TERMINÁTOR GENISYS

TERMINÁTOR GENISYS

6.0

Piaty Terminátor zapadá do modernej línie blockbustrov, ktoré oprašujú dvadsať- a viacročné látky. Slúži ako reštart série i vzdialené pokračovanie, chce osloviť veteránov a nových divákov, ale ani jedna skupina si ho v konečnom dôsledku nemusí vychutnať naplno.

V roku 2029 sa rysuje šanca poraziť nadobro Skynet, no ten má tajnú zbraň, ktorou môže zmeniť osud ľudstva. Výsledkom snaženia oboch strán je putujúci Kyle Reese do roku 1984, kde sa má stretnúť so Sarah Connor a chrániť ju. V tom čase už pobehuje po svete Terminator T-800 (alias Arnold), naháňa ho T-1000 (s ázijskou podobou). Chcú odvrátiť Súdny deň, resp. zvrhnúť Skynet pred jeho vznikom. Do toho má Kyle vízie, že sa má presunúť do roku 2017, lebo Skynet je akýsi Genisys.

Ak vám vyššie uvedený dejový popis nedáva príliš veľký zmysel, skúste čítať ešte raz, vyzbrojte sa trpezlivosťou a poďte do kina, kde vám scenáristi naložia viac zápletky a rôznych časových skokov (aj flashback do roka 1973). Alebo to môžete vzdať vopred, lebo Terminator: Genisys má na pomery dnešných blockbustrov dosť zamotaný dej, ktorý automaticky ráta s vašou znalosťou (aspoň) prvých dvoch dielov. Nevysvetľuje veľa pozadia, skáče rovno do svojho deja vyzbrojeného monológom, čo síce pár vecí vysvetlí, ale potom sa už venuje sebe. Minimálne potrebujete poznať mená a súvislosti: Sarah či Johnna Connorovci, dva typy Terminátorov a Kyle Reese sú absolútne minimum.

V tomto smere je zaujímavé sledovať, že Genisys bude náročný na pochopenie pre obe cieľovky. Noví diváci budú tápať ako málokedy, o tom niet pochýb, a keď sa začne skákať naprieč obdobiami, to sa budú zamýšľať aj znalci. Hoci základné ciele sú jasné (zničiť Skynet, odvrátiť Súdny deň), nové elementy sa k nim ťažko pripájajú a niekedy si lámete hlavu, čo sa deje. Dej je zamotaný, ťažký na pochopenie a čo je najhlbšie zistenie: ani nie vždy zaujímavý.

Terminátor Genisys Terminátor Genisys

Pri cestovaní v čase a alternatívnych líniách nám vznikajú paradoxy a vtipné situácie typu v jednom čase existujú dve verzie toho istého človeka alebo že syn je starší ako jeho matka atď. Ak bola séria doteraz relatívne pochopiteľná, po tejto časti asi nebude. Milovníci jednotky a dvojky môžu aspoň nachádzať mnohé odkazy na staré filmy: úvod v roku 1984 je takmer vernou kópiou, z dvojky prešla transformujúca T-1000 so všetkými priestrelmi či trikmi, čo je na jednej strane fajn pripomienka a na druhej si uvedomíte, že tvorcovia veľa nového nedoniesli.

Ale keď už príde nová akcia, Genisys nevyzerá na škodu. Pravda, intro je opäť veľmi tmavé a desiatky robotov sa mlátia s povstalcami, ale keď prídeme do roku 1984 či 2017, nájdu sa viaceré zaujímavé akcie. Morfujúci T-1000 nesklame a keď sa odpaľujú veľké továrne alebo komplexy, vyzerá to masívne. Najzábavnejšie ostala deštrukcia Golden Gate a scéna s helikoptérami.

A Terminator: Genisys sa podobne ako akčné bijáky 90. rokov snaží priniesť aj trošku humoru. Časť je opäť nostalgická, kedy má Arnold tasiť známe vety, ale tvorcovia pridali aj nové línie. Je to vhodné odľahčenie a podvedome čakáte, že Arnold s rakúskym prízvukom nesklame. Jeho výkon je klasika, oscarové momenty nie sú jeho doménou. A nachádza sa takmer v celej stopáži.

Terminátor Genisys Terminátor Genisys

Najväčším prekvapením je Jai Courtney, ktorý ťaha celý film a osobne som zaň rád, lebo konečne si zaslúži veľký part. Nedominuje, ale jeho Kyle je dobrou kreáciou. Emilia Clarke je malá vrtká akčná herečka, ale do roly Sarah Connor sa vyslovene nehodí. Jason Clarke chce ísť veľké sólo a napáliť to medzi hercami naplno, ale hoci kričí hlášky, snaží sa, jeho John Connor ma nepresvedčil.

Terminator: Genisys neposúva sériu veľmi ďaleko, krúti sa okolo nových motívov a chce ju ešte viac priblížiť dnešnému divákovi, no ten bez znalostí bude stratený. Cítiť to napokon aj na hudbe, kde sa Lorne Balfe z Zimmerovej školy aj snaží, ale zaklincuje to starý motív Brada Fiedel v záverečných titulkoch a až vtedy sa cítite ako doma. A tých 110 minút predtým ste akísi nesvoji...

Proti-názor Lukáša Slováka nájdete TU.

Terminator Genisys (USA, 2015, 126 min.)
Réžia: Alan Taylor. Scenár: Laeta Kalogridis, Patrick Lussier. Hrajú: Arnold Schwarzenegger, Jason Clarke, Emilia Clarke