Kino recenzia > Čierne duše
Free State of Jones
Junction 48
Bacalaureat
Inferno

ČIERNE DUŠE

Ako by vašu rodinu zmenilo, ak by sa jeden z jej členov stal prominentným zločineckým bossom? Kto by ho zatratil, kto obdivoval a kto možno len oportunisticky čakal, čo mu z toho, takpovediac ...

Ako by vašu rodinu zmenilo, ak by sa jeden z jej členov stal prominentným zločineckým bossom? Kto by ho zatratil, kto obdivoval a kto možno len oportunisticky čakal, čo mu z toho, takpovediac, „sypne“? Zabudnite na jednotu Puzových Corleonovcov. Rodina Carbone z taliansko-francúzskej drámy Čierne duše je z mäsa a kostí a každý z jej členov sa k mafiánskej histórii svojho mena stavia po svojom.

Najkontrastnejšie sú tieto rozdiely pri pohľade na troch bratov, aktuálne hlavy Carboneovskej rodiny. Rocco je umiernený a obozretný obchodník, Luigi sebavedomý bonviván zaslepený vlastnou slávou. A najstarší Luciano? Žije v rodnej dedine staromódnym statkárskym životom a snaží sa od narko-biznisu svojich bratov vehementne dištancovať. Jeho boj však pripomína boj s veternými mlynmi. Miestni darebáci neveria, že s bratmi nepaktuje a robia si z neho nedobrovoľného poslíčka. Vlastný dospievajúci syn Leo zase otcove zásady považuje za zbabelosť a túži pridať sa k životnému štýlu svojich strýkov. S nerozvážnou zbrklosťou, ktorá je jeho veku vlastná, sa chlapec rozhodne konať na vlastnú päsť. Jeho nočný útok na bar konkurenčnej rodiny však odštartuje lavínu udalostí, ktoré sa hádam ani nemôžu skončiť dobre...

Čierne duše, to je temný príbeh z prostredia organizovaného zločinu. Charakterizuje ho prekvapivo oddramatizované tempo, realistická plejáda kvalitne zahraných postáv (jednu z nich stvárnila, aj „slovenská Talianka“ Barbora Bobulová) a priam shakespearovsky tragické vyvrcholenie. Možno sa vám pri slovnom spojení „taliansky film o mafii“ bude zdať, že už vopred presne viete, čo od Čiernych duší môžete očakávať - a úvodné scény z „obchodných rokovaní“ vás v tom budú len utvrdzovať. Čierne duše ale napokon skôr, než do vnútorných mechanizmov ´Ndranghety (kalábrijskej odnože talianskeho podsvetia), ponúknu hĺbkový náhľad do vzťahov rodiny, nad ktorou visí z generácie na generáciu sa dediaci tieň pomsty, rivality a túžby po cti.

Násilie, okázalé podriadenie prísnej hierarchii a ďalšie poznávacie znamenia „gangsterky“ tu, samozrejme, taktiež zohrávajú svoju nezastupiteľnú úlohu. Režisér Francesco Munzi ich však odmieta glorifikovať a zobrazuje ich v celej ich šedi a provinčnosti. Napriek tomu prostredia ani charaktery, ktoré snímka ponúka určite nie sú nudné ani nesympatické. Práve naopak - hoci film v podstate funguje ako akási moralizujúca báj, jeho schematickosť práve toto triezve realistické spracovanie šikovne zakrýva.

Na druhej strane vám možno z toho istého dôvodu bude pri sledovaní Čiernych duší občas nejaká tá šťava či „drive“ chýbať. V konkurencii desiatok filmov s podobnou tematikou sa tiež v Čiernych dušiach len ťažko hľadá nejaká dychberúca originalita, hoci aj pohľad, ktorý ponúka, spracováva nadpriemerne dobre. Dej je v podstate pomerne riedky, čím síce dáva gentlemansky vyniknúť nuansám jednotlivých postáv a podmanivého prostredia talianskeho vidieka. No tie sa v úlohe hlavného ťahúňa filmu môžu pomerne rýchlo prejesť a začať tak pôsobiť trochu monotónne.

Z melanchólie vás však napokon i tak zaručene vytrhne vyhrotené finále, ktoré (hoci nepatrí k nejnepredvítaleľnejším) vynahradí tlmený tón filmu aj milovníkom veľkých drám a akcie.

Anime nere (Taliansko / Francúzsko, 2014, 103 min.)
Réžia: Francesco Munzi. Scenár: Francesco Munzi, Fabrizio Ruggirello, Maurizio Braucci. Hrajú: Marco Leonardi, Peppino Mazzotta, Fabrizio Ferracane, Anna Ferruzzo, Barbora Bobuľová, Giuseppe Fumo, Pasquale Romeo

2016-01-077.1.2016 | Hana Lippová

Dráma/Krimi
103 min