Kino recenzia > Už teraz mi chýbaš
Bacalaureat
Inferno
Rodinný film
Toni Erdmann

UŽ TERAZ MI CHÝBAŠ

Nakrútiť film o smrteľnej chorobe, ktorá neočakávane vtrhne do spokojného života hrdinky a prevráti ho naruby, si vyžaduje dávku odvahy. Je to totiž ošúchaný námet, ktorý sa vyskytol v desiatkach ...

"Bol som dojatý a uplakaný – a to som muž." "Jeden z najsmutnejších, ale najzábavnejších filmov, aké som kedy videl." "Citová dráma sústredená na predstavenie žien." To sú citácie iba troch z početných zahraničných internetových ohlasov na film Už teraz mi chýbaš, na vzniku ktorého sa podieľali dve ženy: autorka scenára, britská herečka a spisovateľka Morwenna Banks, a americká režisérka, pôvodným povolaním architektka, realizátorka prvého dielu twilight ságy Súmrak Catherine Hardwicke, ktoré si do svojho spoločného diela vybrali silnú ženskú hereckú zostavu: Drew Barrymore, Toni Collette a Jacqueline Bisset.

Nakrútiť film o smrteľnej chorobe, ktorá neočakávane vtrhne do spokojného života hrdinky a prevráti ho naruby, si vyžaduje dávku odvahy. Je to totiž ošúchaný námet, ktorý sa vyskytol v desiatkach umeleckých diel a zvádza k schéme v jeho stvárnení. Autorky snímky Už teraz mi chýbaš, čo je obľúbená fráza hrdiniek pri bežnom lúčení, sa rozhodli túto frekventovanú tému ozvláštniť troma spôsobmi: sledovať priebeh choroby realisticky (vrátane naturalistických detailov), vyhýbať sa sentimentalite a citovému vydieraniu prostredníctvom suchého až čierneho humoru, a predovšetkým sústrediť sa na odraz zlomovej životnej situácie v priateľstve dvoch nerozlučných priateliek.

Vznik a priebeh tohto priateľstva až do vzniku choroby je vo filme zaznamenaný len telegraficky, prostredníctvom rýchlo letiacich rokov a klipov z ich spoločných zážitkov – školských rokov, prvých lások, početných žúrov, z čoho sa dá ľahko vydedukovať, že to boli „parťáčky“ z flámov, ale už ťažšie, na akých základoch sa ich priateľstvo rozvíja, čo každej z nich dáva, prečo sa Jess tak ochotne podriaďuje všetkým vrtochom rozmarnej Milly. Tento vzťah sa nezmení ani vtedy, keď si každá z nich zariadi vlastný život.

Jess (Drew Barrymore) býva so svojím priateľom Jagom (Paddy Considine) na bohémskom hausbóte zakotvenom v srdci Londýna a túži po dieťati. Milly (Toni Collette) je vydatá za hudobníka Kita (Dominic Cooper), má dve deti, o ktoré sa stará aj jej matka, bývalá herečka Miranda (Jacqueline Bisset), a finančne je dostatočne zabezpečená na to, aby si mohla splniť každé želanie. Obe rodiny sú akoby oddelené od ostatného sveta, nevidíme ich v pracovnom procese ani vo väčšej spoločnosti, sústreďujú sa len na seba a svoje skutočné či domnelé problémy. Akoby ich autorky filmu vypreparovali a skúmali pod mikroskopom, predovšetkým Milly, v ktorej choroba a následná drastická liečba aktivizujú nielen dobré, ale najmä zlé, nesympatické vlastnosti.

Film Už teraz mi chýbaš stojí na prvotriednych hereckých výkonoch dvoch ústredných hrdiniek, ktoré sú rozdielnymi typmi i charaktermi, a možno práve to ich drží spolu. Ťažšiu úlohu mala podľa môjho názoru Drew Barrymore (Blended), ktorá sa takmer celý čas pohybuje v jedinej polohe. Jess hrá ako pokojnú, vyrovnanú mladú ženu so zmyslom pre humor a schopnosťou adekvátne riešiť všetky, aj nepredvídané životné peripetie. Je priam kvintesenciou priateľky, akú by si želal každý z nás, psychológ by možno povedal, že sa správa presne podľa príručiek.

Toni Collette (Malá Miss Sunshine) prechádza v postave Milly väčším vývinovým oblúkom, daným priebehom choroby, má väčší priestor na vyjadrenie rozličných emocionálnych polôh, ale aj veľkého pomocníka v premenlivej vizáži, podporujúcej jej vnútornú premenu z bezohľadnej, arogantnej egoistky na zmierenú trosku, uvedomujúcu si svoje chyby i limity.

Jacqueline Bisset (Domino) ako mladistvá Millina matka je síce v tieni oboch priateliek a sústreďuje sa najmä na svoju hereckú kariéru, ale v istých okamihoch presvedčivo vyjadruje, hoci nie vždy vhodnými prostriedkami, aj lásku k dcére a obavy o ňu.

Kamera Elliota Davisa (Legendy z Dogtownu), mapujúca exkluzívne prostredie a nálady zrkadliace sa v tvárach protagonistiek, dynamický, v úvode až klipovitý strih Phillipa J. Bartella (Dear White People) a príťažlivá hudba Harryho Gregsona-Williamsa (Marťan), vracajúca hrdinky do čias bezstarostnej mladosti, prispeli k celkovo dobrému pocitu z tohto (miestami viac hollywoodskeho ako anglického) dojímavého filmu, ktorý pomerne úspešne skĺbil drámu s romantikou, tragédiu s komikou, chorobu s priateľstvom a v podtexte upozornil na dôležitosť takých zdanlivo obyčajných vecí, ako je domov, rodina a zdravie.

Prevzaté z Filmpress.sk

Miss You Already (UK, 2015, 112 min.)
Réžia: Catherine Hardwicke. Scenár: Morwenna Banks. Hrajú: Drew Barrymore, Toni Collette, Dominic Cooper, Paddy Considine, Tyson Ritter, Frances De La Tour, Jacqueline Bisset a i.