STRAIGHT OUTTA COMPTON

STRAIGHT OUTTA COMPTON

9.0

Pri Straight Outta Compton vznikajú tie distribučné premlky, s ktorými ako recenzenti bojujete. Film štartuje v USA, má skvelé kritiky, výbornú návštevnosť a spočiatku netušíte, akú má šancu na premietanie u nás. A motyka vystrelí, v pláne premiér sa objaví a návšteva kina je nevyhnutná. Toto je epická sága o vzniku gangster rapu v dĺžke dva a pol hodiny. Výborný kúsok F. Gary Graya, ktorý strieda snáď viac žánrov ako druhý Labyrint – a ako celok bravúrne zaberie.

Najprv vysvetlenie názvu, ktorý sa ani nikto nepokúša preložiť. Je to prvý album skupiny N.W.A. Compton je mesto v okrese Los Angeles, odkiaľ vyšlo veľa raperov. V roku 1986 tu prekvital crack, ťažký život i policajný teror. Easy-E fičal práve na drogách, no pochopil, že treba prešaltovať. Dr. Dre mixoval muziku, no nemal prachy na uživenie rodiny. Ice Cube písal texty v školskom buse, no nemal ich komu dať do songu. Zhodou okolností sa dali dokopy, aby vytvorili projekt reflektujúci ich životy, prostredie gangov a oslovili celé USA. N.W.A. bolo zoskupenie, ktoré si na vlastnej koži vyskúšalo policajné putá a rozhodlo sa podať sugestívnu správu krajine, ktorú volali domov. Splašili si manažéra, vydávali platne, zažili koncerty a vzostup, po ktorom prišiel aj pád i nové životné údery...

Straight Outta Compton je príliš ambiciózny projekt a vrstevnatý film, aby ste ho schovali do jednej žánrovej škatuľky. Nestačí napísať: je to o vzniku rapu. Alebo životopis troch chlapíkov zo susedstva. Nie je to iba autobiografia s rastom a poklesom slávnej osobnosti. A rovnako to nie je iba pohľad na život v Comptone, hoci nemá ďaleko od silného dokumentu. Je tu dráma a môžete roniť slzy v tých ťažkých chvíľach. Ale najviac budete prekvapení v prvých piatich minútach, keď F. Gary Gray točí jeden zásah pomaly ako vo svojom vynikajúcom trileri Vyjednávač. Áno, naháňačka z drogami tvorí silný kontrast s niektorými ďalšími scénami, ale s odstupom dvoch hodín sem náramne zapadne.

Straight Outta Compton Straight Outta Compton

Aby sme mohli počuť pár N.W.A songov a navštíviť ich koncerty, potrebujeme spoznať miesto, kde vyrastali a ktoré ich náramne inšpirovalo. A rovnako aj ľudí, ktorí ovplyvnili ich životy – spojenia i rozchody. Ľstiví manažéri, kamoši-gangstri, osudové ženy meniace motivácie. Drsný život na ulici vidíme najmä zo začiatku – o to lepšie nám padne pár nahrávacích chvíľ v štúdiu. No prídu kontrasty, o čom svedčí vynikajúca scéna počas nahrávania prvého albumu... Práve návštevy štúdia vnášajú istú ľahkosť a iskru do fungovania partie, hoci tam za dverami zúria trable.

Áno, N.W.A. sú reflexiou doby a v tomto smere pionieri, ktorí si odskákali veľa nielen svojím pričinením. Vznikajú tu morálne otázky – sú policajné zásahy opodstatnené alebo prehnané? Je tu priestor na slobodu prejavu, ktorá spomína streľbu, útoky fízlov a obmedzenia vo štvrti? Straight Outta Compton nekladie ľahké otázky – a hoci by ste hrdinom chceli držať palce vždy, občas sa bojíte. Neprešli už za pomyselnú hranu akceptácie?

V subžánri vzostupu a pádu má Compton tiež silnú pozíciu. Neustále otázky fungovania s manažérom vnášajú pocit neistoty – a azda viacerí tušia, že niečo sa začne diať, keď sa spomína label, istý album a vzniká rivalita či konkurencia. Na rozdiel od iných filmov nie je Compton taký jasný (s výnimkou pre detailných znalcov) – našinec ako ja môže byť v tomto smere nadšený a tipovať, čo sa môže stať a kto za koho kope. Tušíte, že každý sa môže osamostatniť, ale čo je za tým... uvidíte sami.

A F. Gary Gray ide silno po jednotlivých postávach a charakteroch. Aj neznalec do konca zistí, kto je kto, pochopí jeho motivácie i emócie vyžarované na plátne. Ambivalencia nejednej hviezdy a jasný pochod inej. Ku koncu navyše primieša životnú dráma, ktorá žmýka veľa. A o striedanie nálad tu nie je núdza, aby ste sa mohli usmiať, vyroniť slzu alebo sami vnútorne naštvať. V tomto smere pomáha silný casting – reálne postavy síce nečakajte, ale vybraní herci majú vynikajúco naštudovanú mimiku či štýl hlavných predlôh. Platí to pre Ice Cubea (ktorého si odohral jeho vlastný syn) i Dr. Dre. Akurát Paul Giamatti siahol po dobrej kreácii manažéra, ktorý zacítil šancu a nechcel sa jej vzdať.

Že je o dobrú hudbu postarané, na to môžete v kontexte filmu brať jed (zaznie viac ako 40 songov), ale Straight Outta Compton je aj špičkovo nakrútený: práca kamery, nálety na koncerty, spomalené zábery. Toto je azda najlepší film F. Gary Graya, má vynikajúcu atmosféru a top spracovanie témy. Nebude pre každého, ale kto sa ponorí... prekusne aj absenciu titulkov pri piesňach, ktoré sú kľúčové.

Straight Outta Compton (USA, 2015, 147 min.)
Réžia: F. Gary Gray. Scenár: Jonathan Herman, Andrea Berloff. Hrajú: O'Shea Jackson Jr., Corey Hawkins, Jason Mitchell

autor Michal Korec 21.9.2015