ANT-MAN

ANT-MAN

7.0

Marvelácka produkčná mašina fičí ďalej. Aj toto leto dostávame popri veľkej náloži (Avengers 2) aj niečo menšie, svieže. Nového hrdinu, iný kúsok univerza a aj štýl, ktorým je predstavený a zosobnený. Phase 2 nám končí – a kladie isté otázky do budúcnosti.

V roku 1989 sa Hank Pym dostal do sporu s ostatnými kolegami kvôli akejsi tajnej formule. Farebný roztok s úžasnými schopnosťami, o ktoré mali mnohí záujem. O 26 rokov neskôr sa Hank Pym už iba prizerá ako firma, ktorú založil, oznamuje veľkú vec: zmenšeného bojovníka na úrovni mravca. Má to byť globálny hit pre všetky vojnové konflikty a... Do toho sa z väzenia na slobodu dostáva Scott Lang, ktorý sa kedysi nabúral do veľkej korporácie. Keďže sa nedokáže zamestnať a chce sa starať o dcéru, zoberie fušku: vylúpiť sejf milionára, no nájde tam akurát zvláštny oblek. Objaví vlastnosti i poslanie: zabrániť zneužitiu podobnej zbrane vyvinutej firmou Cross Technologies. Ant-Man vyráža na misiu...

Nový film v sérii nesie prísľuby. Lojálni fanúšikovia ho otvorene vítajú, bežní návštevníci vzdychnú, že konečne niekto nový – a odlišný. Unikátna šanca zobrať drobného hrdinu a profilovať ho inak sa sčasti vydarila, no zvýrazňuje spôsob nakrúcania nových marveloviek. Menia sa na rodinné filmy a azda Disneyho vplyv začína byť silný... Alebo Ant-Mana zronila náročná produkcia a vyšmarený režisér?

Dejová zápletka nie je príliš hustá, naopak, patrí medzi najjednoduchšie v celom Marvel univerze; pri porovnaní s Thorom či Avengers vyjde ako jedna dvojepizódka. Má síce všetko potrebné pre rozvoj, ale príliš sa naň nesústredí. Všetky postavy sú vopred jasne profilované: toto je hrdina, tu zloduch, tam mentor, krásna dcéra, vtipná partia, dcérka a mizerný nevlastný otec (a navyše poliš!). Scenár v tomto smere neváha ani na chvíľu, ide skvelý autopilot a ničím neprekvapí. Ako sa pýtal asi 5-ročný chlapec po 20 minútach svojej mamy: "A teba to baví?" S minimom prekvapení je spätá prvá polovica.

Ant-Man Ant-Man

Dostaneme presne, čo očakávame, akurát to chvíľu trvá. Kým sa dostane Scott z väzenia, absolvujeme povinné scény (nedostupnosť dcérky, nutnosť zobrať džob, ísť s partiou) – ale Ant-Man má výhodu, že ich odľahčuje. Najprv inteligentnou lúpežou sejfu a samozrejme neskutočne vtipným monológom Michaela Penu o tom, ako sa k tejto fuške dostali. Čím ďalej Ant-Mana sledujete, tým skôr pochopíte, že podobne ako vlaňajší Strážcovia galaxie, aj tu stavili protagonisti na humor.

Netreba sa čudovať, po odskočení Edgara Wrighta sem nabehol Peyton Reed známy romantickými komédiami, takže skôr sa mu darí režírovať hercov, čo robia vtipy ako dramatické scény. Paul Rudd má svoj štýl humoru, ale rozbalí ho naplno až v druhej polovici, keď sa prestane trápiť. Michael Pena je top vizitka castingu a je vtipný neustále. Finálna scéna rozoberie vážnu akciu na atómy v prospech humoru a crazy momentov. Casting je dobrý, ale... Paul Rudd chce naplniť očakávania chudučkého hrdinu v kostýme a snaha byť vtipný funguje 50:50. Vedľajšie úlohy sú na tom lepšie (Douglas, Lilly), zloduch za veľa nestojí.

Na štartovací film trošku málo v prvej hodine; absentuje kus vážnosti či hrdinského pátosu. Dôvody, prečo začať držať Scottovi palce, zaťať sa do sedadla a prežiť akciu s ním. Výučba je zábavná, ubieha rýchlo, ale... akosi to nie je ono. 5-ročný sused po hodinke trefne komentuje: "Bude to trvať ešte dlho?"

Ant-Man Ant-Man

To najzaujímavejšie, kvôli čomu sem prídete, je miniatúrna akcia. Prvý raz sa prejaví po polhodine a je fajn vidieť zrazu pohľad na obrovský svet očami malého bojovníka. Aj v 3D. Každá scéna slúži prvotnému nápadu a snaží sa naplniť potenciál. Pravda, po čase sa začnú striedať akcie, kde je hrdina striedavo malý a veľký, čo má tiež isté čaro. Príde aj ovládanie iných mravcov mysľou – a ideí zrazu nie je málo. Film doskáče do svojho finále, ktoré je prekvapivo najbláznivejšou časťou a funguje tu všetko. Troška drámy, akcie, bizarné idey so zväčšovaním i zmenšovaním. Ako by ho nakrútil niekto iný, ako 90-minútový zvyšok. Za nevyrovnanosť môže azda štvorica scenáristov a príliš veľká snaha...

Ant-Man je štandardný zástupca marveloviek, stavil na ľahšiu akciu i vtip. Funguje, baví. V kontexte univerza má svoje miesto, o čom svedčí nejedna narážka na Avengers.

RECENZIU LUKÁŠA SLOVÁKA NÁJDETE TU!

Ant-Man (USA, 2015, 117 min.)