narazíte na skvostné druhy ako dopravný úrad (ahááááá, preto to na úradoch chodí pomaly?), mafiánsku famíliu aj s nevestou či bizarné kúpele, kde sa zvieratá promenádujú nahé.

Práve druhá tretina ukazuje všetky silné stránky Zootropolisu. Nielen vyšetrovanie, ale koexistenciu všetkých druhov, personifikáciu rôznych vlastností v zvieracej ríši, ale súčasne aj vážnejšie témy ako rasizmus alebo predsudky. Zootropolis je zaujímavý ekosystém: predátori i bývala korisť dokážu spolu síce fungovať, ale stále je tu priestor pre silnejších a slabších, zločincov, podvody či politiku. Akoby jedno spoločenské víťazstvo ešte neurčovalo automaticky rad ďalších: stále sa môže objaviť niekto, kto sa pokúsi rozbiť cennú rovnováhu, zvrátiť systém vo vlastný prospech atď.

Zootropolis Zootropolis

Finálna tretina je síce dobrá, ale po výbornej druhej už pôsobí skôr ako zbrklé vyústenie a nemá takú dychberúce rozprávanie, udalosti či vyústenie. Azda je to daň aj za to, že scenáristi nás strašne dlhý čas napínajú, kto by mohol stáť za všetkými záhadami a machináciami až nás výsledok vlastne toľko neuspokojí, lebo si povieme: aha, veď to mohlo (a niektorým aj bude) byť jasné oveľa skôr. Platí tu presne to čo pri iných filmoch s veľkou pointou: kým ju neviete, pôsobia luxusnejšie ako po odhalení.

Detskí diváci budú nadšení z milých zvieratiek, malých scén a gagov, dospelí dostanú výdatnú dávku tém, paródie klasík (Krstný otec, Čínska štvrť) a iróniu zo života metropoly. Ide o vyvážený celok, rovnomerne sa baví celá rodina. Slovenský dabing na čele s Dominikou Žiaranovou je výborne poskladaný a zrežírovaný.

Zootropolis je pozitívné prekvapenie a dôkaz, že Disney je na koni a má silný scenár, top animáciu a nových milých hrdinov. Je to už viac ako iba animák, cenný film vôbec.

Zootopia (USA, 2016, 108 min.)
Réžia: Byron Howard, Rich Moore, Jared Bush. Hrajú v slovenskom znení: Dominika Žiaranová (Judy Hoppsová), Tomáš Palonder (Nick Wilde), Jozef Švoňavský (Náčelník Bogo), Dominika Zeleníková (Bellwetherová), Michal Rovňák (Clawhauser), Ľudmila Mandžárová (Bonnie Hoppsová), Peter Kollárik (Stu Hopps), Lukáš Latinák (Yax), Matej Landl (Starosta Levoslav), Ľubiva Očková – Konrádová (Pani Vydrová), Peter Krajčovič (Duke Lasica), Jana Lieskovská (Gazelle), Peter Šimun (Flash), Juraj Černý (réžia)…

autor Michal Korec 3.3.2016
8.0
8.1