ŠIBENICE

ŠIBENICE

2.0

Pred Halloweenom 1993 mala na strednej škole predstavenie hra Šibenice, no stala sa nehoda: herec s lanom okolo krku skutočne zomrel. O 20 rokov neskôr skúšajú hru dnešní študenti a jeden z nich si všetko natáča. Zároveň dostane skvelý nápad: presvedčiť trápiaceho sa kamoša, aby v noci pred premiérou zdemolovali kulisy, lebo náhodou zistili, že škola je otvorená: cez dvere, čo sa nezamykajú, sa dostanú dnu. A tak sa štyria študenti ocitnú v tmavých chodbách a divadle – vzápätí sú uväznení a začnú bojovať o život, lebo čosi tu začína neborákov strašiť, naháňať a praje si ich smrť.

Producent Jason Blum je známy tým, že točí lacno. Na tom by nebolo nič zlé, keby boli výsledné horory dobré. Lenže Šibenice sú jedným z najhorších: trvá sotva 80 minút, pričom viac ako polovicu času chce budovať atmosféru a potom sa zvrtne na nudnú sériu ľakačiek a divných vyústení, ktoré asi ani nedávajú zmysel, no nestihnete si to ani overiť a už rolujú záverečné titulky.

Esenciálna info vopred: Šibenice sú ďalším zo série found-footage filmov. Už sme si mysleli, že žáner sa vyčerpal, koniec koncov, ani Paranormal Activity už nemajú úspech ako kedysi, ale štýl žije. Vlani sa prepašoval do sklamania V oku búrky, tento rok už úraduje znova v horore. Šibenice dostali dobrý nápad: necháme tínendžérov pobehovať v priestore, ktorý akože poznajú a potom začne útočiť desivé zlo. Alebo ako docieliť, že škola môže mať po zotmení úplne inú atmosféru ako počas vyučovania...

Found footage element je otravný pre mnohých divákov sám o sebe, ale tu ho autori povýšili na ešte horší vďaka neskutočne ukvákanému futbalistovi Ryanovi. Jeho voľba bola síce dobrá, lebo prakticky ťahá viac ako polovicu filmu tým, že neustále niečo komentuje, zveličuje, uťahuje si zo spolužiakov a dominuje prvým 45 minútam. Film sledujeme najmä z jeho pohľadu – ale ak sa s ním nestotožníte, ste mysľou na úteku (a niektorí aj doslova, lebo z premiéry cca 25 ľudí odišlo).

Šibenice Šibenice

Jeden otravný hrdina a found footage vám ešte nepokazí zážitok z hororu, veď ste sa prišli báť. Lenže na ľakačky si počkáte pekne dlho. Prvých 40 minút (viac ako polovica stopáže!) je vyplnená balastom: zoznamujete sa síce s hrdinami, divadelným krúžkom a rysuje sa partia na nočný prepad školy, ale to musíme vytrpieť dohadovanie, pobehovanie, otvorené zabuchnutia do spolužiačok a x iných tém. Hoci to žerie čas, paradoxne nie sú tieto momenty zle napísané a odohrané: iba ich je strašne veľa a bolo by lepšie zhutniť ich na 20-25 minút (lenže to by film nemal ani hodinu). V polovici filmu potrebujete vedieť iba jednu vec: koľko máme postáv a potenciálnych cieľov na obesenie či odkrágľovanie ďalej.

Neveľa. A čo je horšie, budovanie atmosféry a hororu ide filmu dosť ťažko. Neuveriteľné tmavé pľace navyše kamufluje aj výpadkom kamery, slabými batériami, roztraseným obrazom a inými finesami, ktoré sú síce zaujímavé z filmárskeho hľadiska, ale Šibenice si riadne uľahčujú aj to málo, čo majú ukázať. Kopu bafaníc ste videli v traileri, finálny produkt ich pár nových prinesie, ale celých 35 minút budete pobehovať po škole, nebudete vedieť, čo sa deje, iba s hrdinami dostávať ďalšie rany pod pás.

Šibenice Šibenice

Je to asi paradox, že sa tešíte 40 minút na hororovú časť, ktorá je oveľa slabšia ako tá nehororová, čo iba pripravuje scénu pre krvavé dianie. Áno, snímanie školy a sledovanie bizarného funguje z pohľadu prvej osoby, ale obsahová zložka je podcenená. Kopí sa tu kvantum náhod, už máte pocit, že by ste sa mohli dozvedieť o tom, čo sa na škole deje a zrazu prídu nečakané vyústenia. A koniec. Toto je chyba mnohých hororov posledných rokov: sú strašne nevyrovnané, po hodine nudy akože nasekajú pár kúskov zápletky, zamotajú, čo ste videli, nevysvetlia nič a sú spokojné, ako pekne vygradovali. Lenže čo z toho má divák, keď nevie pôvod zla, exekúcia a náznaky na konci sú skôr nevydareným vtipom? Finále je ambicióznejšie ako výsledný celok, ale nekonzistentné s celým filmom. Herecké výkony sú skromné – o všetkom svedčí fakt, že filmové postavy sa volajú rovnako ako mená hercov.

Šibenice ukazujú, že žáner found footage hororov potrebuje skončiť alebo dlhú pauzu. A Jason Blum nemá patent na každý horor, týmto prepálil všetky svoje doterajšie produkcie.

The Gallows (USA, 2015, 81 min.)
Réžia: Travis Cluff, Chris Lofing. Scenár: Travis Cluff, Chris Lofing. Hrajú: Reese Mishler, Pfeifer Brown, Ryan Shoos