RYTMUS SÍDLISKOVÝ SEN

RYTMUS SÍDLISKOVÝ SEN

3.0

„Toto neni film, toto je život.“ Tak znie podtitul očakávanej snímky o najznámejšom a najsledovanejšom raperovi v našich zemepisných šírkach.

Toto nie je dokument, toto je reality šou. Aj tak by mohla vyzerať sebareflexívna poznámka tvorcov, ktorých snahou bolo priblížiť osobnosť Patrika Vrbovského. Ich pokus zachytiť autentický obraz často medializovaného hudobníka skĺzol do populistickej roviny žmýkania emócií a senzácií tam, kde nie sú. Rytmus je bohatá látka aj bez hromadenia a hyperbolizovania faktov z jeho života. Bulvarizácia posilnená skrytou kamerou a „šoukárskymi“ prekvapeniami, o ktoré sa autori často opierali, len uberá na dôveryhodnosti a presviedča o mediálnej skratkovitosti časozberného filmu.

Osem rokov zbierania materiálu, osem rokov kalkulu a osem rokov špekulácie prinieslo do kín film, ktorý nemožno zaradiť k výnimočným dokumentárnym snímkam súčasnej domácej tvorby. Subžáner hudobný dokument sa tu v kinoverzii naposledy objavil v podobe Hrany – 4 filmy o Marekovi Brezovskom. Je jasné, ktorý z dvojice filmov sa zapíše medzi výnimočné filmy slovenskej kinematografie. Amatérske prevedenie s maskou profesionality totiž robí z raperského objektu režiséra Mira Drobného ľahko zabudnuteľnú chiméru jednej hviezdy. A práve to by tvorcom nemali odpustiť jeho skalní fanúšikovia.

Rytmus sídliskový sen Rytmus sídliskový sen

Na pomedzí Rodinných prípadov a Smotánky sa totiž odvíja jeden zlý filmársky sen. A čo je horšie, po precitnutí sa divák ocitne v indickom slume najnižšej kasty, odkiaľ vzišli predkovia všetkých Rómov. Uprostred neho stojí Rytmus a snaží sa vyrovnať so svojím pôvodom. Lacný Slumdog Millionaire v slovenskom ponímaní bez najmenších pochýb prekročil hranicu gýča a diváka vťahuje do podivnej hry na city.

Rytmus rovnako ako mnoho iných z rozvrátených rodín nemal v detstve a v puberte na ružiach ustlané. Hoci matka bola bojovníčka a snažila sa začleniť syna z predchádzajúceho vzťahu do novej rodiny, rozdiely často vychádzali na povrch. Muzikantské gény zdedené po otcovi Rómovi a temperament po matke z neho však časom stvorili idol tínedžerov, ktorý si mnohí kladú za vzor. Vypracoval sa vďaka vlastnému úsiliu a čelil prekážkam, čo ho mohli stiahnuť na dno. Tvorcovia sondujú, ako sa vyrovnáva so svojimi traumami, ako si zo svojho pôvodu vybudoval silnú značku a na ich obhajobu treba vyzdvihnúť jedine priestor pre jeho vtipné, spontánne reakcie.

Pôvod a vzťahy v rodine sa stali základom dokumentu, ktorý len v obmedzenej forme načrtáva jeho hudobný vzostup. Práve ten mal predstavovať ústrednú líniu snímky a vzťahy mali len dokresľovať jeho hviezdny vývoj. Posadiť rapera na gauč, sledovať jeho reakcie a žmýkať z neho emócie nie je práve najšťastnejšie riešenie, ako priniesť divákovi pravdivý zážitok. Následkom toho sa z dokumentu stala elégia Patrika Vrbovského a zároveň podvratná óda na Rytmusa.

Rytmus sídliskový sen (SR, 2015, 90 min.)
Réžia: Miro Drobný. Scenár: Miro Drobný. Hrajú: Patrik Vrbovský, Vlasta Miezgová, Dara Rolins a ďalší...

autor Barbora Bačíková 23.8.2015