STÁVKA NA NEISTOTU

STÁVKA NA NEISTOTU

10

Michael Lewis píše špičkové knihy. Ako sa žena v domácnosti ujme milého obrovského chlapca. O baseballe a nezabudnuteľnej sérii vyhratých zápasov Billyho Beana, ktorý vymenil klasický ťah na talenty za matematické analýzy kompaktnosti tímu. A najnovšie o hypotekárnej kríze, ktorá odpálila Lehmann Brothers do krachu a odštartovala novú ekonomickú krízu vo svete. Keď sa spojí skvelá predloha s výborným režisérom, vznikajú nezabudnuteľné filmy ako Stávka na istotu. Len Adam McKay doteraz točil komédie s Willom Ferrellom a nie ambiciózne kúsky...

V roku 2005 prišlo niekoľko chlapíkov so zaujímavou teóriou. Hypotekárny trh krachne do pár rokov, rodiny prídu o svoje byty i domy, padne aj veľká banka a celá bublina, ktorá sa tvorí už roky, spľasne neskutočne rýchlo. Niektorí odvážlivci sa rozhodli staviť na tú možnosť obrovské prachy, ktoré banky radi zhrabli, lebo neverili, že sa niekto odhodlá spochybniť jeden z najpevnejších finančných trhov v USA. Michael Burry vložil peniaze od investorov, Jared Vennett presvedčil skupinu okolo Marka Bauma a Ben Rickert pomohol dvom začínajúcim chalanom, ktorí cítili príležitosť. Zhodou okolností sa niekoľkým skupinám podarilo postupovať podobným smerom – a čakali, kým sa jedného dňa systém prevalí a trh zletí nadol ako poznáme z titulkov novín roka 2008...

Na filmoch môžete obdivovať množstvo vlastností. Jednou z najlepších je ich aktuálnosť, schopnosť zachytiť istú dobu a potom o nej podať svedectvo na niekoľko generácii vopred. Vďaka nej sa môžete na chvíľu cítiť presne ako v danom roku. 2009: Lietam v tom zachytil vlnu prepúšťania vo výbornej dráme „vyhadzovačov“ dvoch generácií. 1998: Láska cez internet ukáže, ako sa pár do seba zahľadí cez e-maily. Stávka na istotu sa síce neodohráva v aktuálnom roku, ale paralely i spojitosť s aktuálnou situáciou na finančnom trhu môžu rezonovať aj o 10 či 30 rokov. Nehovoriac o skvelom epilógu, ktorý sa do súčasnosti katapultuje znamenite.

Stávka na neistotu nie je pre každého (Slováka). Ani bežný študent EUBA nemusí ovládať spleť pojmov, nie to ešte bežný zákazník banky, čo sa aktuálne zaviazal na 30 rokov hypotéky a má zrazu spoločné s hrdinami viac ako si myslí. Lewis do predlohy vložil veľké množstvo finančných termínov, v ktorých sa po pár minútach prestávate orientovať, ale sú esenciálne pre pochopenie celého systému i prečo si niekoľkí protagonisti myslia, že krachne. Našťastie McKay sympatizuje s našincami v sále, takže zvolil fantastickú cestu vysvetľovania termínov cez šikovne strihané epizódy celebrít, ktoré vám vo vani, v kuchyni či pri hazardnom stole vysvetlia na iných príkladoch, čo sa deje na pozadí bánk a hypoték. Je to efektívny a pútavý režisérsky nápad, ktorý pomáha pochopiť či utvrdiť si vlastné tipy.

Stávka na neistotu Stávka na neistotu

Náročná tematika však nelimituje rýchle tempo 130-minútovej brilantnosti. Hoci sa Stávka na neistotu tvári ako bežná konverzačná dráma/komédia, v skutočnosti je dravá a napínavá. Má skvelý strih, lebo McKay strieda pohľad na snaženie troch-štyroch skupín v istom čase a celý prvý akt skôr tápate v ich spoznávaní a triedení pováh či motivácií. Potom sa naplno rozbehne zápletka, odkrývate nitky systému ako v napínavom trileri a netrpezlivo čakáte na moment krachu. McKay vás naň pripravuje dlho ako hrdinov a keď príde, je to neskutočná katarzia, ktorá ešte oddiali vyústenie poslednej línie, čím vás režisér drží ako prikovaných do poslednej minúty. Vtedy sú termíny pre vás známe, ste pripravení „vychutnávať“ koniec, hoci ide o tragikomické vyústenie.

Stávke na istotu nechýba humor, napätie a chápem jeho zaradenie na Zlatých Glóboch medzi komédie. Smejem sa na jemných nuansách i drzých vtipoch (scény so striptérkou či maklérmi sú špičkové), vložkách s celebritami, hereckých výkonoch, malých situáciách i veľkých pointách. Čierny humor posúva systém do absurdistánu i na svetlo sveta. Návšteva ratingovej agentúry je reflexiou všetkého!

Stávka na neistotu Stávka na neistotu

Výborný obsah zvýrazňuje nielen bohatý soundtrack, ale aj výber hercov. Stávka na istotu je vzácna ukážka castingu a zaslúži si tie ceny, kde sa hodnotí výkon celého kolektívu. Niežeby Christian Bale jasne nevyčnieval ako Michael Burry alebo Steve Carrell neukázal ďalšiu vrstvu svojho herectva. Ale každý je presne obsadený do roly: Ryan Gosling ako rozprávač i Brad Pitt ako ostrieľaný radca. Až po poslednú striptérku, manželku či asistenta sú všetci precízne zvolení.

Stávka na istotu je mojím filmom roka 2015. Je to chameleón medzi žánrami, s vynikajúcim scenárom i nečakane dobrou réžiou chlapíka, čo doteraz točil bláznivé komédie a teraz podáva čierne svedectvo z Wall Streetu. Film, ktorý vás ponorí do tematiky, o ktorej asi neviete nič, ale odídete z neho obarení a poučení o tom, čo sa deje každý deň za oknami bánk či realitných agentúr. Je tu aktuálna výpoveď o systéme, ktorá vás môže znechutiť, osvietiť i pobaviť (a možno prehodnotiť, akú hypotéku ste si to zobrali). Je to filmový skvost, kde forma i obsah ladia – a najmä strih si zaslúži pozornosť. Na tomto filme presne pochopíte, ako sa filmový materiál dáva dokopy, aby vznikol excelentný celok.

PS – Ako už býva zvykom od roka 1998, môj najlepší film roka Oscara nevyhráva, ale aj tak Stávke držím palce.

The Big Short (USA, 2015, 130 min.)
Réžia: Adam McKay. Hrajú: Christian Bale, Steve Carell, Ryan Gosling…