UŽ TERAZ MI CHÝBAŠ

UŽ TERAZ MI CHÝBAŠ

5.0

"Bol som dojatý a uplakaný – a to som muž." "Jeden z najsmutnejších, ale najzábavnejších filmov, aké som kedy videl." "Citová dráma sústredená na predstavenie žien." To sú citácie iba troch z početných zahraničných internetových ohlasov na film Už teraz mi chýbaš, na vzniku ktorého sa podieľali dve ženy: autorka scenára, britská herečka a spisovateľka Morwenna Banks, a americká režisérka, pôvodným povolaním architektka, realizátorka prvého dielu twilight ságy Súmrak Catherine Hardwicke, ktoré si do svojho spoločného diela vybrali silnú ženskú hereckú zostavu: Drew Barrymore, Toni Collette a Jacqueline Bisset.

Nakrútiť film o smrteľnej chorobe, ktorá neočakávane vtrhne do spokojného života hrdinky a prevráti ho naruby, si vyžaduje dávku odvahy. Je to totiž ošúchaný námet, ktorý sa vyskytol v desiatkach umeleckých diel a zvádza k schéme v jeho stvárnení. Autorky snímky Už teraz mi chýbaš, čo je obľúbená fráza hrdiniek pri bežnom lúčení, sa rozhodli túto frekventovanú tému ozvláštniť troma spôsobmi: sledovať priebeh choroby realisticky (vrátane naturalistických detailov), vyhýbať sa sentimentalite a citovému vydieraniu prostredníctvom suchého až čierneho humoru, a predovšetkým sústrediť sa na odraz zlomovej životnej situácie v priateľstve dvoch nerozlučných priateliek.

Vznik a priebeh tohto priateľstva až do vzniku choroby je vo filme zaznamenaný len telegraficky, prostredníctvom rýchlo letiacich rokov a klipov z ich spoločných zážitkov – školských rokov, prvých lások, početných žúrov, z čoho sa dá ľahko vydedukovať, že to boli „parťáčky“ z flámov, ale už ťažšie, na akých základoch sa ich priateľstvo rozvíja, čo každej z nich dáva, prečo sa Jess tak ochotne podriaďuje všetkým vrtochom rozmarnej Milly. Tento vzťah sa nezmení ani vtedy, keď si každá z nich zariadi vlastný život.

Jess (Drew Barrymore) býva so svojím priateľom Jagom (Paddy Considine) na bohémskom hausbóte zakotvenom v srdci Londýna a túži po dieťati. Milly (Toni Collette) je vydatá za hudobníka Kita (Dominic Cooper), má dve deti, o ktoré sa stará aj jej matka, bývalá herečka Miranda (Jacqueline Bisset), a finančne je dostatočne zabezpečená na to, aby si mohla splniť každé želanie. Obe rodiny sú akoby oddelené od ostatného sveta, nevidíme ich v pracovnom procese ani vo väčšej spoločnosti, sústreďujú sa len na seba a svoje skutočné či domnelé problémy. Akoby ich autorky filmu vypreparovali a skúmali pod mikroskopom, predovšetkým Milly, v ktorej choroba a následná drastická liečba aktivizujú nielen dobré, ale najmä zlé, nesympatické vlastnosti.

Už teraz mi chýbaš Už teraz mi chýbaš

Film Už teraz mi chýbaš stojí na prvotriednych hereckých výkonoch dvoch ústredných hrdiniek, ktoré sú rozdielnymi typmi i charaktermi, a možno práve to ich drží spolu. Ťažšiu úlohu mala podľa môjho názoru Drew Barrymore (Blended), ktorá sa takmer celý čas pohybuje v jedinej polohe. Jess hrá ako pokojnú, vyrovnanú mladú ženu so zmyslom pre humor a schopnosťou adekvátne riešiť všetky, aj nepredvídané životné peripetie. Je priam kvintesenciou priateľky, akú by si želal každý z nás, psychológ by možno povedal, že sa správa presne podľa príručiek.

Toni Collette (Malá Miss Sunshine) prechádza v postave Milly väčším vývinovým oblúkom, daným priebehom choroby, má väčší priestor na vyjadrenie rozličných emocionálnych polôh, ale aj veľkého pomocníka v premenlivej vizáži, podporujúcej jej vnútornú premenu z bezohľadnej, arogantnej egoistky na zmierenú trosku, uvedomujúcu si svoje chyby i limity.

Jacqueline Bisset (Domino) ako mladistvá Millina matka je síce v tieni oboch priateliek a sústreďuje sa najmä na svoju hereckú kariéru, ale v istých okamihoch presvedčivo vyjadruje, hoci nie vždy vhodnými prostriedkami, aj lásku k dcére a obavy o ňu.

Už teraz mi chýbaš Už teraz mi chýbaš

Kamera Elliota Davisa (Legendy z Dogtownu), mapujúca exkluzívne prostredie a nálady zrkadliace sa v tvárach protagonistiek, dynamický, v úvode až klipovitý strih Phillipa J. Bartella (Dear White People) a príťažlivá hudba Harryho Gregsona-Williamsa (Marťan), vracajúca hrdinky do čias bezstarostnej mladosti, prispeli k celkovo dobrému pocitu z tohto (miestami viac hollywoodskeho ako anglického) dojímavého filmu, ktorý pomerne úspešne skĺbil drámu s romantikou, tragédiu s komikou, chorobu s priateľstvom a v podtexte upozornil na dôležitosť takých zdanlivo obyčajných vecí, ako je domov, rodina a zdravie.

Prevzaté z Filmpress.sk

Miss You Already (UK, 2015, 112 min.)
Réžia: Catherine Hardwicke. Scenár: Morwenna Banks. Hrajú: Drew Barrymore, Toni Collette, Dominic Cooper, Paddy Considine, Tyson Ritter, Frances De La Tour, Jacqueline Bisset a i.