Kino recenzia > Deadpool
Free State of Jones
Junction 48
Bacalaureat
Inferno

DEADPOOL

Kto trošku fušuje do komiksových filmov, vie, že Deadpool nemohol dlhé roky vzniknúť. A 15 rokov po prvých X-Menoch sa stal malý hollywoodsky zázrak, že Fox azda v snahe rozšíriť vlastné ...

Kto trošku fušuje do komiksových filmov, vie, že Deadpool nemohol dlhé roky vzniknúť. A 15 rokov po prvých X-Menoch sa stal malý hollywoodsky zázrak, že Fox azda v snahe rozšíriť vlastné Marvel univerzum (majú iba X-Menov) dal dosť peňazí chlapíkovi, ktorý mohol Deadpoola natočiť verne jeho predlohe. Áno, postava sa objavila v X-Men Origins, vyšla videohra a potom malá scéna s brutálnou naháňačkou – a teraz dorazil film, natiahol to isté na 110 minút a je hravý, zábavny a celkom svieži.

Znalcom netreba Deadpoola predstavovať, ale našincom áno: je to neuveriteľne sprostý, samoľúby, ale odhodlaný bojovník. Kedysi fachčal v špeciálnych jednotkách, potom sa kvôli správaniu stal malým zloduchom, aby naháňal väčších a za prašule im dal lekcie. Našiel si štetku, buchol sa do nej a jedny Vianoce nadobudol pocit, že možno aj pre grázla ako on zazvoní svadobný zvon a happy-end. No do života vtrhla rakovina, neznámy chlapík s prísľubom lieku i nových schopností a zrazu leží (ešte) Wade Wilson v továrni, kde mu britská držka znetvorí tvár a on sľubuje pomstu i návrat k drahej.

Áno, podľa deja klasický „komiksový origin“ film. A jeden z najlepších. Potenciál Deadpoola využíva absolútne od úvodných titulkov, kde hrá podozrivý song a namiesto mien prídu označenia ako chlapík s britským prízvukom, tupý sráč, tí, čo to vedú atď. Autori solia jeden „deadpoolovský“ vtip za druhým. Deadpool je pojem, osobnosť, má vlastný štýl humoru, fungovania v Marvel univerze a film sa mu správne podriadil. Je to jeho kinomrcha! Neprekvapivo, trailery i kampaň nahrávali jeho egu.

Toľko vecí funguje inak – a pre žáner iba dobre. Napríklad nechronologické rozprávanie, ktoré hneď sype pôvodnú naháňačku v 15-minútovej dĺžke a potom odskakuje do minulosti sekať flashbacky. Po polhodine pochopíte, že film väčšinu času skáče medzi dvomi líniami a je to pútavé sledovanie a nie ďalší origin, ako niekto zmení z ničúra na hrdinu. Pozor, Deadpool ani nechce byť hrdina a je krásne sledovať, ako sa vzopiera označeniu, systému a X-Men univerzu (výborná línia, ako Colossus nechce nechať jeho šarapatu napospas uliciam – a nechýba ani Xavierova Akadémia).

Akčné scény sú parádne a brutálne strihané. Doslova. Deadpool sa vyžíva v násilí, čistých zásahoch, aj useknutých končatín a najlepšie lietajúcich gebuliach. Čistý komiks s litrami krvi ožíva na plátne v top strihu, kamere i dobrej hudbe Junkie XL. Úvod je skvelý a finále obrovské, nie iba boj na férovku, ale angažujú sa aj ďalší mutanti. S dobrým zvukom vás čaká silný zážitok, hoci osobne ma nábeh na finále už máličko nudil. Ale záver je super!

Keď si myslíte, že to bude akčná komiksová groteska, deje sa niečo nečakané i vzácne. Autorom sa podarilo skĺbiť Deadpoolov originálny charakter a kvalitne zrežírovanú akciu a vložili sem regulárne emócie ako smútok i lásku. Každá scéna, kde sa po ohlásení rakoviny Wade Wilson odhodlá bojovať vážne ako iný filmový hrdina s choroboiu, je natočená citlivo a na moment sú frky preč. Funguje to naplno, takže debutujúci Tim Miller zázrakom spojil drzú postavu s nečakaným filmovým presahom.

Ryan Reynolds potvrdil, že nikto v Hollywoode nemôže hrať Deadpoola s takou gráciou. Nový kuriér Ed Skrein je solídny záporak, Gina Carano zapadla a nové objavy ako Brianna Hildebrand sa ujali.

Deadpool je originálny hrdina a potrpí si na originálne spracovanie – dostal ho na mieru. Zabudnite na Ant-Manov, Avengerov 2...  od Strážcov galaxie tu nebol taký dobrý Marvel.

Deadpool (USA/Kanada, 2016, 108 min.)