AGENTI DEMENTI: SILA VRACIA ÚDER

AGENTI DEMENTI: SILA VRACIA ÚDER

4.0

O filme Agenti dementi ste už na Kineme raz počuli, ak patríte medzi našich prvých čitateľov. V roku 2003 prišla do kín komédia taká tupá, že sme ju pasovali pomaly za najhorší film v roku a napálili jej nulu. To boli časy, kedy nám systém pomaly dovolil ísť do mínusu. Nebudem klamať – k filmu som sa nevrátil a keď vidím po tucte rokov ten názov znova... Ale objektívne, Agenti dementi vychádzajú z bláznivého španielskeho komiksu a treba k nim pristupovať inak. Čo fatálne nevyšlo v hranej forme, lebo dvaja herci sa pasovali za blbov a dabing ich snaženie dorazil, to môže v animáku vypáliť inak.

Mortadelo a Filemón sú veľmi zvláštni agenti T.I.A. (tajnej vládnej agentúry) a zapletú sa do chytania veľkého zločinca Jimmyho. Ten však súčasne šlohne dôležité plány z T.I.A. ústredia a tak sa nesúrodá dvojica dostáva do akcie. Navyše z väzenia utiekol nebezpečný kriminálnik Tronchamulas a brúsi si zuby na Filemóna – pomsta zo zatknutia v minulosti. Je o čo bojovať – a do akcie sa pripletú aj ženy!

Áno, animovaná forma Mortadelovi a Filemónovi sedí viac ako hraná, to treba uznať. Aj scenár je vypilovaný, snaží sa byť náramne bohatý a parodovať veľa tém. No buď nám nesedí iná španielska nátura alebo je to neznalosť komiksu, ale napriek množstvu obsahu mi duo pripadá nudné a ich trampoty nedokážu osloviť srdce fanúšika filmov o agentoch či ich paródií. Možno sme zhýčkaní po minulom roku, kedy Kingsmen i Špión ukázali veľa – zákonite musím porovnať agentov dementov s touto produkciou, no je to ťažké...

Agenti Dementi: Sila vracia úder Agenti Dementi: Sila vracia úder

Tajné plány, naháňanie zločincov, infiltrácia do bezpečných území, pomsta či nevyrovnané účty sú síce osvedčené ingrediencie, ale sledujete ich skôr z donútenia ako plezíru. Dvojica nie je totiž veľmi zaujímavá a ich dementné správanie vás rýchlo omrzí – a pritom na ňom je postavené gro humoru. Je to ešte väčší problém smerom k detskému divákovi, ktorý asi nemá napozerané bondovky či Ethana Hunta a potom sa nebude mať na čom baviť. Vlastne áno, že jeden agent má dva vlasy a toľko trablov, omylov či prešľapov sa na nich valí, až sa v tej absurdite občas chechtnete. Áno, sú tu bizarné nápady od profesora Bacteria (napríklad idea o nápoja, čo mení myšlienky ľudí na opačné stvorenia ako chcú byť). Ale väčšinou sa majú baviť dospelí na žánrových narážkach ako deti – tie prídu skôr do počtu.

Tym pádom nefunguje ani cielene na celú rodinu, lebo zatiaľ čo dospeláci sa pokúsia baviť (no rýchlo narazia, lebo dementi skrátka nie sú zábavní), deti sa budú po polovici filmu asi nudiť. Tých narážok na fungovanie agentúry (šéf sa obklopuje bohatstvom, agenti sú na konci reťazca), ženské elementy (ktorá má na koho zálusk či naopak) a agentov v teréne je veľa, ale čím ďalej, tým skôr krútite hlavou, aké sú nesúrodé a že to vlastne nie je vôbec zábavné.

Ako animák sa snaží nasadiť rýchle tempo a pôsobiť kladne na diváka, ale tým dementom sa ťažko držia palce, čo je predpoklad pre tatkov so synmi v sále. No pýtických poznámok a hrubozrnného humoru tu nájdete veľa. Nie, nie, toto nie je cesta pre agentov dementov – kvalita a sila predlohy sa do kvalitného filmu nedostala ani na tento pokus. Možno za to môže zhodný režisér, Javier Fesser sa síce zlepšil, ale tretiu šancu by som mu už nedával.

Mortadelo y Filemón contra Jimmy el Cachondo (Španielsko, 2014, 91 min.)
Réžia: Javier Fesser. Scenár: Javier Fesser. Hrajú v slovenskom znení: Miroslav Trnavský, Juraj Predmerský, Peter Rúfus, René Jankovič, Ondrej Kaprálik, Dušan Tarageľ, Gregor Hološka, Zuzana Šebová, Martina Dolna, Juraj Baláž, Ivan Vojtek ml.

autor Michal Korec 8.2.2016
4.0
-